ENVIRONMENTAL EDUCATION TEACHERS’ CONTINUOUS DEVELOPMENT IN A HYBRID SPACE
DOI:
https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.16.13715.010Abstract
We present reflections resulting from an extension course with the objective of developing ongoing teacher training in hybrid spaces, in the meeting and in the articulation between university and public schools, for environmental education. In this direction, we seek to create, through an extension project, a space that articulates teacher training laboratories belonging to the university and schools in order to circulate and value the knowledge and experiences of those involved to discuss environmental education, as well as to develop common knowledge that contributes to the professional development of teachers and the development of educational practices, at school and at university. In this direction we socialize the extension course of a collective comprising school teachers and students of basic education; teacher trainers and undergraduate students. The results of the project are also shared, and they regard dialogic interaction, interdisciplinarity and interprofessionality, indissociability teaching-research-extension, impact on student training and for social transformation through extension.
References
ABRAMOVICH, F. Literatura infantil: gostosuras e bobices. São Paulo: Scipione, 2009.
BICHWEITZ, D. A ovelha rosa da dona Rosa. 1. ed. Jandira: Ciranda Cultural, 2011.
CANDIDO, A. A Literatura e a formação do homem. In: CANDIDO, A. Textos de intervenção. Seleção, apresentações e notas de Vinicius Dantas. São Paulo: Duas Cidades, 2002.
CARVALHO, L. Curupira, brinca comigo?. 1. ed. São Paulo: Ática, 2009.
COELHO, N. N. Literatura infantil: teoria, análise, didática. 1. ed. São Paulo: Moderna, 2000.
DEBUS, E. Festaria de brincança: a leitura literária na Educação Infantil. São Paulo: Paulus, 2006.
DEBUS, E. A confecção de livro artesanal como recurso didático pedagógico na educação infantil. Disponível em: <http://endipe.pro.br/anteriores/13/posteres/posteres_autor/T2125-1.doc>. Acesso em: 13 Dez, 2018.
GULLAR, F. As mil e uma noites: contos árabes. Rio de Janeiro: Revan, 2006.
HOLANDA, C. B. de. Chapeuzinho amarelo. 39. ed. São Paulo: José Olympio, 2011.
JUNQUEIRA, S. O que aconteceu no caldeirão da bruxa? 14. ed. São Paulo: Formato, 2004.
LIBÂNEO, J. C. O ensino de graduação na universidade: a aula universitária. Goiânia: UCG, 2003. Disponível em: <http://uniarp2015.pbworks.com/w/file/fetch/92297679/-O-ensino-de%20graduacao-A-aula-universitaria.pdf>. Acesso em: 20 de Ago, 2018.
MACHADO, A. M. Como e por que ler os clássicos universais desde cedo. Rio de Janeiro: Objetiva, 2002.
MACHADO, A. M. Menina bonita do laço de fita. 9. ed. São Paulo: Ática, 2011.
MACHADO, R. Acordais: fundamentos teórico-poéticos da arte de contar histórias. São Paulo: DCL, 2004.
NORONHA, T. Fofinho. 13. ed. São Paulo: Ática, 2009.
OLIVEIRA, M. A. de. Leitura prazer: interação participativa com a literatura infantil na escola. São Paulo: Paulinas, 1996.
PICHON, L. Os três porquinhos malcriados e o lobo bom. 1.ed. Jandira: Ciranda Cultural, 2010.
ROCHA, R. Bom dia, todas as cores. 18. ed. São Paulo: Editora Salamandra, 2013.
ROCHA, R. Eugenio, o gênio. 1. ed. São Paulo: Salamandra, 2009.
ROCHA, R. Macacote e porco pança. 1. ed. São Paulo: Salamandra, 2009.
SANTOS, M. P. Contributos de extensão universitária brasileira à formação acadêmica docente e discente no século XXI: um debate necessário. Revista Conexão, UEPG, v.6, n.1, p. 10-15, 2010.
SOUZA, R. J.; GIROTTO, C. G. S. Era uma vez... Uma Educação. PNBE na escola: literatura fora da caixa. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2014.
TAHAN, M. A arte de ler e contar histórias. 3. ed. Rio de Janeiro: Conquista, 1961.
VENDRAME, E. C. D. S. Da história contada ao sujeito de contação: como me fiz contadora de histórias. Dissertação (Mestrado em Educação), Programa de Pós-graduação em Educação, Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2015.
VYGOTSKY, L. S. Psicologia pedagógica. Trad. Claudia Schilling. Porto Alegre: Artmed, 2003.
VYGOTSKY, L. S. Imaginação e criação na infância. (Ensaios comentados), tradução: Zoia Prestes. São Paulo: Ática, 2009.
Downloads
Published
Issue
Section
License
a) Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
b) By submitting an article to the Revista Conexão UEPG and having it approved, the authors agree to assign, without compensation, the following rights to the Journal: the rights of first publication and the rights to redistribute the article and its metadata to the indexing and reference services that the editors deem appropriate.
c) Readers are free to transfer, print out and use the articles published in the Journal, as long as there is always explicit mention to the author(s) and to the Revista Conexão UEPG and as long as there is no alteration of the original work. Any other use of the texts needs to be approved by the author(s) and by the Journal.