CONTRIBUTIONS OF A UNIVERSITY EXTENSION PROJECT FOR TEACHERS OF THE BASIC EDUCATION

Authors

  • Gabriela Brum de Deus Universidade de Cruz Alta - UNICRUZ
  • Marilia de Rosso Krug Universidade de Cruz Alta - UNICRUZ

DOI:

https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.14.i3.0017

Keywords:

University Extension, RE-AIM Model, ProSaúde.

Abstract

This study aimed to analyze the scope, adoption and effectiveness of the Extension Project Building a Healthy Future through Health Promotion (ProSaúde), from the University of Cruz Alta/RS. Twelve teachers from a public school in the municipality of Cruz Alta took part in it. The RE-AIM model adapted as an instrument was used and the information was interpreted using content analysis. In 2017, ProSaúde reached 55% of the teachers and the importance of health issues was their main reason for joining the project. Regarding efficacy, they pointed out: improvement in teaching strategies, student-teacher relationship, adoption of healthy habits, collective work and student autonomy. The results led to the conclusion that from their participation in the project, teachers and students learned from each other and the knowledge acquired was taken home by them, providing a change in their relatives’ eating habits.

Author Biographies

Gabriela Brum de Deus, Universidade de Cruz Alta - UNICRUZ

Aluna de Graduação da Universidade de Cruz Alta (UNICRUZ), Cruz Alta - RS, Brasil.

Marilia de Rosso Krug, Universidade de Cruz Alta - UNICRUZ

Professora da Universidade de Cruz Alta (UNICRUZ), Cruz Alta - RS, Brasil. Doutorado em Educação em Ciências.

References

ALMEIDA, F. A; BRITO, F. A.; ESTABROOKS, P. A. Modelo RE-AIM: tradução e adaptação cultural para o Brasil. REFACS, Uberaba, v. 1, n. 1, p. 6-16, 2013.

ASSIS, S. S. et al. Educação em saúde – proposta de utilização de um modelo no ensino de ciências. REMPEC - Ensino, Saúde e Ambiente, São Paulo, v.3, n. 2 p.108-120, Ago. 2010.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. 2 ed. São Paulo: Edições 70, 2011.

BATISTELLA, C. Abordagens Contemporâneas do Conceito de Saúde. In: FONSECA, A. F. (Org.). O território e o processo saúde-doença. Rio de Janeiro: Editora Fiocruz, 2007. p. 51-86.

BEZERRA, Z. F. et al. Comunidade e escola: reflexões sobre uma integração necessária. Educar em Revista, Curitiba, n. 37, p. 279-291, 2010.

BRASIL. Ministério de Educação e do Desporto. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos: Educação Física. Brasília, 1998. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/ciencias.pdf >. Acesso em: 10 maio 2017.

______. Lei Nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, DF, 20 dez. 2009. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm>. Acesso em: 01 jul. 2017.

______. Ministério da Saúde. Política Nacional de Promoção da Saúde – PNPS. Brasília, 2014. Disponível em: <http://www.blog.saude.gov.br/570-perguntas-e-respostas/34641-ministerio-lanca-politica-nacional-de-promocao-da-saude.html>. Acesso em: 25 jul. 2018.

BRESSAN, A.; MEDEIROS, D. C. A. Promoção da saúde na escola. Revista Pátio, Porto Alegre, v. 1, n. 69. 2014.

BUSS, P. M.; CARVALHO, A. I. Desenvolvimento da promoção da saúde no Brasil nos últimos vinte anos (1988-2008). Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 14, n. 6, p. 2305-2316, 2009.

CANAL, V. A. P. Alimentação adequada dentro e fora do espaço escolar. 2001. 34 f. Monografia (Especialização em Ensino de Ciências) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2011.

CASEMIRO, J. P.; FONSECA, A. B. C. da; SECCO, F. V. M. Promover saúde na escola: reflexões a partir de uma revisão sobre saúde escolar na América Latina. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v.19, n.3, p. 829-840, 2014.

CHIRELLI, M. Q.; MICHIMA, S. M. O processo ensino-aprendizagem crítico-reflexivo. Revista Brasileira de Enfermagem, Brasília, v. 3, n. 57, 2004.

CRIBB, S. L. S. P. Contribuições da educação ambiental e horta escolar na promoção de melhorias ao ensino, à saúde e ao ambiente. Revista Eletrônica do Mestrado Profissional em Ensino de Ciências da Saúde e do Ambiente, São Paulo, v. 3, n. 1, p. 42-60, 2010.

DINIZ, M. C. P.; FIGUEIREDO, B. G.; SCHALL, V. T. Hortênsia de Hollanda: a arte da educação em saúde para prevenção e controle das endemias no Brasil. História, Ciências, Saúde – Manguinhos, Rio de Janeiro, v. 16, n. 2, p. 533-556, 2009.

FORTUNATO, R.; CONFORTIN, R.; SILVA, R. T. Interdisciplinaridade nas escolas de educação básica: da retórica à efetiva ação pedagógica. Revista de Educação do Ideau, Getúlio Vargas, v. 8, n. 17, p. 1-15, 2013.

GLASGOW, T. M.; VOGT, S. M. B. Evaluating the public health impact of health promotion interventions: the RE-AIM framework. American Journal Public Health, v. 89, n. 9, p. 1322-7, 1999.

GOMES, L. C. O desafio da intersetorialidade: a experiência do Programa Saúde na Escola (PSE) em Manguinhos, no município do Rio de Janeiro. 2012. 185 f. Dissertação (Mestrado em Ciências na área de Saúde Pública) – Escola Nacional de Saúde Pública Sérgio Arouca, Rio de Janeiro, 2012.

HUBERMAN, M. O ciclo de vida professional de professores. In: NÓVOA, A. (Org.). Vida de professores. Porto: Porto Editora, 2000.

KRUG, M. R. Construindo um futuro saudável por meio da promoção à saúde. Projeto de Extensão. Pro-Reitoria de Pós-Graduação, Pesquisa e Extensão da Universidade de Cruz Alta, Cruz Alta, 2013.

______. M. R. Aprendizagem por Projetos na Educação Básica: A Educação Física como Disciplina Articuladora. Projeto de Extensão. Pro-Reitoria de Pós-Graduação, Pesquisa e Extensão da Universidade de Cruz Alta, Cruz Alta, 2017.

MATTOS, E. B. V.; FERRARI JÚNIOR, J. C.; MATTOS, M. V. P. Projetos de Aprendizagem e o Uso de TIC´s–Tecnologias de Informação e Comunicação: Novos Possíveis na Escola. RENOTE, Porto Alegre, v. 3, n. 2, p. 1-11, 2005.

MORGADO, F. S. A horta escolar na educação ambiental e alimentar: experiência do Projeto Horta Viva nas escolas municipais de Florianópolis. 2006. Trabalho de Conclusão do Curso (Graduação) - Faculdade de Agronomia, Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis, 2006.

MOURA, D. G.; BARBOSA, E. F.; MOREIRA, A. F. O Aluno Pesquisador. In: ENCONTRO NACIONAL DE DIDÁTICA E PRÁTICAS DE ENSINO, 15., Belo Horizonte, 2010. Anais eletrônicos... Recife, Tecnologia de Projetos, 2010. Disponível em: <http://www.tecnologiadeprojetos.com.br/banco_objetos/%7BFD0F0B4F-7178-443E-BEA147C03C68BA62%7D_O%20Aluno%20Pesquisador%20%20texto%20para%20XV%20ENDIPE%202010%20%20D%C3%A1cio%20et%20al%20pdf.pdf>. Acesso em: 30 jan. 2018.

NUNES, A. L. P. F.; SILVA, M. B. C. A extensão universitária no ensino superior e a sociedade. Mal-Estar e Sociedade, Barbacena, v. 4, n. 7, p. 119-133, 2011.

OLIVEIRA, M.S.; TINOCO, G. A.; SANTOS, I. B. A. Projetos de letramento e formação de professores de língua materna. 2. ed. Natal: EDUFRN, 2014.

SANTOS, M. P. Extensão universitária: espaço de aprendizagem profissional e suas relações com o ensino e a pesquisa na educação superior. Revista Conexão UEPG, Ponta Grossa, v. 8, n. 2, 154-163, 2012.

SCHLEMMER, E. Projetos de Aprendizagem Baseados em Problemas: uma metodologia interacionista/construtivista para formação de comunidades em Ambientes Virtuais de Aprendizagem. Colabor@ - Revista Digital da CVA-RICESU, Porto Alegre, v. 1, n. 2, 2001.

SILVA, F. R.; CRISTINO, A. P. R.; IVO, A. A. As concepções de gestão escolar de professores de educação física de uma escola pública do município de Santa Maria/RS. Educere et Educare – Revista de Educação, Cascavel, v. 3, n. 5, 2008.

THOMAS, J.R.; NELSON, J.K. Métodos de pesquisa em atividade física. 3. ed. Porto Alegre, Artmed Editora, 2002.

THOMAS, J. R.; NELSON, J. K.; SILVERMAN, S. J. Métodos de pesquisa em atividade física. 5. ed. Porto Alegre: Artmed, 2007.

VENTURI, T.; PEDROSO, I.; MOHR, A. Educação em saúde na escola a partir de uma perspectiva pedagógica: discussões acerca da formação de professores. In: ENCONTRO REGIONAL SUL DE ENSINO DE BIOLOGIA, 6., Santo Ângelo, 2013. Anais eletrônicos... Santo Ângelo: URI, 2013. Disponível em: <http://santoangelo.uri.br/erebiosul2013/anais/?page_id=257>. Acesso em: 30 jan. 2018.

WENGZYNSKI, C. D.; TOZETTO, S. S. A formação continuada de professores e as suas contribuições para aprendizagem da docência. In: SEMINÁRIO DE PESQUISA DO PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO, 11., Maringá, 2012. Anais eletrônicos... Maringá: Universidade Estadual de Maringá, 2012. Disponível em: <http://www.ppe.uem.br/publicacoes/seminario_ppe_2012/trabalhos/po/po_008.pdf>. Acesso em: 29 jan. 2018.

WORLD HEALTH ORGANIZATION - WHO. The Ottawa Charter for Health Promotion. Geneva, Switzerland. 1986. Disponível em: <http://www.who.int/healthpromotion/conferences/previous/ottawa/en/index.html>. Acesso em: 24 jul. 2018.

Published

2018-08-31