OUTREACH ACTIVITIES IN THE CURRICULUM OF THE TEACHING DEGREE IN PHYSICS AT THE PASSO FUNDO UNIVERSITY
DOI:
https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.15.i2.0006Keywords:
Outreach Activities, University Outreach Projects, Physics Teacher Education.Abstract
This article aims to present the process of inclusion of outreach actions in the curriculum of the teaching degree in Physics at the Passo Fundo University, Rio Grande do Sul. In order to do so, the article tries to highlight the commitment the university has to the outreach activities as well as discuss the government guidelines related to the inclusion of outreach action in the curriculum of undergraduate courses. Another aspect presented in the article refers to the various conceptions of outreach activities, aiming to point out the understanding of university outreach activities as an essential aspect of academic education. In addition, the activities carried out in the aforementioned course are presented aiming to contribute to new discussions and analysis about this important theme for the teaching degree courses.References
ALMEIDA, Luciane Pinho. A Extensão Universitária no Brasil: Processos de Aprendizagem a Partir da Experiência e do Sentido. Dire-Diversité - Recherches et Terrains Limoges, n. 7, 2015.
BRASIL. Lei nº 10.861, de 14 de abril de 2004. Institui o Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior – SINAES. Diário Oficial da União. Brasília, 2004.
BRASIL. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Diário Oficial da União. República Federativa do Brasil – Imprensa Nacional. Brasília, DF, 26 jun. 2014.
BRASIL. Ministério da Educação. Planejando a Próxima Década. Conhecendo as 20 Metas do Plano Nacional de Educação. Diário Oficial da União. Brasília, DF: Ministério da Educação/Secretaria de Articulação com os Sistemas de Ensino (MEC/Sase), 2014.
CARBONARI, Maria Elisa Ehrhardt; PEREIRA, Adriana Camargo. A Extensão Universitária no Brasil, do assistencialismo à sustentabilidade. Revista de Educação da Anhanguera Educacional, v.10, n.10, 2007.
CHIQUETTO, Marcos José. O Currículo de Física do Ensino Médio no Brasil: Discussão Retrospectiva, Revista ecurriculum, São Paulo, v.7, n.1, 2011.
DALBOSCO, Claudio Almir; FÁVERO, Altair Alberto. Universidade e formação pedagógica: a busca por excelência no ensino, pesquisa e extensão. In: CASAGRANDA, Edison A.; VALÉRIO, Patrícia da Silva; SGARI, Rosani (Org.). Universidade e formação. 1.ed. Passo Fundo: UPF Editora, 2017, p. 13-35.
FREIRE, Paulo. Extensão ou Comunicação? 6.ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1982.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 2009.
GIMENEZ, A. M. N.; BONACELLI M. B. M. Repensando o Papel da Universidade no Século XXI: Demandas e Desafios. Revista Tecnologia e Sociedade, Curitiba, v. 9, n. 18, 2013. Disponível em: http://files.dirppg.ct.utfpr.edu.br/ppgte/revistatecnologiaesociedade/revEdEspecialTECSOC2013/revEdEspecialTECSOC2013_a05.pdf> Acesso em: 26 jul. 2014.
MOTTA, Jorge França. O Papel da Universidade na Formação Social do Educador Reflexivo: Relendo o ensino e a pesquisa na sociedade tecnológica. Revista Acervo, Rio de Janeiro, v. 17, n. 2, p. 111-130, jul./dez. 2004.
ROCHA, Roberto Mauro Gurgel. Extensão Universitária: comunicação ou domesticação? São Paulo: Cortez: Autores Associados: Universidade Federal do Ceará, 1986.
ROCHA, Roberto Mauro Gurgel. A Construção do Conceito de Extensão universitária na América Latina. In: FARIA, Doris Santos de (Org.). Construção Conceitual da Extensão na America Latina. Brasília: Editora UNB., 2001.
SACRISTÁN, J.G. Poderes instáveis em educação. Porto Alegre: Artmed, 1999.
SÍVERES, Luiz. Os processos de aprendizagem na formação e profissionalização docente. Revista Inter-Ação, Goiânia, v. 38, n. 3, p. 649-661, set./dez. 2013.
UNIVERSIDADE DE PASSO FUNDO. Plano Pedagógico do Curso de Física Licenciatura. Passo Fundo. 2017.
VERAS, Dimas B.; MENDONÇA, Djanyse Barros de Arruda. Educação Popular e Reforma Universitária: Paulo Freire e a Criação do Serviço de Extensão Cultural. Estudos Universitários: Revista de Cultura, Recife – PE, n.24, p. 11-21, dez. 2009.
WANDERLEY, L. E. W. O que é universidade? São Paulo: Brasiliense, 2003.
Downloads
Published
Issue
Section
License
a) Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
b) By submitting an article to the Revista Conexão UEPG and having it approved, the authors agree to assign, without compensation, the following rights to the Journal: the rights of first publication and the rights to redistribute the article and its metadata to the indexing and reference services that the editors deem appropriate.
c) Readers are free to transfer, print out and use the articles published in the Journal, as long as there is always explicit mention to the author(s) and to the Revista Conexão UEPG and as long as there is no alteration of the original work. Any other use of the texts needs to be approved by the author(s) and by the Journal.