ANXIETY DURING SCHOOL EVALUATIONS: NARRATIVES AND REFLECTIONS ABOUT OUTREACH UNIVERSITY ACTIONS WITH TECHNICAL HIGH SCHOOL STUDENTS

Authors

  • Marcela dos Santos Ferreira Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (CEFET)
  • Júlio Cezar Santos da Silva Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca
  • Úrsula Persia Paulo dos Santos Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca
  • Cristiane Rosa Magalhães Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (CEFET)
  • Fernanda Zerbinato Bispo Velasco Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (CEFET)
  • Raphael Dias de Mello Pereira Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (CEFET)
  • Auanna Marques Silva Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (CEFET)
  • Eduarda Nunes Rocha Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (CEFET)
  • Letícia da Silva Lucena Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (CEFET)
  • Gabriela Cristina de Souza Ferreira Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (CEFET)

DOI:

https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.14.i2.0012

Keywords:

Anxiety, Learning assessment, Technical high school students.

Abstract

This article describes the experience of an outreach university action carried out by means of conversation circles that aimed to develop the awareness of technical high school students about the need to recognize manifestations of anxiety and the search for help. Another aim was to disseminate guidelines that help reduce anxiety in the school context. The activity was based on the outreach project Prevention of Risks and Diseases to Population Health. The facilitators involved in the activity were high school students from the third year of the Technical Nursing course under the supervision of teachers. The conversation circles allowed the observation of students´ point of view about anxiety, in particular the factors that trigger anxiety, in addition to providing moments for discussing guidelines for managing anxiety reactions.

Author Biographies

Marcela dos Santos Ferreira, Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (CEFET)

Professora do Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (CEFET), Nova Iguaçu - RJ, Brasil. Mestrado profissional em Educação Profissional em Saúde.

Júlio Cezar Santos da Silva, Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca

Professor do Centro de Educação Federal Celso Suckow da Fonseca (CEFET), RJ – Brasil. 

Úrsula Persia Paulo dos Santos, Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca

Professora do Centro de Educação Federal Celso Suckow da Fonseca (CEFET), RJ – Brasil.

Cristiane Rosa Magalhães, Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (CEFET)

Professora do Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (CEFET), Nova Iguaçu - RJ, Brasil. Doutorado em Programa de Neuroimunologia.

Fernanda Zerbinato Bispo Velasco, Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (CEFET)

Professora do Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (CEFET), Nova Iguaçu - RJ, Brasil.

Raphael Dias de Mello Pereira, Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (CEFET)

Professor do Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (CEFET), Nova Iguaçu - RJ, Brasil. Doutorado em Enfermagem.

Auanna Marques Silva, Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (CEFET)

Aluna do Curso Técnico em Enfermagem do Centro de Educação Federal Celso Suckow da Fonseca (CEFET), RJ – Brasil. 

Eduarda Nunes Rocha, Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (CEFET)

Aluna do Curso Técnico em Enfermagem do Centro de Educação Federal Celso Suckow da Fonseca (CEFET), RJ – Brasil. 

Letícia da Silva Lucena, Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (CEFET)

Aluna do Curso Técnico em Enfermagem do Centro de Educação Federal Celso Suckow da Fonseca (CEFET), RJ – Brasil. 

Gabriela Cristina de Souza Ferreira, Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (CEFET)

Aluna do Curso Técnico em Enfermagem do Centro de Educação Federal Celso Suckow da Fonseca (CEFET), RJ – Brasil. 

References

AMERICAN PSICHIATRIC ASSOCIATION (APA)._Manual Diagnóstico e Estatístico de Transtorno - DSM-5._Tradução: Maria Inês Corrêa Nascimento et al. Porto Alegre: Artmed, 2014.

BARDIN, Laurence._Análise de conteúdo._São Paulo: Edições 70, 2011. 229 p.

BRITO, Isabel. Ansiedade e depressão na adolescência. Revista Portuguesa de Medicina Geral e Familiar, [S.l.], v. 27, n. 2, p. 208-14, mar. 2011. Disponível em: <http://www.rpmgf.pt/ojs/index.php/rpmgf/article/view/10842>. Acesso em: 25 fev. 2018.

CARMO, João dos Santos; SIMIONATO, Aline Morales. Reversão de ansiedade à matemática: alguns dados da literatura. Psicologia em Estudo, [S.l.], v. 17, n. 2, p.317-327, jun. 2012. FapUNIFESP (SciELO). http://dx.doi.org/10.1590/s1413-73722012000200015. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php? =sci_arttext&pid=S1413-73722012000200015&lng=en&nrm=iso>>. Acesso em: 25 fev. 2018.

GONZAGA, Luiz Ricardo Vieira._Enfrentando provas escolares: relações com problemas de comportamento e rendimento acadêmico no ensino médio._259 f. Tese (Doutorado) - Curso de Psicologia, PUC - Campinas, Campinas, 2016.

MELO, Marcia Cristina Henares de; CRUZ, Gilmar de Carvalho. Roda de Conversa: uma proposta metodológica para a construção de um espaço de diálogo no Ensino Médio. Imagens da Educação, [s.l.], v. 4, n. 2, p.31-39, 16 maio 2014. http://dx.doi.org/10.4025/imagenseduc.v4i2.22222. Disponível em: http://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ImagensEduc/article/view/22222/pdf_5>. Acesso em: 25 fev. 2018.

MENDES, Alessandra Campanini; CARMO, João dos Santos. Estudantes com grau extremo de ansiedade à matemática: identificação de casos e implicações educacionais. Psicol. educ.,_São Paulo, n. 33,_p. 119-133,_dez._2011. Disponível em: <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-69752011000200007&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em:_25_fev._2018.

OECD._PISA 2015 Results (Volume III):_STUDENTS’ WELL-BEING. Paris: OECD Publishing, 2017. Disponível em: <://www.oecd.org/education/pisa-2015-results-volume-iii-9789264273856-en.htm >. Acesso em: 25 fev. 2018.

PINTO, Ênio Brito. Ansiedade na adolescência._Revista da Abordagem Gestáltica: Phenomenological Studies,_Goiânia, v. XII, n. 2, p.59-66, 2006. Disponível em: < http://docplayer.com.br/23997989-Revista-da-abordagem-gestaltica-phenomenological-studies-issn.html>. Acesso em: 25 fev. 2018.

SAMPAIO, Juliana et al. Limites e potencialidades das rodas de conversa no cuidado em saúde: uma experiência com jovens no sertão pernambucano._Interface - Comunicação, Saúde, Educação, Botucatu, v. 18, n. 2, p.1299-1311, dez. 2014.://dx.doi.org/10.1590/1807-57622013.0264. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1414-32832014000601299&script=sci_abstract&tlng=pt>. Acesso em: 25 fev. 2018.

SILVA, Cleimar Rosa da._Ansiedade no meio escolar._2011. 30 f. TCC (Graduação) - Curso de Biologia, Consórcio Setentrional de Educação a Distância, Brasília, 2011.

WEISS, Maria Lúcia Lemme. A avaliação e a instituição escolar. In: BOSSA, Nadia Aparecida; OLIVEIRA, Vera Barros de (Orgs.). Avaliação psicopedagógica de criança de 7 a 11 anos. Petrópolis: Vozes, 2010, p. 166-173.

Published

2018-04-30