YOUTH LITERATURE AND TEACHERS’ EDUCATION: UNIVERSITY OUTREACH ACTIVITIES CONNECTING UNIVERSITY AND COMMUNITY
DOI:
https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.16.14170.022Abstract
University outreach allows the execution of activities of social interest and seeks to link actions developed between the university and the community. This reflection communicates the results of the outreach project “Youth Literature as a Contribution to Human Promotion in the Municipal Context of Humaitá / AM”. It aims to expose the participants’ understandings of experiences lived in storytelling spaces for children in social vulnerability. The actions developed originated from outreach activities that fit in a qualitative perspective, from experiences of teaching based on action-reflection-action. We can say that the realization of the outreach project in the community, reported by the students, shows that the teaching formative practice occurs through action, reflection and pedagogical intervention and that the partnership between university / community promotes improvements in the educational process.
References
ALVES, Maria Isabel Alonso. Registrando emoções: A literatura infanto juvenil como contributo para a promoção humana no contexto municipal de Humaitá/AM. Relatório Final da Atividade Curricular de Extensão. PROEXTI. Universidade Federal do Amazonas - UFAM, 2018.
ANDRÉ, Marli. O papel mediador da pesquisa no ensino da didática. In: ANDRÉ, M.; OLIVEIRA, M. R. (Orgs.). Alternativas do ensino da didática. Campinas/SP: Papirus, 1997. p. 19-36.
ANDRÉ, Marli. PESCE, Marly Krunger. Formação do professor pesquisador na visão do professor formador. Volume 04 / n. 07 jul. - dez. 2012.
ANDRE, Marli. Políticas e programas de apoio aos professores iniciantes no Brasil. Cad. Pesqui. [online]. 2012, vol.42, n.145, pp.112-129.
CONTRERAS, José. A autonomia de professores. São Paulo: Cortez, 2002.
COSTA-RENDERS, Elizabete Cristina; SILVA, Luciane Duarte da. A extensão e o alargamento do espaço de ensino-aprendizagem na educação superior . In: SÍVERES, Luiz (Org.). A Extensão universitária como um princípio de aprendizagem. Brasília: Liber Livro, 2013.
DAY, Christopher . Desenvolvimento Profissional de Professores: os desafios da aprendizagem permanente. Porto: Porto Editora, 2001.
DUSSEL, Inés. A transmissão cultural assediada: metamorfoses da cultura comum na escola. Caderno de Pesquisa. São Paulo, vol.39, n. 137, maio/ago. 2009, p. 351- 365.
GATTI, Bernadete. Formação de professores no Brasil: características e problemas. Educ. Soc., Campinas, v. 31, n. 113, p. 1355-1379, out.-dez. 2010.
GODOY, Arilda Schmidt. PESQUISA QUALITATIVA TIPOS FUNDAMENTAIS. Revista de Administração de Empresas São Paulo, v. 35, n.3, p, 20-29 Mai./Jun. 1995.
GONSALVES, Elisa Pereira. Conversas sobre á pesquisa cientifica. 4.ed Campinas, SP: Editora Alínea, 2007.
LUDKE, Menga; ANDRÉ, Marli. Pesquisa em educação: Abordagem qualitativa. 2. ed. Rio de Janeiro: EPU, 2013.
MOTA, Fabiane. UM “BICHO PAPÃO” CHAMADO TCC: O QUE DIZEM OS EGRESSOS DO CURSO DE PEDAGOGIA DO IEAA. MONOGRAFIA (Colegiado de Pedagogia).Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente/Universidade Federal do Amazonas – IEAA/UFAM, Humaitá,AM, 2017.
NÓVOA, A. Formação de professores e profissão docente. In: NÓVOA, A. (Org.). Os Professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992.
TARDIF, Maurice, Saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários. Elementos para uma epistemologia da prática profissional dos professores e suas conseqüências em relação à formação para o magistério. In: Revista Brasileira de Educação, n°13, 2000.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional.Petrópolis: Vozes, 2002.
Zeichner, K. (1992). Novos caminhos para o practicum: uma perspectiva para os anos 90. In: NÓVOA, A. (Org.). Os Professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992.
ZEICHNER, Kenneth M.. Uma análise crítica sobre a "reflexão" como conceito estruturante na formação docente. Educ. Soc. [online]. 2008, vol.29, n.103.
Downloads
Published
Issue
Section
License
a) Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
b) By submitting an article to the Revista Conexão UEPG and having it approved, the authors agree to assign, without compensation, the following rights to the Journal: the rights of first publication and the rights to redistribute the article and its metadata to the indexing and reference services that the editors deem appropriate.
c) Readers are free to transfer, print out and use the articles published in the Journal, as long as there is always explicit mention to the author(s) and to the Revista Conexão UEPG and as long as there is no alteration of the original work. Any other use of the texts needs to be approved by the author(s) and by the Journal.