ENVIRONMENTAL EDUCATION TEACHERS’ CONTINUOUS DEVELOPMENT IN A HYBRID SPACE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.16.13715.010

Abstract

We present reflections resulting from an extension course with the objective of developing ongoing teacher training in hybrid spaces, in the meeting and in the articulation between university and public schools, for environmental education. In this direction, we seek to create, through an extension project, a space that articulates teacher training laboratories belonging to the university and schools in order to circulate and value the knowledge and experiences of those involved to discuss environmental education, as well as to develop common knowledge that contributes to the professional development of teachers and the development of educational practices, at school and at university. In this direction we socialize the extension course of a collective comprising school teachers and students of basic education; teacher trainers and undergraduate students. The results of the project are also shared, and they regard dialogic interaction, interdisciplinarity and interprofessionality, indissociability teaching-research-extension, impact on student training and for social transformation through extension.

Author Biographies

Daniela Tomio, Universidade Regional de Blumenau - FURB

Professora da Universidade Regional de Blumenau (FURB), Blumenau - SC, Brasil. Doutorado em Educação Científica e Tecnológica. 

Arleide Rosa da Silva, Universidade Regional de Blumenau - FURB

Professora da Universidade Regional de Blumenau (FURB), Blumenau - SC, Brasil. Doutorado em Engenharia e Gestão do Conhecimento 

Mauricio Capobianco Lopes, Universidade Regional de Blumenau - FURB

Professor da Universidade Regional de Blumenau (FURB), Blumenau - SC, Brasil. Doutorado em Engenharia e Gestão do Conhecimento.

Roberta Andressa Pereira, Universidade Regional de Blumenau - FURB

Professora da Universidade Regional de Blumenau (FURB), Blumenau - SC, Brasil. Mestrado em Biologia de Fungos, Algas e Plantas.

Tayna Laureth, Universidade Regional de Blumenau - FURB

Aluna de Graduação da Universidade Regional de Blumenau (FURB), Blumenau - SC, Brasil. 

Jéssica Lenita Krug, Universidade Regional de Blumenau - FURB

Aluna de Graduação da Universidade Regional de Blumenau (FURB), Blumenau - SC, Brasil. 

Bruna Hamann, Universidade Regional de Blumenau - FURB

Aluna de Graduação da Universidade Regional de Blumenau (FURB), Blumenau - SC, Brasil. 

References

ABRAMOVICH, F. Literatura infantil: gostosuras e bobices. São Paulo: Scipione, 2009.

BICHWEITZ, D. A ovelha rosa da dona Rosa. 1. ed. Jandira: Ciranda Cultural, 2011.

CANDIDO, A. A Literatura e a formação do homem. In: CANDIDO, A. Textos de intervenção. Seleção, apresentações e notas de Vinicius Dantas. São Paulo: Duas Cidades, 2002.

CARVALHO, L. Curupira, brinca comigo?. 1. ed. São Paulo: Ática, 2009.

COELHO, N. N. Literatura infantil: teoria, análise, didática. 1. ed. São Paulo: Moderna, 2000.

DEBUS, E. Festaria de brincança: a leitura literária na Educação Infantil. São Paulo: Paulus, 2006.

DEBUS, E. A confecção de livro artesanal como recurso didático pedagógico na educação infantil. Disponível em: <http://endipe.pro.br/anteriores/13/posteres/posteres_autor/T2125-1.doc>. Acesso em: 13 Dez, 2018.

GULLAR, F. As mil e uma noites: contos árabes. Rio de Janeiro: Revan, 2006.

HOLANDA, C. B. de. Chapeuzinho amarelo. 39. ed. São Paulo: José Olympio, 2011.

JUNQUEIRA, S. O que aconteceu no caldeirão da bruxa? 14. ed. São Paulo: Formato, 2004.

LIBÂNEO, J. C. O ensino de graduação na universidade: a aula universitária. Goiânia: UCG, 2003. Disponível em: <http://uniarp2015.pbworks.com/w/file/fetch/92297679/-O-ensino-de%20graduacao-A-aula-universitaria.pdf>. Acesso em: 20 de Ago, 2018.

MACHADO, A. M. Como e por que ler os clássicos universais desde cedo. Rio de Janeiro: Objetiva, 2002.

MACHADO, A. M. Menina bonita do laço de fita. 9. ed. São Paulo: Ática, 2011.

MACHADO, R. Acordais: fundamentos teórico-poéticos da arte de contar histórias. São Paulo: DCL, 2004.

NORONHA, T. Fofinho. 13. ed. São Paulo: Ática, 2009.

OLIVEIRA, M. A. de. Leitura prazer: interação participativa com a literatura infantil na escola. São Paulo: Paulinas, 1996.

PICHON, L. Os três porquinhos malcriados e o lobo bom. 1.ed. Jandira: Ciranda Cultural, 2010.

ROCHA, R. Bom dia, todas as cores. 18. ed. São Paulo: Editora Salamandra, 2013.

ROCHA, R. Eugenio, o gênio. 1. ed. São Paulo: Salamandra, 2009.

ROCHA, R. Macacote e porco pança. 1. ed. São Paulo: Salamandra, 2009.

SANTOS, M. P. Contributos de extensão universitária brasileira à formação acadêmica docente e discente no século XXI: um debate necessário. Revista Conexão, UEPG, v.6, n.1, p. 10-15, 2010.

SOUZA, R. J.; GIROTTO, C. G. S. Era uma vez... Uma Educação. PNBE na escola: literatura fora da caixa. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2014.

TAHAN, M. A arte de ler e contar histórias. 3. ed. Rio de Janeiro: Conquista, 1961.

VENDRAME, E. C. D. S. Da história contada ao sujeito de contação: como me fiz contadora de histórias. Dissertação (Mestrado em Educação), Programa de Pós-graduação em Educação, Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2015.

VYGOTSKY, L. S. Psicologia pedagógica. Trad. Claudia Schilling. Porto Alegre: Artmed, 2003.

VYGOTSKY, L. S. Imaginação e criação na infância. (Ensaios comentados), tradução: Zoia Prestes. São Paulo: Ática, 2009.

Published

2019-09-13