TRANSFORMING EDUCATION IN NON-FORMAL SPACES: SENSORY AND ENVIRONMENTAL TRACK AS A RE-SENSITIZATION STRATEGY FOR ELDERLY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.15.i2.0012

Keywords:

Non-formal Spaces, Curricular Internship, Sensory System.

Abstract

This article aims to report the experience of Biological Sciences students of the University Federal de Santa Maria during the extension project "Transforming education in non - formal spaces: sensorial and environmental track as a strategy for resensitization of the elderly”, held at the Institution Home of the Elderly São Vicente de Paulo, during the Curricular Internship of the Biological Sciences in Educational Spaces, in the first half of 2018. The project worked on the elderly’s sensory system through touch, vision, hearing and smell, in a dynamic way and concerned to restore the elderly's individuality in order to work their perception and memory, and motivate them through environmental elements. After the implementation of the project, the interviews carried out revealed that the experience was significant among the elderly, achieving the objectives, as well as providing the students with new insights about teaching and learning in non-formal educational settings.

Author Biographies

Nain Nogára, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

Aluna de Graduação da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Palmeira das Missões - RS, Brasil.

Alexia Santos Amaral, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

Aluna de Graduação da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Palmeira das Missões - RS, Brasil. 

Ariadne de Freitas Leonardi, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

Aluna de Graduação da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Palmeira das Missões - RS, Brasil. 

Débora Carla de Oliveira Freitas, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

Aluna de Graduação da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Palmeira das Missões - RS, Brasil. 

Gabriela Barros Silva, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

Aluna de Graduação da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Palmeira das Missões - RS, Brasil. 

Giane de Arruda Vargas Castanho, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

Aluna de Graduação da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Palmeira das Missões - RS, Brasil. 

Lara de Oliveira Mineiro, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

Aluna de Graduação da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Palmeira das Missões - RS, Brasil. 

Magliane Maciel Cardoso, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

Aluna de Graduação da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Palmeira das Missões - RS, Brasil. 

Marcia Prado Amaral Rosa, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

Aluna de Graduação da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Palmeira das Missões - RS, Brasil. 

Maria de Fatima Ribeiro Chicatte Lima, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

Licenciada em Ciências Biológicas. Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Palmeira das Missões - RS, Brasil. 

Mariana Lucas de Oliveira, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

Aluna de Graduação da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Palmeira das Missões - RS, Brasil. 

Morgana Lazzaretti, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

Aluna de Graduação da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Palmeira das Missões - RS, Brasil.

Ramiro da Silva Almeida, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

Aluno de Graduação da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Palmeira das Missões - RS, Brasil.

Rayana Elauterio, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

Licenciada em Ciências Biológicas. Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Palmeira das Missões - RS,  Brasil. 

Ricardo de Mello da Silva, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

Aluno de Graduação da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Palmeira das Missões - RS, Brasil.

Sabrina Antunes Ferreira, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

Aluna de Graduação da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Palmeira das Missões - RS, Brasil.

Vanessa Mattana Nascimento dos Santos, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

Aluna de Graduação da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Palmeira das Missões - RS, Brasil.

Andréa Inês Goldschmidt, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

Professora da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Palmeira das Missões - RS, Brasil. Doutorado em Educação em Ciências: Saúde e Química da Vida.

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Published

2019-04-29