TEACHING/LEARNING IN PEDAGOGY: DIALOGUE BETWEEN AGROECOLOGY, FAMILY AGRICULTURE AND OUTREACH RURAL ACTIVITIES

Authors

  • Taina Cadija Almeida de Mamede Universidade Estadual de Feira de Santana - UEFS
  • Marina Siqueira de Castro Universidade Estadual de Feira de Santana - UEFS
  • Joselisa Maria Chaves Universidade Estadual de Feira de Santana - UEFS
  • Brunno de Andrade Falcão Bahia Pesca - BA
  • João Gabriel de Carvalho Vieira Universidade Estadual de Feira de Santana - UEFS

DOI:

https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.15.i3.0003

Keywords:

Desenvolvimento rural, Sustentabilidade, Saber tradicional.

Abstract

This article highlights the importance of field practice using rural outreach activities as stimulus to the teaching-learning process based on agro-ecological principles and family farming. To do this, as part of the Pedagogy discipline, the undergraduate students of the Agronomy course at the State University of Feira de Santana – UEFS (Portuguese acronym), carried out an academic activity in three stages. During the field stage, the undergraduate students visited the municipality of Amélia Rodrigues – BA and observed rural producers and conducted semi structured interviews in the classroom based on pre-established criteria. After the data collection and treatment, it was observed that it is possible to use the concept of outreach rural activities to the teaching-learning process by joining popular and scientific knowledge aiming sustainable methods that include family agriculture and agroecology.

Downloads

Author Biographies

Taina Cadija Almeida de Mamede, Universidade Estadual de Feira de Santana - UEFS

Professora da Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS), Feira de Santana - BA, Brasil. Mestrado em Geoquímica: Petróleo e Meio Ambiente.

Marina Siqueira de Castro, Universidade Estadual de Feira de Santana - UEFS

Professora da Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS), Feira de Santana - BA, Brasil. Doutorado em Ecologia.

Joselisa Maria Chaves, Universidade Estadual de Feira de Santana - UEFS

Professora da Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS), Feira de Santana - BA, Brasil. Doutorado em Geologia. 

Brunno de Andrade Falcão, Bahia Pesca - BA

Biólogo. Bahia Pesca, Salvador - BA, Brasil. Mestrado em Geoquímica: Petróleo e Meio Ambiente.

João Gabriel de Carvalho Vieira, Universidade Estadual de Feira de Santana - UEFS

Aluno de Graduação da Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS), Feira de Santana - BA, Brasil.

References

AABDA. Asociación para la Agricultura Biológico-Dinámica en Argentina. Calendario Biodinámico para la planificación del agricultor. 2019.

ALTIERI, M. Agroecologia: a dinâmica produtiva da agricultura sustentável. 5. ed. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009.

BENASSI, D. A. Percepção e uso dos solos: o caso dos agricultores familiares da região centro-sul do Paraná. Dissertação (Mestrado) Universidade Estadual da Ponta Grossa, Ponta Grossa, 2008.

BRILHA, J. Geoconservation and protected areas. Environmental conservation, v.29, n.3, p. 273–276, 2002.

CANUTO, J. C.; SILVEIRA, M. A. da; MARQUES, J. F. O sentido da agricultura familiar para o futuro da agroecologia. Ciência & Ambiente, Santa Maria, v. 1, n.1, p. 57-63, 1994.

CAPORAL, F. R. Política Nacional de Ater: primeiros passos de sua implementação e alguns obstáculos e desafios a serem enfrentados. In: RAMOS, L.; TAVARES, J.(Org.). Assistência Técnica e Extensão Rural: construindo o conhecimento agroecológico. Manaus: Ed. Bagaço, p. 9-34, 2006.

CAPORAL, F.R. Extensão Rural e Agroecologia: temas sobre um novo desenvolvimento rural, necessário e possível. Brasília, 2009.

CAPORAL, F.R.; COSTABEBER, J. A. Agroecologia e Extensão Rural Sustentável: Contribuições para a Promoção do Desenvolvimento Rural Sustentável. Brasília: MDA/SAF/DATER/IICA, v.1. 2004. 166p.

CARDOSO, J.; KUTZ, T. S.; BRANDELERO, F. D.; VARGAS, T. de O. Estudo de caso: Porta-enxertos alternativos na cultura do tomateiro. Cadernos de Agroecologia,v. 10, n. 3, 2015.

CARMO, M. S. Agroecologia: novos caminhos para a agricultura familiar. Revista Tecnologia & Inovação Agropecuária, 2008.

COMPIANI, M., CARNEIRO, C.D.R. Os papéis didáticos das excursões geológicas. Rev. de la Enseñanza de las Ciencias de la Tierra, v.1, n.2, p. 90-98, 1993.

DUTRA, M.M.; BAMPI, A.C. Práticas docentes, formação em agronomia, agricultura familiar e sustentabilidade no contexto do Baixo Araguaia, Mato Grosso, Brasil. ECS, Sinop/MT/Brasil, v. 5, n. 1, p. 123-145, jan./jun. 2015.

ECOVIDA. Caderno de formação: certificação participativa de produtos ecológicos. Florianópolis: Rede Ecovida de Agroecologia, 2004.

EMBRAPA. Agroecologia: princípios e técnicas para uma agricultura orgânica sustentável. AQUINO, A. M.; ASSIS, R. L. (Org.). Brasília, DF, 2005.

EMBRAPA. Produção orgânica de hortaliças: o produtor pergunta, a Embrapa responde. HENZ. G. P.; ALCÂNTARA, F. A.; RESENDE, F.V.. Brasília, DF: Embrapa Informação Tecnológica, 2007.

EMBRAPA – EMBRAPA SEMIÁRIDO. A Enxertia do maracujazeiro: técnica auxiliar no manejo fitossanitário de doenças do solo. Cruz das Almas, BA: Embrapa Mandioca e Fruticultura, 2015.

FREIRE, P. Extensão ou comunicação. Rio de Janeiro: Paz e Terra, p 45-47. 1982.

FALCONI, S. Produção de material didático para o ensino de solos. Dissertação (Mestrado em Geografia) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Campus de Rio Claro, 2004.

GLIESSMAN, Stephen R. Agroecologia: processos ecológicos em agricultura sustentável. 4. ed. Porto Alegre, UFRGS, 2009.

MDA. Ministério de Desenvolvimento Agrário. Secretaria Especial de Desenvolvimento Agrário, Casa Civil. Você sabe qual a importância das sementes crioulas? Disponível em: http://www.mda.gov.br/sitemda/noticias/voc%C3%AA-sabe-qual-import%C3%A2ncia-das-sementes-crioulas. Acesso em: 12 jan. 2018.

MOLINA, Ariel de Andrade; POHLMANN, Hermann. Agricultura Biodinâmica e Community Supported Agriculture – CSA. SAB: Sociedade Antroposófica no Brasil, 2014.

MOREIRA, V.A. Educação do campo e docência no contexto da agricultura familiar: o programa escola ativa (PEA/MEC) no município de Salinas – MG. Tese (Doutorado em Desenvolvimento Rural) Faculdade de Ciências Econômicas da UFRGS, 2013.

MOTA, G.B.; PEREIRA, L.S.; BARRETO, V.O.; CARNEIRO, V.J.; MAMEDE, T.C.A. Experiências empíricas de um estudioso rural. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE ECONOMIA POPULAR E SOLIDÁRIA E DESENVOLVIMENTO LOCAL: COMO TRABALHAR E PRODUZIR NA CONTRAMÃO DO EMPREENDEDORISMO?, 2., 2018. Anais... Feira de Santana, Bahia, 2018.

PEIXOTO, M. Extensão rural no Brasil - uma abordagem histórica da legislação. Brasília: Senado Federal, 2008. (Textos para discussão 48). Disponível em: http://www.senado.gov.br/conleg/textos_discussao.htm. Acesso em: 22 out. 2018.

REZENDE, B. G. Novo perfil do profissional de assistência técnica e extensão rural. Monografia (Curso de Agronomia) Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri. Faculdade de Ciências Agrárias. Departamento de Agronomia, 2012.

SANTOS, M. J. Projeto alternativo de desenvolvimento rural sustentável. Estudos Avançados, São Paulo: USP, v. 15, n. 43, p. 225-238, 2001.

SANTOS, A.N.O. ; SANTOS, E.P. ; JESUS, E.S.; FILHO, E.A.; MAMEDE, T. C. A..; CASTRO, M. S. Técnicas de manejo do solo na comunidade Fazenda Campos no município de Amélia Rodrigues - BA. In: Anais do VI CONGRESSO LATINO-AMERICANO , X CONGRESSO BRASILEIRO E V SEMINARIO DO DF E ENTORNO DE AGROECOLOGIA, 2017. Anais… Brasília, 2017.

SENA, A.L.; ALVES, I.T.F.; SANTOS, D.S.; JESUS, G.S.; MAMEDE, T.C.A. O manejo do solo na produção de mudas: diálogo entre pedologia, agroecologia e extensão rural” In: CONGRESSO INTERNACIONAL DAS CIÊNCIAS AGRÁRIAS, COINTER – PDVAGRO, 2., 2018, Recife. Anais… Recife, PE, 2018.

ULLER-GÓMEZ, C.; DOROW, R.; ELIAS, L.P.; GARTNER, C. Abordagens educativas, extensão rural e agricultura familiar em Biguaçu, SC. INTERtesis, v.10, n.1, p.287-321, 2013. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/interthesis/article/viewFile/1807-1384.2013v10n1p287/24905. Acesso em: 22 out. 2018.

Published

2019-09-04