THE HISTORICAL FIGHT FOR THE RIGHT TO EDUCATION IN, FROM AND TO THE FIELD: THE MUNICIPALITY OF NOVA LARANJEIRAS/PR CONTEXT
DOI:
https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.15.i3.0007Keywords:
Field education, Specificity, Local context.Abstract
Education in Brazil faces many advances and challenges, especially when it comes to Field Education. From this research, we obtained answers to the following question: what is the vision of the school community of a School of the Field about the conception and implementation of Field Education in its local context? Qualitative research with data collection was carried out in a Field School in the countryside of Nova Laranjeiras / PR for the development of the research, in which both the school management team and teachers and students participated. A documentary analysis of the School's Political Educational Project (PPP) was also carried out. Questionnaires and audio-video interviews were used to collect data. The categories were established based on the data collected, according to the Content analysis proposed by Bardin. In this context, the objective was to analyze the daily life of this School of the Field and how it is inserted in the local context. The results of the data analysis showed that there was progress in the field education, since the school management and educators showed adaptations to the specificities that this education presents.
References
ARROYO, M.G.; CALDART, R.S.; MOLINA, M.C. (Org.). Por uma Educação do Campo. 4. ed. Petrópolis: Vozes, 2009.
ARROYO, M.A. Pedagogia do Oprimido. In: CALDART, R.S.; PEREIRA, I.B.; ALENTEJANO, P.; FRIGOTTO, G. (Org.). Dicionário da Educação do Campo. Rio de Janeiro: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, 2012.
BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Trad. Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. Lisboa: Edições 70, 1977.
BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 2010.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases. Lei nº 9394/96. Brasília, DF: Senado Federal, 1996.
CALAZANS, M.J. Questões e contradições da Educação Rural no Brasil. In: WERTHEIN, J. (Org.). Educação Rural no Terceiro Mundo: experiências e novas alternativas. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1981. p 161-198.
CALDART, R.S. Por uma Educação do Campo: traços de uma identidade em construção. Caderno 4. Brasília: Articulação Nacional “Por uma Educação do Campo”, 2002.
CALDART, R.S. Educação do Campo. In: CALDART, R.S.; PEREIRA, I.B.; ALENTEJANO, P.; FRIGOTTO, G. (Org.). Dicionário da Educação do Campo. Rio de Janeiro: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, 2012.
PPP. Projeto Político-Pedagógico. COLÉGIO Estadual do Campo de Rio da Prata. Projeto Político Pedagógico: Ensino Fundamental e Médio. Nova Laranjeiras, 2015.
FLICK, U. Introdução à pesquisa qualitativa. Tradução: Joice Elias Costa. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009. 405 p.
KOLLING, E.J.; CERIOLI, P.R.; CALDART, R.S. Educação do Campo: identidade e políticas públicas. Brasília: Articulação Nacional por uma Educação do Campo, 2002.
KOLLING, E.J.; NERY, I.; MOLINA, M.C. Por uma educação básica do campo (memória). Brasília: Articulação Nacional por uma Educação do Campo, 1999.
LEITE, S.C. Escola rural: urbanização e políticas educacionais. São Paulo: Cortez, 1999.
LIBÂNEO, J.C. Democratização da escola pública. 16. ed. São Paulo: Loyola, 2001.
MINAYO, M.C.S. O Desafio do Conhecimento: Pesquisa Qualitativa em Saúde. 10. ed. São Paulo: HUCITEC, 2007.
PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Diretrizes Curriculares da Educação do Campo. Curitiba, 2006.
PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Superintendência da Educação. In: Caderno Temático da Educação do Campo, 2., 2009. Coordenação da Educação do Campo. Curitiba, 2009.
RIBEIRO, M. Educação Rural. In: CALDART, R.S.; PEREIRA, I.B.; ALENTEJANO, P.; FRIGOTTO, G. (Org.). Dicionário da Educação do Campo. Rio de Janeiro: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, 2012.
STEDILE, J.P.; CARVALHO, H.M. Soberania Alimentar. In: CALDART, R.S.; PEREIRA, I.B.; ALENTEJANO, P.; FRIGOTTO, G. (Org.). Dicionário da Educação do Campo. Rio de Janeiro: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, 2012.
TRIVIÑOS, A.N.S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.
VERGNAUD, G. A gênese dos campos conceituais. In: GROSSI, E.P. Por que ainda há quem não aprende: A teoria. Petrópolis: Vozes, 2003.
Downloads
Published
Issue
Section
License
a) Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
b) By submitting an article to the Revista Conexão UEPG and having it approved, the authors agree to assign, without compensation, the following rights to the Journal: the rights of first publication and the rights to redistribute the article and its metadata to the indexing and reference services that the editors deem appropriate.
c) Readers are free to transfer, print out and use the articles published in the Journal, as long as there is always explicit mention to the author(s) and to the Revista Conexão UEPG and as long as there is no alteration of the original work. Any other use of the texts needs to be approved by the author(s) and by the Journal.