ANXIETY DURING SCHOOL EVALUATIONS: NARRATIVES AND REFLECTIONS ABOUT OUTREACH UNIVERSITY ACTIONS WITH TECHNICAL HIGH SCHOOL STUDENTS
DOI:
https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.14.i2.0012Keywords:
Anxiety, Learning assessment, Technical high school students.Abstract
This article describes the experience of an outreach university action carried out by means of conversation circles that aimed to develop the awareness of technical high school students about the need to recognize manifestations of anxiety and the search for help. Another aim was to disseminate guidelines that help reduce anxiety in the school context. The activity was based on the outreach project Prevention of Risks and Diseases to Population Health. The facilitators involved in the activity were high school students from the third year of the Technical Nursing course under the supervision of teachers. The conversation circles allowed the observation of students´ point of view about anxiety, in particular the factors that trigger anxiety, in addition to providing moments for discussing guidelines for managing anxiety reactions.References
AMERICAN PSICHIATRIC ASSOCIATION (APA)._Manual Diagnóstico e Estatístico de Transtorno - DSM-5._Tradução: Maria Inês Corrêa Nascimento et al. Porto Alegre: Artmed, 2014.
BARDIN, Laurence._Análise de conteúdo._São Paulo: Edições 70, 2011. 229 p.
BRITO, Isabel. Ansiedade e depressão na adolescência. Revista Portuguesa de Medicina Geral e Familiar, [S.l.], v. 27, n. 2, p. 208-14, mar. 2011. Disponível em: <http://www.rpmgf.pt/ojs/index.php/rpmgf/article/view/10842>. Acesso em: 25 fev. 2018.
CARMO, João dos Santos; SIMIONATO, Aline Morales. Reversão de ansiedade à matemática: alguns dados da literatura. Psicologia em Estudo, [S.l.], v. 17, n. 2, p.317-327, jun. 2012. FapUNIFESP (SciELO). http://dx.doi.org/10.1590/s1413-73722012000200015. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php? =sci_arttext&pid=S1413-73722012000200015&lng=en&nrm=iso>>. Acesso em: 25 fev. 2018.
GONZAGA, Luiz Ricardo Vieira._Enfrentando provas escolares: relações com problemas de comportamento e rendimento acadêmico no ensino médio._259 f. Tese (Doutorado) - Curso de Psicologia, PUC - Campinas, Campinas, 2016.
MELO, Marcia Cristina Henares de; CRUZ, Gilmar de Carvalho. Roda de Conversa: uma proposta metodológica para a construção de um espaço de diálogo no Ensino Médio. Imagens da Educação, [s.l.], v. 4, n. 2, p.31-39, 16 maio 2014. http://dx.doi.org/10.4025/imagenseduc.v4i2.22222. Disponível em: http://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ImagensEduc/article/view/22222/pdf_5>. Acesso em: 25 fev. 2018.
MENDES, Alessandra Campanini; CARMO, João dos Santos. Estudantes com grau extremo de ansiedade à matemática: identificação de casos e implicações educacionais. Psicol. educ.,_São Paulo, n. 33,_p. 119-133,_dez._2011. Disponível em: <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-69752011000200007&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em:_25_fev._2018.
OECD._PISA 2015 Results (Volume III):_STUDENTS’ WELL-BEING. Paris: OECD Publishing, 2017. Disponível em: <://www.oecd.org/education/pisa-2015-results-volume-iii-9789264273856-en.htm >. Acesso em: 25 fev. 2018.
PINTO, Ênio Brito. Ansiedade na adolescência._Revista da Abordagem Gestáltica: Phenomenological Studies,_Goiânia, v. XII, n. 2, p.59-66, 2006. Disponível em: < http://docplayer.com.br/23997989-Revista-da-abordagem-gestaltica-phenomenological-studies-issn.html>. Acesso em: 25 fev. 2018.
SAMPAIO, Juliana et al. Limites e potencialidades das rodas de conversa no cuidado em saúde: uma experiência com jovens no sertão pernambucano._Interface - Comunicação, Saúde, Educação, Botucatu, v. 18, n. 2, p.1299-1311, dez. 2014.://dx.doi.org/10.1590/1807-57622013.0264. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1414-32832014000601299&script=sci_abstract&tlng=pt>. Acesso em: 25 fev. 2018.
SILVA, Cleimar Rosa da._Ansiedade no meio escolar._2011. 30 f. TCC (Graduação) - Curso de Biologia, Consórcio Setentrional de Educação a Distância, Brasília, 2011.
WEISS, Maria Lúcia Lemme. A avaliação e a instituição escolar. In: BOSSA, Nadia Aparecida; OLIVEIRA, Vera Barros de (Orgs.). Avaliação psicopedagógica de criança de 7 a 11 anos. Petrópolis: Vozes, 2010, p. 166-173.
Downloads
Published
Issue
Section
License
a) Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
b) By submitting an article to the Revista Conexão UEPG and having it approved, the authors agree to assign, without compensation, the following rights to the Journal: the rights of first publication and the rights to redistribute the article and its metadata to the indexing and reference services that the editors deem appropriate.
c) Readers are free to transfer, print out and use the articles published in the Journal, as long as there is always explicit mention to the author(s) and to the Revista Conexão UEPG and as long as there is no alteration of the original work. Any other use of the texts needs to be approved by the author(s) and by the Journal.