THE EXTENSION PROJECT "TRAINING OF TUTORING IN ADAPTED SWIMMING"
DOI:
https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.14.i2.0010Keywords:
Extension, Disabled people, Peer tutoring.Abstract
This study aims to present the university extension project called "Training of tutoring in adapted swimming". This action was promoted to contribute to the academic education of the students, being divided into theoretical content, practical content and intervention as tutors of swimmers with physical disabilities. Thirty-two undergraduate students participated in the theoretical training module, of which 09 worked as tutors. Five of the tutors reported having acquaintances or relatives with disabilities and 04 reported having no previous contact with this population. None of them had previous experience in working as tutors for people with disabilities. The undergraduates who participated in the tutorial action were seen to show greater interest in working with people with disabilities as a focus of action after training than those who did not take part in the intervention. The results led to the conclusion that the participation in the extension project helped in the process of professional training of the participants, besides contributing to a positive change in their perception of disabled people.
References
ABENHAIM, E. Deficiência mental, aprendizagem e desenvolvimento. In: DIAZ, F. et al. (Orgs)._Educação inclusiva, deficiência e contexto social: questões contemporâneas. Salvador: EDUFBA, p. 237-243, 2009. Disponível em: <http://books.scielo.org/id/rp6gk/22>. Acesso em 29 jun. 2017.
ARROYO, D. M. P.; ROCHA, M. S. P. M. Librandi. Meta-avaliação de uma extensão universitária: Estudo de caso._Avaliação, Campinas, Sorocaba, v. 15,_n. 2,_p. 131-157, Jul._ 2010. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772010000200008&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 25_ago._ 2017._
Brasil. Decreto nº 6.949, de 25 de agosto de 2009. Promulga a Convenção Internacional sobre os Direitos das Pessoas com Deficiência e seu Protocolo Facultativo, assinados em Nova York, em 30 de março de 2007. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 26 ago. 2009. Seção 1, p. 3
DOS SANTOS, M. P. Extensão universitária: espaço de aprendizagem profissional e suas relações com o ensino e a pesquisa na educação superior._Revista Conexão UEPG, v. 8, n. 2, p. 154-163, 2012.
FOLETTO PIVETTA, H. M. et al. Ensino, pesquisa e extensão universitária: em busca de uma integração efetiva._Linhas Críticas, v. 16, n. 31, 2010. Disponível em: <http://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/viewFile/3028/2628>. Acesso em: 15 jun. 2017.
GOMES CEZARIO, K. et al. Promoção da saúde e deficiência visual: produção das pós-graduações brasileiras._Revista da Rede de Enfermagem do Nordeste, v. 11, n. 2, 2010.
IBGE, CENSO Demográfico 2010, Características gerais da população, religião e pessoas com deficiência, Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística 2012 disponível em: http://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/periodicos/94/cd_2010_religiao_deficiencia.pdf. _Acesso em: 16 jul. 2017.
KLAVINA A.; BLOCK, M. E. The effect of peer tutoring on interaction behaviors in inclusive physical education. Adapted physical activity quarterly, v.25, n. 5, p. 132-158, 2008.
MANCHUR, J.; SURIANI, A. L. A.; DA CUNHA, M. C. A contribuição de projetos de extensão na formação profissional de graduandos de licenciaturas._Revista Conexão UEPG, v. 9, n. 2, p. 334-341, 2013.
MIRAVET, L. M.; CIGES, A. S.; GARCÍA, O. M. An experience of reciprocal peer tutoring at the university._Procedia-Social and Behavioral Sciences, v. 116, p. 2809-2812, 2014.
Nascimento, L.C.G. Natação paralímpica de atletas com deficiência Intelectual: promoção de saúde e análise cinemática. 2016. 112 f. Tese (Doutorado em Promoção da Saúde) Universidade de Franca, Franca, 2016.
NUNES, A. L. P. F.; DA CRUZ SILVA, M. B. A extensão universitária no ensino superior e a sociedade._Mal-Estar e Sociedade, v. 4, n. 7, p. 119-133, 2011. Disponível em: < http://revista.uemg.br/index.php/malestar/article/view/60/89>. Acesso em: 01 ago. 2017.
OMOTE, S. Deficiência e não deficiência: recortes do mesmo tecido. Revista Brasileira de Educação Especial, v.1, n.2, p. 65-73, 1994.
QI, J., HÁ, A.S. Inclusion in Physical Education: A review of literature. International Journal of Disability, Development and Education, v. 59, n. 3, p. 257-281, 2012.
SANTOS, B. S.; ALMEIDA FILHO, N._A universidade no século XXI: para uma universidade nova. Almedina, 2008. Disponível em: < http://www.boaventuradesousasantos.pt/media/A%20Universidade%20no%20Seculo%20XXI.pdf>.
SARMIENTO, J. P. Healthy universities: mapping health-promotion interventions._Health Education, v. 117, n. 2, p. 162-175, 2017. Disponível em: <http://www.emeraldinsight.com/doi/pdfplus/10.1108/HE-07-2016-0028>. Acesso em: 14 jun. 2017.
TOPPING K. Tutoria Academia Internacional de Educação. UNESCO Série Práticas Educativas: Departamento Internacional de Educação, 2000.
WHO. WORLD HEALTH ORGANIZATION. International classification of impairment, disabilities, and handicaps: a manual of classification relating the consequences of disease, published in accordance with resolution WHA29. 35 of the Twenty-ninth World Health Assembly, 1976. Geneva, 1980.
______. World Health Organization. Relatório Mundial sobre a deficiência. São Paulo: SEDPcD, 2012.
ZANUTTO, A.; ISHIDA, S. P.; DUARTE, E. R. Projeto de extensão “Orquestrando a reciclagem”. Revista Conexão UEPG, v. 13, n. 2, p. 340-349, 2017.
Downloads
Published
Issue
Section
License
a) Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
b) By submitting an article to the Revista Conexão UEPG and having it approved, the authors agree to assign, without compensation, the following rights to the Journal: the rights of first publication and the rights to redistribute the article and its metadata to the indexing and reference services that the editors deem appropriate.
c) Readers are free to transfer, print out and use the articles published in the Journal, as long as there is always explicit mention to the author(s) and to the Revista Conexão UEPG and as long as there is no alteration of the original work. Any other use of the texts needs to be approved by the author(s) and by the Journal.