MAPPING POPULAR EXTENSION EXPERIENCES IN BRAZILIAN PUBLIC UNIVERSITIES: A DESCRIPTIVE STUDY ON A NATIONAL SCALE
DOI:
https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.15.i1.0001Keywords:
Popular Education, University Extension, Popular Extension, Projects, Higher Education.Abstract
This article presents the results of the mapping of Popular Extension Brazilian experiences, which was developed in the context of the Project Extension Experiences in Popular Education and Health in the Unified Health System, which is an action of the National Policy of Popular Education in Health in the Unified Health System. The study has a qualitative and descriptive nature. A semi-structured electronic questionnaire containing 16 questions was applied. As a result, 117 experiments were obtained and the organization of the data included the following dimensions: regional distribution of experiences (by state of the federation); time of existence; institutions to which they are linked; participating social entities; and characterization of academic production. The existence of experiences in all regions of Brazil was identified. The Popular Education national amplitude, regional diffusion and thematic diversity were evidenced as reference of extensionist actions in different universities.
References
ALBUQUERQUE, E.M. Avaliação da técnica de amostragem “Respondent-Driven Sampling” na estimação de prevalências de Doenças Transmissíveis em populações organizadas em redes complexas. 2009. 99 f. Dissertação (Mestrado em Saúde Pública) − Escola Nacional de Saúde Pública Sérgio Arouca, Fundação Oswaldo Cruz, Rio de Janeiro, 2009.
ARAÚJO, I.M.M. et al. Extensão popular e comunidades: resistência à criminalização da pobreza. Rev APS, Juiz de Fora, v. 18, n. 4, p. 528-531, out./dez. 2015.
ASSUMPÇÃO, R.P.S.; LEONARDI, F. Educação popular na universidade – uma construção a partir das contradições, reflexões e vivências a partir do pet educação popular da UNIFESP-Baixada Santista. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 14, n. 2, p. 437-462, abr./jun. 2016.
BIERNACKI, P.; WALDORF, D. Snowball Sampling: Problems and techniques of Chain Referral Sampling. Sociological Methods & Research, v. 2, p. 141-163, nov. 1981.
BRASIL. Secretaria Geral da Presidência da República. Secretaria Nacional de Articulação Social. Departamento de Educação Popular e Mobilização Cidadã. Marco de Referência da Educação Popular para as Políticas Públicas. Brasília: Secretaria Geral da Presidência da República, 2014.
BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Gestão Estratégica e Participativa. Comitê Nacional de Educação Popular em Saúde. Política Nacional de Educação Popular em Saúde no Sistema Único de Saúde. Brasília: Ministério da Saúde, 2012a.
BRASIL. Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Saúde. Resolução n. 466, de 12 de dezembro de 2012. Aprova diretrizes e normas regulamentadoras de pesquisas envolvendo seres humanos. Brasília, Diário Oficial da União, 12 dez. 2012b. Disponível em: <http://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2012/Reso466.pdf>. Acesso em: 24 ago. 2018.
BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Atenção Básica. Política Nacional de Atenção Básica. Brasília: Ministério da Saúde, 2012c.
BORGES, J.L. Movimentos Sociais e sustentabilidade: Os Desafios da “Extensão Rural Agroecológica” em assentamentos de Reforma Agrária. Revista Cesumar − Ciências Humanas e Sociais Aplicadas, Maringá, v. 17, n. 1, p. 203-230, 2012.
CRUZ, P.J.S.C. Extensão Popular: a reinvenção da Universidade. In: VASCONCELOS, E.M.; CRUZ, P.J.S.C. (Org.). Educação popular na formação universitária: reflexões com base em uma experiência. São Paulo: Hucitec; João Pessoa: UFPB, 2011. p. 40-61.
CRUZ, P.J.S.C. Extensão popular: a pedagogia da participação estudantil em seu movimento nacional. 2010. 339 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro de Educação, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2010.
CRUZ, P.J.S.C.; ARAÚJO, R.S. Grupo de encontro comunitário como estratégia de Promoção da Saúde e construção compartilhada do saber: uma experiência de Extensão à luz da Educação Popular. Interagir: pensando a extensão, Rio de Janeiro, n. 24, v. 2, p. 12-27, jul./dez. 2017.
CRUZ, P.J.S.C.; VASCONCELOS, E.M. Caminhos da aprendizagem na extensão universitária: reflexões com base em experiência na Articulação Nacional de Extensão Popular (ANEPOP). São Paulo: Hucitec, 2017.
CRUZ, P.J.S.C. et al. (Org.). Vivências de extensão em educação popular no Brasil: volume 1: extensão e formação universitária: caminhos, desafios e aprendizagens. João Pessoa: Editora CCTA, 2018.
CRUZ, P.J.S.C. et al. (Org.). Extensão popular: caminhos em construção. João Pessoa: Editora CCTA, 2017.
CRUZ, P.J.S.C. et al. (Org.). Educação popular e nutrição social: reflexões e vivências com base em uma experiência. João Pessoa: UFPB, 2014.
CRUZ, P.J.S.C. et al. (Org.). Educação popular na universidade: reflexões e vivências da Articulação Nacional de Extensão Popular (ANEPOP). São Paulo: Hucitec; João Pessoa: UFPB, 2013.
FALCÃO, E.F. As experiências do Estágio Nacional de Extensão em Comunidades (ENEC): a extensão como mobilizadora da inserção estudantil compromissada com os grupos populares, suas realidades e lutas. In: CRUZ, P.J.S.C. et al. (Org.). Vivências de extensão em educação popular no Brasil: volume 1: extensão e formação universitária: caminhos, desafios e aprendizagens. João Pessoa: Editora CCTA, 2018. p. 257-269.
FALCÃO, E.F. Extensão popular: caminhos para a emancipação. 2014. 156 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro de Educação, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2014a.
FALCÃO, E.F. Vivência em comunidades: outra forma de ensino. 2. ed. João Pessoa: UFPB, 2014b.
FONSECA, L.G.D.; COSTA, R.C.F.G.; NARDI, D.N. Extensão Popular Feminista por uma Universidade Democrática e Emancipatória. Direito & Práxis, Rio de Janeiro, v. 6, n. 10, p. 143-171, 2015.
GIL, A.C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5. ed. São Paulo: Atlas, 1999.
GOMES, A.L.; MORAIS, M.S.T. Um olhar sobre o aprendizado dos estudantes na Extensão Popular. In: VASCONCELOS, E.M.; CRUZ, P.J.S.C. (Org.). Educação popular na formação universitária: reflexões com base em uma experiência. São Paulo: Hucitec; João Pessoa: UFPB, 2011. p. 133-139.
GURGEL, R.M. Extensão universitária: comunicação ou domesticação? São Paulo: Cortez, 1986.
JEZINE, E.M. A crise da universidade e o compromisso social da extensão universitária. João Pessoa: UFPB, 2006.
JEZINE, E.M. Universidade e saber popular: o sonho possível. João Pessoa: UFPB, 2002.
LACERDA, D.A.L.; RIBEIRO, K.S.Q. (Org.). Fisioterapia na comunidade: experiência na Atenção Básica. João Pessoa: UFPB, 2006.
LACERDA, D.A.L. et al. Educação Popular e Atenção à Saúde da Família: Reflexões a partir de uma experiência em Extensão Popular. Interagir: pensando a extensão, Rio de Janeiro, n. 11, p. 101-106, jan./jul. 2007.
LEITE, M.F. et al. Extensão Popular na formação profissional em saúde para o SUS: refletindo uma experiência. Interface (Botucatu), Botucatu, v. 18, supl. 2, p. 1569-1578, 2014.
MELO NETO, J.F. Extensão popular. 2. ed. João Pessoa: UFPB, 2014.
MELO NETO, J.F. Extensão universitária é trabalho. João Pessoa: UFPB, 2004.
MELO NETO, J.F. Extensão universitária: uma análise crítica. João Pessoa: UFPB, 2001.
MELO NETO, J.F.; CRUZ, P.J.S.C. (Org.). Extensão popular: educação e pesquisa. João Pessoa: Editora CCTA, 2017.
MONFREDINI I. Tensões ao redor da formação de sujeitos na Universidade. Revista Even. Pedagóg., Sinop, v. 7, n. 1 (18. ed.), p. 37-58, jan./mai. 2016.
MONFREDINI, I. Formação de sujeitos. Análise a partir da extensão universitária no Brasil. Revista del IICE, Buenos Aires, n. 36, p. 31-43, dic. 2014.
OLIVEIRA, M.F. Metodologia científica: um manual para a realização de pesquisas em Administração. Catalão: UFG, 2011.
PADILHA, W.W.N. (Org.). Relatos e vivências de educação popular: programa ação interdisciplinar para o desenvolvimento social e atenção à saúde na comunidade Maria de Nazaré. João Pessoa: Ideia, 2007.
PENROD, J. et al. A discussion of chain referral as a method of sampling hard-to-reach populations. J Transcult Nurs., v. 14, n. 2, p. 100-107, apr. 2003.
PRADO, E.V. et al. (Org.). Caderno de extensão popular: textos de referência para a extensão universitária. João Pessoa: Editora CCTA, 2017.
RIBEIRO, K.S.Q.S. et al. Os primeiros passos de uma experiência de educação popular na UFPB. In: VASCONCELOS, E.M.; CRUZ, P.J.S.C. (Org.). Educação popular na formação universitária: reflexões com base em uma experiência. São Paulo: Hucitec; João Pessoa: UFPB, 2011. p. 64-88.
RIBEIRO, K.S.Q.S. A experiência na extensão popular e a formação acadêmica em fisioterapia. Cad. CEDES, Campinas, v. 29, n. 79, p. 335-346, dez. 2009.
SANTOS, J.A.; DEUS, S. Um novo tempo da extensão universitária brasileira. Interfaces. Revista de Extensão, Belo Horizonte, v. 2, n. 2, p. 6-16, jan./jun. 2014.
Santos Júnior, A.L. Universidade e sociedade: uma relação possível pelas vias da extensão universitária. Inter-Legere, Natal, n. 13, p. 299-332, jul./dez. 2013.
SAVIANI, D._Escola e democracia. São Paulo: Cortez, 1984.
SILVA, A.C.M.; BRÊTAS, A.C.P.; SANTANA, C.L.A. (Org.). Com-unidade: experiências extensionistas. São Paulo: Páginas & Letras, 2014.
SELLTIZ, C.; WRIGHTSMAN, L.S.; COOK, S.W. Métodos de pesquisa das relações sociais. São Paulo: Herder, 1965.
SOUSA, L.M.P. et al. (Org.). Educação popular na universidade: reflexões e vivências da Articulação Nacional de Extensão Popular (ANEPOP). João Pessoa: Editora CCTA, 2017. 2 v.
VASCONCELOS, A.C.C.P.; PEREIRA, I.D.F.; CRUZ, P.J.S.C. Práticas educativas em nutrição na Atenção Básica em Saúde: reflexões a partir de uma experiência de extensão popular em João Pessoa-Paraíba. Rev APS, Juiz de Fora, v. 11, n. 3, p. 334-340, jul./set. 2008.
VASCONCELOS, E.M. Educação popular, um jeito de conduzir o processo educativo. In: VASCONCELOS, E.M.; CRUZ, P.J.S.C. (Org.). Educação popular na formação universitária: reflexões com base em uma experiência. São Paulo: Hucitec; João Pessoa: UFPB, 2011a. p. 28-34.
VASCONCELOS, E.M.; CRUZ, P.J.S.C. (Org.). Educação popular na formação universitária: reflexões com base em uma experiência. São Paulo: Hucitec; João Pessoa: UFPB, 2011.
VASCONCELOS, E.M.; FROTA, L.H.; SIMON, E. (Org.). Perplexidade na universidade: vivências nos cursos de saúde. 2. ed. São Paulo: Hucitec, 2015.
Downloads
Published
Issue
Section
License
a) Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
b) By submitting an article to the Revista Conexão UEPG and having it approved, the authors agree to assign, without compensation, the following rights to the Journal: the rights of first publication and the rights to redistribute the article and its metadata to the indexing and reference services that the editors deem appropriate.
c) Readers are free to transfer, print out and use the articles published in the Journal, as long as there is always explicit mention to the author(s) and to the Revista Conexão UEPG and as long as there is no alteration of the original work. Any other use of the texts needs to be approved by the author(s) and by the Journal.