FORMATIVE TRAJECTORIES IN UNIVERSITY TEACHING: EXPERIENTIAL LEARNING FROM / IN PROFACE

Authors

  • Fabrício Oliveira da Silva Universidade do Estado da Bahia - UNEB http://orcid.org/0000-0002-7962-7222
  • Ana Carla Ramalho Evangelista Lima Universidade Estadual de Feira de Santana - UEFS
  • Amali Angelis Mussi Universidade Estadual de Feira de Santana - UEFS

DOI:

https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.15.i2.0013

Abstract

This work analyzes formative experiences of university teachers based on the contributions of an extensionist action of the Academic Training Program and Contextualization of Educational Experiences - ProFACE. It is an extensionist experience that aims to understand how the said Program enables the development of knowledge constituted by the daily experience of teaching at university. It reflects on modes of development of teaching and presents views shared by teachers of different areas of knowledge around the educational practice at university. This is a qualitative study that focuses on the meanings that teachers attribute to the formative process experienced in the university where extension is made part of the curriculum through teacher training, especially considering the educational practices and what is conceived of them in university teaching. Among some results, evaluation, reading and writing and pedagogical practices were evidenced as objects of analysis for the creation of new ways of understanding and teaching at university.

Author Biographies

Fabrício Oliveira da Silva, Universidade do Estado da Bahia - UNEB

Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS), Novo Horizonte - BA, Brasil. Doutorado em Educação e Contemporaneidade.

 

Ana Carla Ramalho Evangelista Lima, Universidade Estadual de Feira de Santana - UEFS

Professora da Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS), Novo Horizonte - BA, Brasil. Doutorado em Educação.

Amali Angelis Mussi, Universidade Estadual de Feira de Santana - UEFS

Professora da Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS), Novo Horizonte - BA, Brasil. Doutorado em Educação (Psicologia da Educação).

References

ALARCÃO, Isabel (Coord.). Formação reflexiva de professores: estratégias de supervisão. Porto: Porto Editora, 2005.

ANASTASIOU, Léa das Graças Camargos. A teoria e a prática de processos de formação continuada do docente universitário. In: ALMEIDA, Maria Isabel de; PIMENTA, Selma Garrido (Orgs.). Pedagogia universitária. São Paulo: EDUSP, 2009. p. 39-70.

BOLZAN, D. P. V. Pedagogia universitária e processos formativos: a construção do conhecimento pedagógico compartilhado. In: Trajetórias e processos de ensinar e aprender: lugares, memórias e culturas [recurso eletrônico] ENDIPE, 14., 2008. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2008. p.102-120.

CUNHA, Maria Isabel da. Verbetes: formação inicial e formação continuada. Enciclopédia de pedagogia universitária. Brasília: MEC/INEP, 2006, p. 354.

CUNHA, M.I. Trajetórias e lugares da formação do docente da educação superior: do compromisso individual à responsabilidade institucional. Revista Brasileira de Formação de Professores, v.1, n.1, p.110-128, mai./2009.

FERRAROTTI, Franco. Sobre a autonomia do método biográfico. In: NÓVOA, NÓVOA, António; FINGER, Mathias (Orgs.). O método (auto) biográfico e a formação. Natal: EDUFRN; São Paulo: Paulos, 2014.

FONTANA, Roseli C.; GUEDES-PINTO, Ana Lúcia. Trabalho escolar e produção do conhecimento. In: SHIGUNOV NETO, Alexandre; MACIEL, Lizete Shizue Bomura (Org.). Desatando os nós da formação docente. 2. ed. Porto Alegre: Mediação, 2009.

GEORGEN, P. Universidade e compromisso social. In: RISTOFF, D.; SAVEGNANI, P. Universidade e compromisso social. Brasília, DF: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2006. p. 65-95.

LUCKESI, C.C. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. 14. ed. São Paulo: Cortez, 2002.

NÓVOA, António. O regresso dos professores. Comunicações. Presidência Portuguesa do Conselho da União Européia. Conferência Desenvolvimento profissional de professores para a qualidade e para a equidade da aprendizagem ao longo da vida. Lisboa, 2007.

VASCONCELLOS, M. M. M.; OLIVEIRA, C. C. Docência na universidade: compromisso profissional e qualidade de ensino na graduação. Educação, Santa Maria, v. 36, n.2, p. 219-234, mai./ago. 2011.

ZABALZA, M.A. O ensino universitário: seu cenário e seus protagonistas. Porto Alegre: Artmed, 2004.

Published

2019-04-29