TEACHING/LEARNING IN PEDAGOGY: DIALOGUE BETWEEN AGROECOLOGY, FAMILY AGRICULTURE AND OUTREACH RURAL ACTIVITIES
DOI:
https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.15.i3.0003Keywords:
Desenvolvimento rural, Sustentabilidade, Saber tradicional.Abstract
This article highlights the importance of field practice using rural outreach activities as stimulus to the teaching-learning process based on agro-ecological principles and family farming. To do this, as part of the Pedagogy discipline, the undergraduate students of the Agronomy course at the State University of Feira de Santana – UEFS (Portuguese acronym), carried out an academic activity in three stages. During the field stage, the undergraduate students visited the municipality of Amélia Rodrigues – BA and observed rural producers and conducted semi structured interviews in the classroom based on pre-established criteria. After the data collection and treatment, it was observed that it is possible to use the concept of outreach rural activities to the teaching-learning process by joining popular and scientific knowledge aiming sustainable methods that include family agriculture and agroecology.References
AABDA. Asociación para la Agricultura Biológico-Dinámica en Argentina. Calendario Biodinámico para la planificación del agricultor. 2019.
ALTIERI, M. Agroecologia: a dinâmica produtiva da agricultura sustentável. 5. ed. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009.
BENASSI, D. A. Percepção e uso dos solos: o caso dos agricultores familiares da região centro-sul do Paraná. Dissertação (Mestrado) Universidade Estadual da Ponta Grossa, Ponta Grossa, 2008.
BRILHA, J. Geoconservation and protected areas. Environmental conservation, v.29, n.3, p. 273–276, 2002.
CANUTO, J. C.; SILVEIRA, M. A. da; MARQUES, J. F. O sentido da agricultura familiar para o futuro da agroecologia. Ciência & Ambiente, Santa Maria, v. 1, n.1, p. 57-63, 1994.
CAPORAL, F. R. Política Nacional de Ater: primeiros passos de sua implementação e alguns obstáculos e desafios a serem enfrentados. In: RAMOS, L.; TAVARES, J.(Org.). Assistência Técnica e Extensão Rural: construindo o conhecimento agroecológico. Manaus: Ed. Bagaço, p. 9-34, 2006.
CAPORAL, F.R. Extensão Rural e Agroecologia: temas sobre um novo desenvolvimento rural, necessário e possível. Brasília, 2009.
CAPORAL, F.R.; COSTABEBER, J. A. Agroecologia e Extensão Rural Sustentável: Contribuições para a Promoção do Desenvolvimento Rural Sustentável. Brasília: MDA/SAF/DATER/IICA, v.1. 2004. 166p.
CARDOSO, J.; KUTZ, T. S.; BRANDELERO, F. D.; VARGAS, T. de O. Estudo de caso: Porta-enxertos alternativos na cultura do tomateiro. Cadernos de Agroecologia,v. 10, n. 3, 2015.
CARMO, M. S. Agroecologia: novos caminhos para a agricultura familiar. Revista Tecnologia & Inovação Agropecuária, 2008.
COMPIANI, M., CARNEIRO, C.D.R. Os papéis didáticos das excursões geológicas. Rev. de la Enseñanza de las Ciencias de la Tierra, v.1, n.2, p. 90-98, 1993.
DUTRA, M.M.; BAMPI, A.C. Práticas docentes, formação em agronomia, agricultura familiar e sustentabilidade no contexto do Baixo Araguaia, Mato Grosso, Brasil. ECS, Sinop/MT/Brasil, v. 5, n. 1, p. 123-145, jan./jun. 2015.
ECOVIDA. Caderno de formação: certificação participativa de produtos ecológicos. Florianópolis: Rede Ecovida de Agroecologia, 2004.
EMBRAPA. Agroecologia: princípios e técnicas para uma agricultura orgânica sustentável. AQUINO, A. M.; ASSIS, R. L. (Org.). Brasília, DF, 2005.
EMBRAPA. Produção orgânica de hortaliças: o produtor pergunta, a Embrapa responde. HENZ. G. P.; ALCÂNTARA, F. A.; RESENDE, F.V.. Brasília, DF: Embrapa Informação Tecnológica, 2007.
EMBRAPA – EMBRAPA SEMIÁRIDO. A Enxertia do maracujazeiro: técnica auxiliar no manejo fitossanitário de doenças do solo. Cruz das Almas, BA: Embrapa Mandioca e Fruticultura, 2015.
FREIRE, P. Extensão ou comunicação. Rio de Janeiro: Paz e Terra, p 45-47. 1982.
FALCONI, S. Produção de material didático para o ensino de solos. Dissertação (Mestrado em Geografia) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Campus de Rio Claro, 2004.
GLIESSMAN, Stephen R. Agroecologia: processos ecológicos em agricultura sustentável. 4. ed. Porto Alegre, UFRGS, 2009.
MDA. Ministério de Desenvolvimento Agrário. Secretaria Especial de Desenvolvimento Agrário, Casa Civil. Você sabe qual a importância das sementes crioulas? Disponível em: http://www.mda.gov.br/sitemda/noticias/voc%C3%AA-sabe-qual-import%C3%A2ncia-das-sementes-crioulas. Acesso em: 12 jan. 2018.
MOLINA, Ariel de Andrade; POHLMANN, Hermann. Agricultura Biodinâmica e Community Supported Agriculture – CSA. SAB: Sociedade Antroposófica no Brasil, 2014.
MOREIRA, V.A. Educação do campo e docência no contexto da agricultura familiar: o programa escola ativa (PEA/MEC) no município de Salinas – MG. Tese (Doutorado em Desenvolvimento Rural) Faculdade de Ciências Econômicas da UFRGS, 2013.
MOTA, G.B.; PEREIRA, L.S.; BARRETO, V.O.; CARNEIRO, V.J.; MAMEDE, T.C.A. Experiências empíricas de um estudioso rural. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE ECONOMIA POPULAR E SOLIDÁRIA E DESENVOLVIMENTO LOCAL: COMO TRABALHAR E PRODUZIR NA CONTRAMÃO DO EMPREENDEDORISMO?, 2., 2018. Anais... Feira de Santana, Bahia, 2018.
PEIXOTO, M. Extensão rural no Brasil - uma abordagem histórica da legislação. Brasília: Senado Federal, 2008. (Textos para discussão 48). Disponível em: http://www.senado.gov.br/conleg/textos_discussao.htm. Acesso em: 22 out. 2018.
REZENDE, B. G. Novo perfil do profissional de assistência técnica e extensão rural. Monografia (Curso de Agronomia) Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri. Faculdade de Ciências Agrárias. Departamento de Agronomia, 2012.
SANTOS, M. J. Projeto alternativo de desenvolvimento rural sustentável. Estudos Avançados, São Paulo: USP, v. 15, n. 43, p. 225-238, 2001.
SANTOS, A.N.O. ; SANTOS, E.P. ; JESUS, E.S.; FILHO, E.A.; MAMEDE, T. C. A..; CASTRO, M. S. Técnicas de manejo do solo na comunidade Fazenda Campos no município de Amélia Rodrigues - BA. In: Anais do VI CONGRESSO LATINO-AMERICANO , X CONGRESSO BRASILEIRO E V SEMINARIO DO DF E ENTORNO DE AGROECOLOGIA, 2017. Anais… Brasília, 2017.
SENA, A.L.; ALVES, I.T.F.; SANTOS, D.S.; JESUS, G.S.; MAMEDE, T.C.A. O manejo do solo na produção de mudas: diálogo entre pedologia, agroecologia e extensão rural” In: CONGRESSO INTERNACIONAL DAS CIÊNCIAS AGRÁRIAS, COINTER – PDVAGRO, 2., 2018, Recife. Anais… Recife, PE, 2018.
ULLER-GÓMEZ, C.; DOROW, R.; ELIAS, L.P.; GARTNER, C. Abordagens educativas, extensão rural e agricultura familiar em Biguaçu, SC. INTERtesis, v.10, n.1, p.287-321, 2013. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/interthesis/article/viewFile/1807-1384.2013v10n1p287/24905. Acesso em: 22 out. 2018.
Downloads
Published
Issue
Section
License
a) Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
b) By submitting an article to the Revista Conexão UEPG and having it approved, the authors agree to assign, without compensation, the following rights to the Journal: the rights of first publication and the rights to redistribute the article and its metadata to the indexing and reference services that the editors deem appropriate.
c) Readers are free to transfer, print out and use the articles published in the Journal, as long as there is always explicit mention to the author(s) and to the Revista Conexão UEPG and as long as there is no alteration of the original work. Any other use of the texts needs to be approved by the author(s) and by the Journal.