THE USE OF GAMES AS TEACHING RESOURCES FOR THE ADOPTION AND PRACTICE OF BASIC RULES FOR THE AUTONOMY OF STUDENTS OF RURAL SCHOOLS OF PIRPIRITUBA – PB
DOI:
https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.14.i2.0003Keywords:
Didactic resources, Moral, Rural.Abstract
Abstract: This study seeks to reflect on the actions of the extension project "Games as Auxiliary Educational Resource for Moral Education of Students of Rural Schools", approved by the Extension Scholarship Program - PROBEX (Brazilian abbreviation) of the Federal University of Paraíba (UFPB), in 2017. It aimed to use games as didactic resources to adopt and practice rules, especially those that promote mutual respect and autonomy. Teachers and students of the Multidisciplinary Extension Nucleus for Rural Development - NEMDR (Brazilian abbreviation) of UFPB Campus III used Piaget’s theory (1973; 1964; 1994; 1994). It was conducted through the construction and application of games such as bowling, word formation, in multigrade classes of four rural schools located in Pirpirituba, PB. The results made it possible for those involved to comply with the rules on unilateral and mutual respect, surpassing the continuous challenge of intervening in moral autonomy.
References
ALVES, L.; BIANCHIN, M. A. O jogo como recurso de aprendizagem. Rev. Psicopedagogia. São Paulo, v. 27, n. 83, p. 282-287, 2010. Disponível em: <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-84862010000200013&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em: 09 mar. 2018.
ANTUNES, C. A. O jogo e a educação infantil. São Paulo: Editora Vozes, 2003.
BARBOSA, M. S. et al. Formação moral de sujeitos do campo: buscando compreender algumas das entrelinhas deste processo. In: SILVA, N. dos S. et al. Educação do campo e interconexões. João Pessoa: Editora da UFPB, 2016, p. 221-237.
BARBOSA, M. S.; LOPES, C. E. da S.; SILVA, N. S. A postura dos integrantes do NEMDR nos momentos de aplicação das pesquisas enquanto oportunidade de formação. In: Seminário Internacional do NEMDR e Seminário Nacional do Grupo de Pesquisa Currículo e Práticas Educativas, 2, 2017, Bananeiras. Anais eletrônicos... Bananeiras: Galoá, 2017. Disponível em: <https://proceedings.galoa.com.br/nemdr/trabalhos/a-postura-dos-integrantes-do-nemdr-nos-momentos-de-aplicacao-das-pesquisas-enquanto-oportunidade-de?lang=pt-br>. Acesso em: 10 jan. 2018.
FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011.
LA TAILLE, Y. de. Moral e ética: dimensões intelectuais e afetivas. Porto Alegre: Artmed, 2006.
MARTINS, L. C. BRANCO, A. U. Desenvolvimento Moral: Considerações Teóricas a Partir de uma Abordagem Sociocultural Construtivista. Teoria e Pesquisa, v. 17, n. 2, p. 169-176, mai./ago., 2001.
PERNAMBUCO, Secretaria de Educação e Esportes de. A Importância dos Jogos. Recife: Secretaria de Educação e Esportes de Pernambuco, 1997.
MACEDO, l; PETTY, A, L, S; PASSOS, N, C. Os jogos e o lúdico na aprendizagem escolar. Porto Alegre: Artmed, 2005.
PIAGET, J. A formação do símbolo na criança: imitação, jogo e sonho, imagem e representação. Tradução da 3ª ed. Rio de Janeiro. LTC - Livros Técnicos e Científicos, 1964.
_____ . Estudos Sociológicos. Rio de Janeiro: Forense, 1973.
______. O Juízo Moral na Criança. São Paulo: Summus, 1994.
______. Os procedimentos da Educação Moral. In: MACEDO, L. de M. (org.). Cinco Estudos de Educação Moral. São Paulo: Casa do Psicólogo, 1996, p. 01-36.
UFPB, Conselho Universitário (CONSUNI). Resolução 49/2011. Criação do Núcleo de Extensão Multidisciplinar para o Desenvolvimento Rural e aprovação de seu Regimento. Universidade Federal da Paraíba. Disponível em: <https://sigrh.ufpb.br/sigrh/public/colegiados/filtro_busca.jsf;jsessionid=D8967348D24EECF12E59CDD1FA524D3A.sistemas-b>. Acesso em: 13 jan. 2017.
Downloads
Published
Issue
Section
License
a) Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
b) By submitting an article to the Revista Conexão UEPG and having it approved, the authors agree to assign, without compensation, the following rights to the Journal: the rights of first publication and the rights to redistribute the article and its metadata to the indexing and reference services that the editors deem appropriate.
c) Readers are free to transfer, print out and use the articles published in the Journal, as long as there is always explicit mention to the author(s) and to the Revista Conexão UEPG and as long as there is no alteration of the original work. Any other use of the texts needs to be approved by the author(s) and by the Journal.