IMPACT ANALYSIS OF A HEALTH EDUCATION PROGRAM ON THE LIPID PROFILE OF ELDERLIES
DOI:
https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.14.i2.0013Keywords:
Interdisciplinarity, Digital society, Elderly.Abstract
The digital society is a challenge for many people, especially for the elderly. Therefore, developing projects aiming at stimulating people of this age group to gather knowledge that allows them to enter the digital society is important and deserves analysis. The complexity of the challenge requires an interdisciplinary approach. Thus, the present study analyzes the interdisciplinary perspective present in the application of two extension projects in which classes introducing technologies were taught to the elderly. The methods used were exploratory and analytical-descriptive, supported by the analysis of results in a quantitative and qualitative way. This analysis was based on the application of an online questionnaire. The main conclusion is that the projects brought benefits to all the individuals involved: seniors, students, teachers and the university itself.References
ASSUMPÇÃO, Ismael. Interdisciplinaridade: uma tentativa de compreensão do fenômeno. In: FAZENDA, Ivani Catarina Arantes (Coord.). Práticas interdisciplinares na escola. 8.ed. São Paulo: Cortez, 2001.
BASTOS, Vera Regina dos Santos. Inclusão digital da terceira idade. Disponível em: <http://guaiba.ulbra.br/seminario/eventos/2009/artigos/sistemas/salao/524.pdf>.
Acesso em: 14 fev. 2016.
BRASIL. IBGE. Perfil dos idosos responsáveis pelos domicílios. Disponível em: <http://www.ibge.gov.br/home/presidencia/noticias/25072002pidoso.shtm>. Acesso em: 12 jul. 2016.
BRASIL. MINISTÉRIO DA SAÚDE. Estatuto do Idoso. 2.ed. Brasília: Ministério da Saúde, 2007.
CALDAS, Célia Pereira; VERAS, Renato Peixoto. Promovendo a saúde e a cidadania do idoso: o movimento das universidades da terceira idade. Revista Ciência & Saúde Coletiva, v. 9, n. 2, 2004. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/%0D/csc/v9n2/20396.pdf>. Acesso em: 14 jul. 2016.
FAZENDA, Ivani Catarina Arantes (Org.). O que é interdisciplinaridade? São Paulo: Cortez, 2008.
______ Interdisciplinaridade: definição, projeto, pesquisa. In: FAZENDA, Ivani Catarina Arantes (Coord.). Práticas interdisciplinares na escola. 8.ed. São Paulo: Cortez, 2001.
FERREIRA, Maria Elisa de M. P. Ciência e interdisciplinaridade. In: FAZENDA, Ivani Catarina Arantes (Coord.). Práticas interdisciplinares na escola. 8.ed. São Paulo: Cortez, 2001.
FREIRE, Sueli Aparecida; SOMMERHALDER, Cinara. Envelhecer nos tempos modernos. In: FREIRE, Sueli Aparecida; NERI, Ana Liberalesso (Orgs.). E por falar em velhice. Campinas: Papirus, 2000.
GADOTTI, Moacir. Interdisciplinaridade: atitude e método. São Paulo: Instituto Paulo Freire, 2006. Disponível em: . Acesso em: 12 jul. 2016.
KANAN, Lilia Aparecida; ARRUDA, Marina Patrício de. A organização do trabalho na era digital. Revista Estudos de Psicologia, Campinas, v. 30, n. 4, out./dez. 2013. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/estpsi/v30n4/11.pdf>. Acesso em: 13 jul. 2016.
LEMOS, André. Cibercultura: tecnologia e vida social na cultura contemporânea. 5.ed. Porto Alegre: Sulina, 2010.
LÉVY, Pierre._Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 1999.
MIRANDA, Raquel Gianolla. Da interdisciplinaridade. In: FAZENDA, Ivani (Org.) O que é interdisciplinaridade? São Paulo: Cortez, 2008.
PORTAL BRASIL. Brasil é reconhecido por políticas públicas em favor de idosos. Disponível em: <http://www.brasil.gov.br/saude/2014/01/brasil-e-reconhecido-por-politicas-publicas-em-favor-de-idosos>. Acesso em: 30 abr. 2016.
THIESEN, Juares da Silva. A interdisciplinaridade como um movimento articulador no processo ensino-aprendizagem. Revista Brasileira de Educação, v.13, n. 39, set./dez. 2008.
WORLD HEALTH ORGANIZATION. Envelhecimento ativo: uma política de saúde. Brasília: Organização Pan-Americana da Saúde, 2005.
XAVIER, V.F.; DINIZ, W.Y. Qualidade de vida na terceira idade: estudo exploratório na população de duas instituições geriátricas do norte do Paraná. Disponível em: <http://fio.edu.br/cic/anais/2009_viii_cic/Artigos/07/07.11.pdf> Acesso em: 09 jul. 2016.
Downloads
Published
Issue
Section
License
a) Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
b) By submitting an article to the Revista Conexão UEPG and having it approved, the authors agree to assign, without compensation, the following rights to the Journal: the rights of first publication and the rights to redistribute the article and its metadata to the indexing and reference services that the editors deem appropriate.
c) Readers are free to transfer, print out and use the articles published in the Journal, as long as there is always explicit mention to the author(s) and to the Revista Conexão UEPG and as long as there is no alteration of the original work. Any other use of the texts needs to be approved by the author(s) and by the Journal.