FISSURA LÁBIO-PALATINA: ALIANDO A EXTENSÃO, O ENSINO E A PESQUISA

Authors

  • Carolina Nunes Laux Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre - UFCSPA
  • Gustavo Jungblut Kniphoff Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre - UFCSPA
  • Jordana da Silva Freitas Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre - UFCSPA
  • Pamela Pacheco Aguiar Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre - UFCSPA
  • Karina Mazzotti Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre - UFCSPA
  • Liliane Menzen Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre - UFCSPA
  • Raiane de Moraes Pacheco Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre - UFCSPA
  • Renata Pereira Prates Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre - UFCSPA
  • Gabriela Pereira da Silva Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre - UFCSPA
  • Jennifer Alvares Trindade Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre - UFCSPA
  • Lisiane De Rosa Barbosa Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre - UFCSPA
  • Marcia Angelica Peter Maahs Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre - UFCSPA
  • Maria Cristina de Almeida Freitas Cardoso Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre - UFCSPA

DOI:

https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.14.i2.0018

Keywords:

Cleft Lip, Cleft Palate, Community-Institutional Relations, Speech-language therapy.

Abstract

This paper describes the implementation of an outreach project that provided care to patients with lip and palate cleft. From 2013 to 2017, four volunteer undergraduate students and three master´s degree students supervised by three professors from an undergraduate course and a post-graduate course provided medical care in the form of outpatient care at a university. Forty-seven patients received care, clinical management and/or individual care on a weekly, fortnight or monthly basis, according to the demand and need of each patient or his/her family. Most of the patients fit into the following profile: male, white with unilateral transforamen incisive cleft. This outreach project improved the teaching quality by increasing the number of hour/classes about the subject as well as the number of scientific production. It was possible to say that the project achieved its goal as observed in the increase of human resources, interdisciplinary attribution, improvement of students’ knowledge in addition to the improvement of the quality in the care offered to these patients.

Author Biographies

Carolina Nunes Laux, Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre - UFCSPA

Aluna de Especialização do Instituição Evangélica de Novo Hamburgo (IENH), Novo Hamburgo - RS, Brasil.

Gustavo Jungblut Kniphoff, Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre - UFCSPA

Aluno de Mestrado da Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre (UFCSPA), Porto Alegre - RS, Brasil.

Jordana da Silva Freitas, Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre - UFCSPA

Fonodióloga. Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre (UFCSPA), Porto Alegre - RS, Brasil.

Pamela Pacheco Aguiar, Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre - UFCSPA

Aluna de Graduação da Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre (UFCSPA), Porto Alegre - RS, Brasil.

Karina Mazzotti, Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre - UFCSPA

Fonodióloga. Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre (UFCSPA), Porto Alegre - RS, Brasil.

Liliane Menzen, Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre - UFCSPA

Fonodióloga. Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre (UFCSPA), Porto Alegre - RS, Brasil.

Raiane de Moraes Pacheco, Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre - UFCSPA

Aluna de Graduação da Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre (UFCSPA), Porto Alegre - RS, Brasil.

Renata Pereira Prates, Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre - UFCSPA

Aluna de Graduação da Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre (UFCSPA), Porto Alegre - RS, Brasil.

Gabriela Pereira da Silva, Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre - UFCSPA

Fonodióloga. Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre (UFCSPA), Porto Alegre - RS, Brasil.

Jennifer Alvares Trindade, Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre - UFCSPA

Aluna de Graduação da Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre (UFCSPA), Porto Alegre - RS, Brasil.

Lisiane De Rosa Barbosa, Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre - UFCSPA

Professora da Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre (UFCSPA), Porto Alegre - RS, Brasil. Doutorado em Ciências Pneumológicas.

Marcia Angelica Peter Maahs, Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre - UFCSPA

Professora da Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre (UFCSPA), Porto Alegre - RS, Brasil. Doutorado em Odontologia.

Maria Cristina de Almeida Freitas Cardoso, Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre - UFCSPA

Professora da Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre (UFCSPA), Porto Alegre - RS, Brasil. Doutorado em Gerontologia Biomédica.

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Published

2018-04-30