REFLECTIONS ABOUT THE CONTRIBUTIONS OF AN OUTREACH PROJECT FOR THE INITIAL EDUCATION IN THE PEDAGOGY COURSE
DOI:
https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.15.i2.0005Keywords:
University Outreach Project, Didactics, Teacher Education.Abstract
The theme of this article is the knowledge about outreach projects and their possible contributions to the initial education of undergraduate students in Pedagogy at the Ponta Grossa State University - UEPG - PR, taking into consideration the recent discussions about curricularisation of outreach activities. The aim is to reflect about the contributions of the outreach project called: "The Didactic Dimension in Teaching: The Relationship between Teaching, Learning, Researching and Evaluating", developed with undergraduate students from various courses at the UEPG. Outreach activities are seen as adequate spaces for the dialogue between the university and the community. The considerations presented in this article, highlight aspects related to the meaning of outreach projects for the education of undergraduate students, making it more meaningful. The study was based on the contributions of André (2010), Garcia (2012), Gatti (2013, 2014), among others. It is observed that outreach university activities in teachers´ initial education provides the undergraduates, not only the contact with the teaching reality, but also the perception about it, favoring the construction of knowledge and the involvement of all participants.
References
ALVES, N. Nós somos o que contamos: a narrativa de si como prática de formação. In: BRASIL. Ministério da Educação. Salto para o futuro: histórias de vida e formação de professores, 2007, p. 69-78.
ANDRÉ, M. Formação de professores: a constituição de um campo de estudos. Revista Educação, Porto Alegre, v.33, n.3, p. 174-181, set./dez. 2010.
BRASIL. Lei 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação e dá outras providências. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/CCIVIL_03/_Ato2011- 2014/2014/Lei/L13005.htm>. Acesso em: 30/05/2018.
DINIZ-PEREIRA, J. E. Formação de professores da Educação Básica no Brasil no limiar dos 20 anos da LDBEN. Notandum 42. CEMOrOC, FEUSP – IJI – Universidade do Porto, p. 139-160, set./dez. 2016.
FARIAS, I. M. S et al. Didática e docência: aprendendo a profissão. Brasília: Liber Livro, 2009.
FÓRUM DE PRÓ-REITORES DE EXTENSÃO DAS INSTITUIÇÕES DE EDUCAÇÃO SUPERIOR PÚBLICA BRASILEIRAS. Manaus, maio 2012. Disponível em: < http://www.utfpr.edu.br/estrutura-universitaria/pro-reitorias/prorec/diretoria-de-extensao/documentos-da-extensao-de-ambito-nacional/politica-nacional-de-extensao-universitaria-forproex-2012/view>. Acesso em: 30/05/2018.
GARCIA, B. R. Z. A contribuição da extensão universitária para a formação docente. 2012. 115 f. Tese (Doutorado em Educação) – Psicologia da Educação, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012.
GATTI, B. A. A formação inicial de professores para a educação básica: as licenciaturas. Revista USP, São Paulo, n. 100, p.33-46, dez./jan./fev. 2013-2014.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 58. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 50 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.
FREIRE, P. Educação e mudança. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011.
FREIRE, P. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. 13. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2006.
FREIRE, P. Extensão ou comunicação? 7.ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra. 1983.
FUJITA, M. S. L.; BARRAVIERA, B. Revista Ciência Em Extensão: 10 anos disseminando conhecimento e transformando a relação entre a Universidade e a Sociedade. Editorial. Revista Ciência em Extensão, v.10, n.3, p.2-4, 2014.
INFORSATO, E. C.; ROBSON, A. S. A preparação das aulas. In: UNIVERSIDADE ESTADUAL PAULISTA. Prograd. Caderno de Formação: formação de professores didática geral. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2011, p. 86-99, v. 9.
LIBÂNEO, J.C. Didática. São Paulo: Cortez, 2013. p. 77-95.
MAINARDES, J. Projeto DiferenciAção: criando classes mais igualitárias por meio do trabalho diversificado. Ponta Grossa: UEPG, 2007. Disponível em: http://www.uepg.br/gppepe. Acesso em: 15/01/2018.
MAINARDES, J. Cenários de aprendizagem: instâncias interativas na sala de aula. In: MARTINS, J. B. (Org.). Na perspectiva de Vygotsky. São Paulo: Quebra Nozes, Londrina: Edições Cefil, 1999. p. 27-49.
MARCELO GARCÍA, C. Estudio sobre estratégia de inserción profesional em Europa. Revista Iberoamericana de Educación, Formación Docente, n.19, enero-abril, 1999, p. 1-34.
MASETTO, M. Didática: a aula como centro. São Paulo: FTD, 1997.
MIZUKAMI, M. G. N. Ensino: as abordagens do processo. São Paulo: E. P. U., 1986.
OLIVEIRA, R. M. M. A. Narrativas: contribuições para a formação de professores, para as práticas pedagógicas e para a pesquisa em educação. Revista de Educação Pública, v.20, n.43, Cuiabá, p.289-305, maio/ago. 2011.
PIMENTA, S. G. Epistemologia da prática ressignificando a didática. In: EGGERT, E. (Org.). Trajetórias e processos de ensinar e aprender: didática e formação de professores: livro 1. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2008. p. 602-625.
REIS, P. R. As narrativas na formação de professores e na Investigação em educação. Nuances: Estudos sobre Educação. Presidente Prudente, ano XIV, v. 15, n. 16, p. 17-34, jan./dez. 2008.
ROCHA, R. M. G. A construção do conceito de extensão universitária na América Latina. In: FARIAS, D. S. (Org.). Construção conceitual da extensão universitária na América Latina. Brasília: Universidade de Brasília, 2001, p. 13-29.
RODRIGUES, A. L. L. et al. Contribuições da extensão universitária na sociedade. Cadernos de Graduação. Ciências Humanas e Sociais, Aracaju, v.1, n.16, p. 141-148, mar. 2013.
SANTOS, M. P. Contributos da extensão universitária brasileira à formação acadêmica docente e discente no século XXI: um debate necessário. Revista Conexão, UEPG, v.6, n.1, p.10-15, 2010.
VEIGA, I. P. A. Ensinar: uma atividade complexa e laboriosa. In: VEIGA, I. P. A. (Org.). Lições de didática. Campinas: Papirus, 2006. p.13-33.
WEFFORT, M. F. Observação, registro e reflexão - Instrumentos Metodológicos I. São Paulo: Espaço Pedagógico, 1996.
Downloads
Published
Issue
Section
License
a) Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
b) By submitting an article to the Revista Conexão UEPG and having it approved, the authors agree to assign, without compensation, the following rights to the Journal: the rights of first publication and the rights to redistribute the article and its metadata to the indexing and reference services that the editors deem appropriate.
c) Readers are free to transfer, print out and use the articles published in the Journal, as long as there is always explicit mention to the author(s) and to the Revista Conexão UEPG and as long as there is no alteration of the original work. Any other use of the texts needs to be approved by the author(s) and by the Journal.