FORMAÇÃO DOCENTE PARA AS FEIRAS DE MATEMÁTICA: ATIVIDADES DE UM PROJETO DE EXTENSÃO
DOI:
https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.14.i1.0015Keywords:
Mathematics fairs, teacher training, support, organization and training project to teachers and students for the mathematics fairs, state of Santa Catarina.Abstract
Mathematics Fairs have been held for over thirty years in the State of Santa Catarina. The event was consolidated in the State and over the years there has been a significant increase in the number of works submitted. For this reason, it was deemed necessary to provide the event with an increasingly scientific nature with more concise rules. For this purpose, a Scientific Committee was created, which immediately identified the lack of adequacy of the writing presented by the participants of the Fairs. A gap was noticed between what is presented in the event and what is written in the expanded abstract. Therefore, the need for a training focused on the production and / or elaboration of these abstracts submitted by teachers participating in the Mathematics Fairs was evidenced. Thus, this article aims to bring to the public knowledge the procedures carried out in the project of Extension entitled "Project of Support, Organization and Training of Teachers and Students for Mathematics Fairs" of the IFC - Campus Araquari.References
ALMEIDA, Benedita. A escrita na formação continuada de professoras alfabetizadoras: práticas de autoria. Tese (Doutorado) São Paulo, 2007.
ANDRADE, Ludmila Thomé de. A escrita dos professores: textos em formação, professores em formação, formação em formação. Educ. Soc., v. 24, n. 85, p. 1297-1315, 2003.
BIANCHETTI, Lucídio. Escrever: uma das armas do professor. In: ______. (Org.). Trama e texto. Leitura crítica e escrita criativa. v. 1. São Paulo: Pexus, 1996.
FAGUNDES, Tatiana Bezerra. Os conceitos de professor pesquisador e professor reflexivo: perspectivas do trabalho docente. Revista Brasileira de Educação, v. 21, n. 65, abr.-jun. 2016.
FLORIANI, Vilmar José; ZERMIANI, Valdir José. Feira de Matemática. Revista de Divulgação Cultural, Blumenau, n. 28, p. 1-16, dez. 1985.
GATTI, Bernadete A. Formação de professores no Brasil: características e problemas. Educ. Soc., Campinas, v. 31, n. 113, p. 1355-1379, out.-dez. 2010. Disponível em: http://www.cedes.unicamp.br. Acesso em: 31/05/2017.
GRILLO, M. C. et al. Ensino e pesquisa com pesquisa em sala de aula. UNIrevista, v.1, n. 2, 2006.
MACHADO, Ana Maria Mattos. Pânico da folha em branco: para entender e superar o medo de escrever. In: BIANCHETTI, Lucídio; MEKSENAS (Orgs.). A trama do conhecimento: teoria, método e escrita em ciência e pesquisa. Campinas, SP: Papirus, 2008. (Coleção Papirus Educação).
MENEZES, Eunice Andrade de Oliveira. A pesquisa como potencializadora da reflexão crítica sobre a formação e a prática docente: um olhar sobre a experiência formativa do PIDIB–UECE. Tese (Doutorado), 2017.
OLIVEIRA, Fatima Peres Zago de; MARCUZZO, Leandro. Organização de Feiras de Matemática: participativa e cooperativa. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE AVALIAÇÃO E GESTÃO DE FEIRAS DE MATEMÁTICA, 5., 2013. Anais... Rio do Sul, 2013. (CD ROM).
REVISTA Catarinense de Educação Matemática – SBEM SC, Ano I, n. 1, 1996.
OSORIO, Mario Marques. Escrever é preciso: o princípio da pesquisa. Ijuí: Ed. Unijuí, 1997.
SANTOS, Alayde Ferreira dos. III Feira Nacional de Matemática: espaço de divulgação do conhecimento matemático. Boletim SBEM (SOCIEDADE BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA), n. 41, outubro 2014.
______. Contribuições da feira baiana de Matemática para a leitura e a escrita no ensino da Matemática. In: SELEM. SEMINÁRIOS DE ESCRITAS E LEITURAS EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 4., 2016. Natal/RN, mai. 2016.
ZERMIANI, V.J.; BREUCKMANN, Henrique João. Gestão e Organização de uma Feira de Matemática. Blumenau: Editora Odorizzi, 2008.
Downloads
Published
Issue
Section
License
a) Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
b) By submitting an article to the Revista Conexão UEPG and having it approved, the authors agree to assign, without compensation, the following rights to the Journal: the rights of first publication and the rights to redistribute the article and its metadata to the indexing and reference services that the editors deem appropriate.
c) Readers are free to transfer, print out and use the articles published in the Journal, as long as there is always explicit mention to the author(s) and to the Revista Conexão UEPG and as long as there is no alteration of the original work. Any other use of the texts needs to be approved by the author(s) and by the Journal.