ELABORATION OF AN EDUCATIONAL AND INTERPRETIVE BOOKLET FOR CHILDREN: AN EXPERIENCE REPORT OF THE CAMPOS GERAIS NATIONAL PARK
DOI:
https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.15.i1.0010Keywords:
Campos Gerais National Park, Environmental interpretation, Environmental education, Booklet.Abstract
It is a common fact that people value what they know; considering this the Outreach Project from the Undergraduate Course in Tourism from the State University of Ponta Grossa called Research and Competitivity for the Territorial Planning of Tourism developed among other activities the promotion of the Campos Gerais National Park. The project elaborated an interpretative booklet for children that described features of the region and information in an accessible language. The booklet contains texts and activities based on elements from the local fauna. As the material was aimed to children, a number of cartoonlike characters were created such as the maned wolf, the anteater among others. The 40,000 booklets produced have been used in environmental education activities in the region. This experience report presents the elaboration of the educational material aforementioned and the activity that was one of the products of the outreach project. It was concluded that it is important to create interpretative tools that deal with conservation and patrimony, using local geodiversity and biodiversity information.References
ALMEIDA C. G.; MORO R. S. Análise da cobertura florestal no Parque Nacional dos Campos Gerais, Paraná́, como subsídio ao seu Plano de Manejo. Revista Terr@ Plural. Ponta Grossa, v. 1, n. 1, p. 115-122, 2007.
BAPTISTA, L.; MOREIRA, J. C.; Ecoturismo de base comunitária no Parque Nacional dos Campos Gerais - PR: a ótica das comunidades de entorno. Pasos. Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, v. 15, p. 195-210, 2017.
BRASIL. Lei n. 9.795, de 27 de Abril de 1999. Dispõe sobre a educação ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 28 abr. 1999.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil: promulgada em 5 de outubro de 1988. Disponível em: <http://www.senado.leg.br/atividade/const/con1988/con1988_07.05.2015/ind.asp>. Acesso em: 02 Out 2018.
GARCIA, L. V. M. Cachoeira da Mariquinha: Impactos e potencialidades do uso público no Parque Nacional dos Campos Gerais-PR. Ponta Grossa, 2015, 156 p. Dissertação (Mestrado), Departamento de Geografia, Universidade Estadual de Ponta Grossa, Ponta Grossa, 2015.
HAM, S. Interpretación ambiental: una guía práctica para gente con grandes ideas y presupuestos pequeños. Colorado: North. Am. Press, 1992.
HOSE, T. Geotourism - Selling the earth to Europe. In: MARINOS, P.G.; KOUKIS, G. C.; TSIAMBAOS, G. C.; STOURNESS, G. C. (eds.) Engineering Geology and the Environment. Rotterdam: A. A. Balkema, p. 2955-2960, 1997.
ICMBIO. Termo de referência: projeto de pesquisa para elaboração de estudos prioritários de uso público para o Parque Nacional dos Campos Gerais - PR. Ponta Grossa: ICMBio, 2012, 13 p.
LANSIGU, C.; DESBOIS, J. L. Visual Media for sharing geoheritage with both partners and visitors: The example of the Massif des Bauges UGG. In: EUROPEAN GEOPARKS CONFERENCE, 14., 2017, Ponta Delgada. Abstracts Book, Ponta Delgada: Azores Geopark, 2017, p. 104.
MMA. Diretrizes para visitação em Unidades de Conservação.Brasília: Ministério do Meio Ambiente, 2006.
MELO, M. S; MORO, R. S; GUIMARÃES, G. B. Patrimônio natural dos Campos Gerais do Paraná. Ponta Grossa: Editora UEPG, 2007.
MELO, M. S.; GUIMARAES, G. B.; SANTANA, A. C. Fisiografia da Bacia do Rio Pitangui. In: GEALH, A. M.; MELO, M. S.; MORO, R. S. (Orgs.). Pitangui, Rio de Contrastes: Seus Lugares, Seus Peixes, Sua Gente. Ponta Grossa: Ed. UEPG, 2010, p. 11-21.
MOREIRA, J. C. Geoturismo e interpretação ambiental. Ponta Grossa: Ed. UEPG, 2011.
MOREIRA, J. C; ROCHA, C. H. Unidades de Conservação nos Campos Gerais. In: MELO, M. S..; MORO, R. (Orgs.) Patrimônio Natural dos Campos Gerais do Paraná. Ponta Grossa: Editora UEPG, 2007. p. 201-212.
MURTA, S. M; ALBANO, C. Interpretar o patrimônio: um exercício do olhar. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2005.
NORTHLAND. Great Yellowstone Grand Teton Glacier Activity Book. Nova York: Cooper Square Publishing Llc, 2004.
PNEU. Plano Nacional de Extensão Universitária, 2001. Fórum de Pró-Reitores de Extensão das Universidades Públicas Brasileiras e SESU/MEC. Disponível em: <https://portal.ufpa.br/images/docs/Trasnparencia_publica/legislacao/Planonacionaldeextensaouniversitaria.pdf>. Acesso em: 03 out. 2018.
VASCONCELLOS, J. M. O. Trilhas Interpretativas: Aliando Educação e Recreação. In: Congresso Brasileiro de Unidades de Conservação, 1, 1997, Curitiba. Anais... Curitiba: IAP, UNILIVRE, REDE PRÓ-UC, 1997, v.1.
WWF. Aprenda Fazendo – Apoio aos processos de Educação Ambiental. Brasília: WWF Brasil, 2000.
TILDEN, F. Interpreting our heritage. 3. ed. North Carolina: University of North Carolina Press, 1977.
THOMAS, A.A. Exploring Crater Lake National Park: A Family Activity Book. Crater Lake: Natural History Association, 2007.
Downloads
Published
Issue
Section
License
a) Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
b) By submitting an article to the Revista Conexão UEPG and having it approved, the authors agree to assign, without compensation, the following rights to the Journal: the rights of first publication and the rights to redistribute the article and its metadata to the indexing and reference services that the editors deem appropriate.
c) Readers are free to transfer, print out and use the articles published in the Journal, as long as there is always explicit mention to the author(s) and to the Revista Conexão UEPG and as long as there is no alteration of the original work. Any other use of the texts needs to be approved by the author(s) and by the Journal.