WATER IN DEBATE: REPORT OF THE EXPERIENCE DEVELOPED IN URBAN, RURAL AND INDIGENOUS SCHOOLS OF CENTRAL-WEST OF BRAZIL, MICROREGION OF TANGARÁ DA SERRA
DOI:
https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.15.i1.0009Keywords:
Microbiological contamination, Water quality, Awareness, Alternative treatments.Abstract
This study aims to report the outreach activities developed through the program BB Agua Limpa. It was carried out group dynamics related to the importance, use and preservation of water as well as the microbiological contamination, diseases and alternative treatments for it. The target audience were children and adolescents from urban, rural and indigenous schools of Barra do Bugres and Tangará da Serra, located in state of Mato Grosso (MT), Brazil. It was used visual presentation, rounds of conversation, playful activities and illustrative representations of the pathogens that cause water related diseases. The activities reached 956 students and the results were satisfactory since it allowed dissemination of knowledge that would contribute to the awareness about the quality of water for consumption. Besides, it provided interaction between the community and the university in order to seek alternatives to improve the quality of life.
References
ASSIS, E. M.; OLIVEIRA, R. C.; MOREIRA, L. E.; PENA, J. L.; RODRIGUES, L. C.; MACHADO-COELHO, G. L. L. Prevalência de parasitos intestinais na comunidade indígena Maxakali, Minas Gerais, Brasil, 2009. Cadernos de Saúde Pública, v. 29, n. 4, p. 681-690, 2013.
BRASIL. Fundação Nacional de Saúde (FUNASA). Manual prático de análise de água. 4. ed. Brasília: Fundação Nacional de Saúde, p. 153, 2013.
BRITO, T. P.; PEREIRA, S. B.; SILVA, E. M. de L.; SANTOS, G.; OLIVEIRA, P. H.; PEREIRA, V. G.; ANDRADE, V. M.; BATTISTON, K. de M.; PEREIRA, M. de S. Extensão Universitária: uma análise da construção de um projeto de extensão com as mulheres rurais do bairro Peroba de Itajubá – MG. Revista Conexão UEPG, v. 14, n.2, p. 195-206, 2018.
BRONDANI, C. J.; HENZEL, M. E. Análise sobre a conscientização ambiental em escolas da rede municipal de ensino. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 5, n. 1, 2010.
COIMBRA JR., C. E. A. Saúde e povos indígenas no Brasil: reflexões a partir do I Inquérito Nacional de Saúde e Nutrição Indígena. Cadernos de Saúde Pública, v. 30, n. 4, p. 855-859, 2014.
DIEGUES, A. C. Aspectos Sócio-Culturais e Políticos do uso da Água. PLANO NACIONAL DE RECURSOS HÍDRICOS-MMA, 2005. 16f.
FERREIRA, J. R. S.; BATISTELLA, V. M. C. Caracterização Microbiológica da Água de Abastecimento das Escolas do Assentamento Antônio Conselheiro. In: JORNADA CIENTÍFICA DA UNEMAT, 8., 2017, Cuiabá. Anais... Cuiabá: Unemat Editora, 2017.
FERREIRA, M. E. V.; MATSUO, T.; SOUZA, R. K. T. Aspectos demográficos e mortalidade de populações indígenas do Estado do Mato Grosso do Sul, Brasil. Cadernos de Saúde Pública, v. 27, n. 12, p. 2327-2339, 2011.
FORPROEX. Fórum de Pró-reitores de Extensão das Universidades Públicas Brasileiras. Política Nacional de Extensão Universitária. 2012. Disponível em: < http://proex.ufsc.br/files/2016/04/Pol%C3%ADtica-Nacional-de-Extens%C3%A3o-Universit%C3%A1ria-e-book.pdf> Acesso em: 02 set. 2018.
IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Cidades. 2017. Disponível em: < https://cidades.ibge.gov.br/brasil/mt/barra-do-bugres/panorama> Acesso em: 05 jul. 2018.
IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Censo Demográfico 2010. Disponível em: < https://censo2010.ibge.gov.br/> Acesso em: 05 jul. 2018.
LISBOA, S.S.; HELLER, L.; SILVEIRA, R. B. Desafios do planejamento municipal de saneamento básico em municípios de pequeno porte: a percepção dos gestores. Revista Engenharia Sanitária e Ambiental, v. 18, n. 4, 2013.
MORETTI, L. R. Curso de Especialização em gerenciamento Ambiental (CEGEA). Apostila, Piracicaba, p.30, 2008.
SES/SP. Secretaria de Estado da Saúde de São Paulo. Coordenadoria de Controle de Doenças. Centro de Vigilância Epidemiológica. Divisão de Doenças de Transmissão Hídrica e Alimentar. Doenças relacionadas à água ou de transmissão hídrica – Perguntas e Respostas e Dados Estatísticos – Informe Técnico. 2009.
SILVA, E. R.; SOUZA, A. S. de. Introdução ao estudo da microbiologia: teoria e prática. Brasília: Editora do IFB, p. 66, 2013.
SILVA, M. M. P.; LEITE, V. D. Estratégias para realização de educação ambiental em escolas do ensino fundamental. Revista Eletrônica Mestrado em Educação Ambiental, v. 20, 2008.
SILVEIRA, E. M. S. Cultura como desenvolvimento entre os Paresi Kozarini. 2011. 159 f. Dissertação (Mestrado em Antropologia Social) – Universidade Federal do Rio Grande do Norte, UFRN, Natal, 2011.
TERÇAS, A. C. P.; NASCIMENTO, V. F.; HATTORI, T. Y.; ZENAZOKENAE, L. E.; LEMOS, E. R. S.; SANTOS, M. S. Produção de pesquisa clínica em área indígena: Relato de experiência com os Haliti-Paresí. Revista de enfermagem UFPE on-line, Recife, v.10, n.6, p. 2253-61, jun. 2016.
Downloads
Published
Issue
Section
License
a) Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
b) By submitting an article to the Revista Conexão UEPG and having it approved, the authors agree to assign, without compensation, the following rights to the Journal: the rights of first publication and the rights to redistribute the article and its metadata to the indexing and reference services that the editors deem appropriate.
c) Readers are free to transfer, print out and use the articles published in the Journal, as long as there is always explicit mention to the author(s) and to the Revista Conexão UEPG and as long as there is no alteration of the original work. Any other use of the texts needs to be approved by the author(s) and by the Journal.