YOUTH AND ADULT EDUCATION: SCHOOLING IN AGRARIAN REFORM AREAS IN PARANÁ (EARLY YEARS) – REPORT OF AN OUTREACH EXPERIENCE AT UNIOESTE

Authors

  • Janete Ritter Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE

DOI:

https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.15.i1.0007

Keywords:

Education, Youth and adults, Schooling, Agrarian reform areas.

Abstract

This article reports the experience of an outreach project from the State University of the West of Paraná (UNIOSTE, in the Portuguese acronym). The aim of the project was to offer schooling opportunities in areas of agrarian reform in the state of Paraná. The project aimed at organizing 60 classes from the early years of elementary education, with a minimum of 20 students per class making up 1.200 students. The students who successed would be certified and the pedagogical team would receive in service education. The 1.600 teaching hours were distributed over a period of two years and there was the use of three million reais. The curriculum included all areas of knowledge. As outcomes, we can highlight the certification of 370 illiterate youth and adults in addition to 400 people who learned to read and write.

Author Biography

Janete Ritter, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE

Professora da Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE), Cascavel - PR, Brasil. Doutorado em Educação.

References

BRASIL. Ministério do Desenvolvimento Agrário/MDA. Instituto Nacional de Colonização e Reforma Agrária/INCRA. Manual do Programa Nacional de Educação na reforma agrária/ PRONERA, Brasília/DF, 2011.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade – SECAD. Diretrizes operacionais para a educação básica nas escolas do campo. Diretoria de Educação para Diversidade e Cidadania. Coordenação Geral de Educação do Campo, Brasília/DF, 2002.

BRASIL, LDB. Lei 9394/96. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Disponível em: . Acesso em: 02 set. 2018.

DI PIERRO, M.C. Notas sobre a redefinição da identidade e das políticas públicas de educação de jovens e adultos no Brasil. Educação e Sociedade, Campinas, v.26, n.92, p.1115-1139, Especial – Out. 2005.

MORISSAWA, Mitsue. A história da luta pela terra e o MST. São Paulo: Expressão Popular, 2001.

MST. Caderno Pedagógico do MST. Sempre é tempo de aprender, n. 11, 2003.

UNIOESTE. Universidade Estadual do Oeste do Paraná. Educação de Jovens e Adultos: Escolarização em áreas de Reforma Agrária do Paraná (Anos Iniciais), 2013, p. 72. Mimeo.

Published

2018-12-14