TRANSVERSALIZING KNOWLEDGE IN VISUAL ARTS IN AN EXTENSION PROJECT – CINE PIBID IN SCHOOL
DOI:
https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.15.i1.0013Keywords:
Visual Arts, Cinema, Interdisciplinarity, PIBID.Abstract
This article reports the extension, teaching and research processes that reflect on the actions and practices developed with cinema in the Subproject Visual Arts of PIBID/UFPel (Institutional Project of Scholarship for Begginners Teachears) aimed to train future Visual Arts teachers. It aims to socialize the experiences of the scholarship holders of the extension project CINE PIBID - Transversalizing Knowledge in Visual Arts, developed in two public schools of primary and secondary education in the second semester of 2015 and in 2016. CINE PIBID brought university closer to the reality of students, reinforcing various repertoires in school - the formal and informal knowledge, through actions based on the knowledge of the area of study, affection, mutual respect and tolerance to the diversity.
References
ANDRADE, Viviane Alves de. Cinema brasileiro nas escolas: reflexões e proposta de implementação da lei 13.00614 na rede municipal do Rio de Janeiro. Revista do Seminário Mídias & Educação, v. 3, p. 01-11, 2017.
ANDRÉ, Marli Eliza D.A. Etnografia da prática escolar. 3.ed. Campinas: Papirus, 1999.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: apresentação dos temas transversais, ética. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1997.
BRASIL. Presidência da República. Lei Nº 13.006, 26 de junho de 2014. Disponível em:
www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13006.htm Acesso em: 28 jan. 2018.
CANTON, Katia. José Rufino e a Memória. In: CANTON, Katia. Tempo e Memória. Temas da Arte Contemporânea. Editora WMF Martins Fontes, São Paulo, 2009. p. 37-45.
CAMARGO, Alê. A Ilha. 2008. Disponível em: http://portacurtas.org.br/filme/?name=a_ilha8942 Acesso em: 10 out. 2017.
CAPES. Ministério da Educação. PIBID - Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência. Disponível em: <http://www.capes.gov.br/educacao-basica/capespibid/pibid> Acesso em: 19 out. 2016.
CUTTS, Steve. Man. 2012. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=RbpL5xGCXx8 Acesso em: 05 out. 2017.
DEUS, Ana Iara de. Obrigatoriedade do cinema na escola: uma análise sobre a lei 13.006/14In: ANPED SUL – Reunião Científica Regional da ANPED, 11., 2016, Curitiba. Anais... ,Curitiba, PR, 2016. Disponível em: http://www.anpedsul2016.ufpr.br/wp-content/uploads/2015/11/eixo19_ANA-IARA-SILVA-DE-DEUS.pdf Acesso em: 09 out. 2016.
DUARTE, Rosália. Cinema & educação: refletindo sobre cinema e educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.
FAZENDA, Ivani. Interdisciplinaridade, teoria e pesquisa. Campinas, SP: Papirus, 1994.
FRESQUET, Adriana; MIGLIORIN, Cesar. Da obrigatoriedade do cinema na escola, notas para uma reflexão sobre a Lei 13.006/14. In: FRESQUET, Adriana. (Org.). Cinema e Educação: a Lei 13.006 – Reflexões, perspectivas e propostas. Universo, 2015.
GUIMARÃES, I. V. Os artefatos midiáticos, a pesquisa e o ensino de Geografia. In: ALBUQUERQUE, M. A. M. de; FERREIRA, J. A. de S. (Orgs.). Formação, pesquisa e práticas docentes: reformas curriculares em questão. João Pessoa: Editora Mídia, 2013. p. 219-240.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. O Desafio do Conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. São Paulo: Editora Hucitec/Rio de Janeiro: ABRASCO, 1992.
MUNIZ, Vik. Lixo extraordinário. Rio de Janeiro: G. Ermarkoff, 2010.
NAPOLITANO, M. Como usar o cinema na sala de aula. 4. ed. São Paulo: Contexto, 2006.
PORTAL RESÍDUOS SÓLIDOS. Documentário: Lixo Extraordinário. Disponível em: https://portalresiduossolidos.com/documentario-lixo-extraordinario/ Acesso em: 07 ago. 2018.
RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível: estética e política. São Paulo: Editora 34, 2009.
ROSENTHAL, Dália; RIZZI, Maria Christina. Artes. São Paulo: Blucher, 2013. (Série a reflexão e a prática no ensino; v.9 / coordenador Márcio Rogério Cano).
SCHEIBE, Leda. Valorização e formação dos professores para a educação básica: questões desafiadoras para um novo plano nacional de educação. Educação & Sociedade, v.31, n.112, p. 9811000, 2010.
WALKER, Lucy; JARDIM, João; HARLEY, Karen. Lixo Extraordinário. Reino Unido; Brasil: Almega Projects O2 Filmes, 2010. 1DVD (99 min), color.
Downloads
Published
Issue
Section
License
a) Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
b) By submitting an article to the Revista Conexão UEPG and having it approved, the authors agree to assign, without compensation, the following rights to the Journal: the rights of first publication and the rights to redistribute the article and its metadata to the indexing and reference services that the editors deem appropriate.
c) Readers are free to transfer, print out and use the articles published in the Journal, as long as there is always explicit mention to the author(s) and to the Revista Conexão UEPG and as long as there is no alteration of the original work. Any other use of the texts needs to be approved by the author(s) and by the Journal.