INTERNATIONALIZATION AND INTERCULTURALITY TO AVOID THE DISSOCIATION BETWEEN TEACHING, RESEARCH AND OUTREACH ACTIVITIES AT THE IFRN: THE CASE OF THE II INTERCULTURAL MEETING AT THE CANGUARETAMA CAMPUS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.16.13683.009

Abstract

The internationalization of educational institutions is a way of supporting global student citizenship, attracting funding and broadening global reputation. The Rio Grande do Norte Federal Institute of Education, Science and Technology (IFRN, in the Portuguese acronym) guides practices focused on internationalization in teaching, outreach activities and applied research in its campuses. This article presents the experience report of the outreach event entitled II Intercultural Meeting of the IFRN Canguaretama Campus, which sought to promote interculturality among the academic community, exchange students and traditional communities in the context of internationalization at home. To maximize results, the event organized by the undergraduate students of the Tourism Management course, was continued by students of the Integrated Technical Course in Events, articulating outreach activities, research and teaching. The participants' satisfaction at the event revealed the importance of developing internationalization actions to stimulate interculturality that at the same time contribute to students' professional education.

Author Biographies

Anderson Figueredo da Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte - IFRN

Aluno do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN), Mossoró - RN, Brasil. 

Eulália Caroline da Silva Oliveira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte - IFRN

Aluna do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN), Mossoró - RN, Brasil. 

Ana Neri da Paz Justino, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte - IFRN

Professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN), Mossoró - RN, Brasil. Mestrado em Administração.

Helber Wagner da Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte - IFRN

Professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN), Mossoró - RN, Brasil. Doutorado em Sistemas e Computação.

References

BEELEN, J., JONES, E., Looking back at the 15 years of internationalization at home, EAIE Forum, 2015.

BRITTO, J., FONTES, N., Estratégias para Eventos: Uma Ótica do Marketing e do Turismo. São Paulo: Aleph, 2002.

FEITOSA, M. G. G.; FRANCO, A. P. Da sala de aula de aula ao mundo empresarial: compreendendo a aprendizagem dos consultores juniores em suas relações com o sistemacliente. In: Encontro Nacional da Associação Nacional De Pós Graduação em Administração – Enanpad, XXX, 2006, Salvador-BA. Anais... Salvador: ANPAD, 2006, 1 CD ROM.

GIACAGLIA, M. C. Eventos: como criar, estruturar e captar recursos. São Paulo: Cengage Learning, 2011.

INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO CIÊNCIA E TECNOLOGIA DO RIO GRANDE DO NORTE. Portal IFRN: Cursos regulares. Disponível em: <http://portal.ifrn.edu.br/campus/canguaretama/ensino/cursos-regulares>. Acessado em: 12. Abr. 2019.

___________. Regulamento das atividades de extensão do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte. Natal, 2017.

___________. Projeto Pedagógico do Curso (PPC) Técnico de Nível Médio em Eventos na Forma Integrada, Presencial. Natal, 2015.

___________. Plano de Desenvolvimento Institucional (PDI) 2015-2018. Natal, 2014.

___________. Projeto Pedagógico do Curso (PPC) Superior de Tecnologia em Gestão de Turismo na Modalidade Presencial. Natal, 2014.

___________. Projeto Político-Pedagógico do IFRN: Uma construção coletiva. Natal, 2012.

___________. Organização Didática do IFRN, Natal, 2012.

HUDZIK, J., Comprehensive Internationalization: From Concept to Action, Washington DC, NAFSA, 2011.

MARTÍNS, L. M. Ensino-pesquisa-extensão como fundamento metodológico da construção do conhecimento na universidade. São Paulo: Unesp, 2012.

MOREIRA, K. C., CAMILO, M. H. C., SILVA, H., Uma Abordagem Institucional para a Transferência Internacional de Estudantes da Educação Profissional. In: LACCEI International Multi-Conference for Engineering, Education, and Technology, 16., 2018, Lima. Anais…

RIBEIRO, E. C. S., SOBRAL, K. M., JATAÍ, R. P. Omnilateralidade, politecnia, escola unitária e educação tecnológica: uma análise marxista. In: I JOINGG – Jornada Internacional de Estudos e Pesquisas em Antonio Gramsci, 2016, Fortaleza. Anais...

SEEBER, M., CATTANEO, M., HUISMAN, J., PALEARI, S., Why do higher education institutions internationalize? An investigation of the multilevel determinants of internationalization rationales. Higher education, vol. 72, n. 5, p. 685-702, 2016.

SEVERINO, A. J. Metodologia do trabalho científico. 23. ed. São Paulo: Cortez, 2007.

SILVA, H., CAMILO, M. H. C., MOREIRA, K. C., Internacionalização do IFRN: da política institucional à prática no campus. Livro dos 10 Anos do IFRN, 2019. No prelo.

SILVA, H., CAMILO, M. H. C., MOREIRA, K. C., Community-Centered, Internationalization at Home based Plan for the Global Student Citizenship. In: LACCEI International Multi-Conference for Engineering, Education, and Technology, 16., 2018, Lima. Anais…

SILVA, H., CAMILO, M. H. C., MOREIRA, K. C., Improving higher education internationalization through CLIL at the secondary level. In: LACCEI International Multi-Conference for Engineering, Education, and Technology, 15., 2017, Boca Raton. Anais…

VEAL, A. J. Metodologia de Pesquisa em lazer e turismo. São Paulo:

Aleph, 2011.

YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. Porto Alegre: Brookman,

ZANELLA, L. C. Manual de eventos: planejamento e operacionalização. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2012.

Published

2019-09-13