ANATOMY: INTEGRATING AGENT IN THE TEACHING-LEARNING PROCESS
DOI:
https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.16.14339.020Abstract
Lack of appropriate physical structures in schools can make the practice of activities in science subjects unfeasible and, consequently, may lead to failure regarding the full consolidation of the contents studied (as in relation to knowledge of Anatomy). In view of this, the project “Anatomy: integrating agent in the teaching-learning process” was developed to ameliorate these circumstances. Thus, the objective of this paper is to present the activities developed in the project, as well as bring the school community closer to the city of Londrina-PR and its surrounding region in relation to the teaching facilities and dynamics developed at the UEL Anatomy Department. The project received schools from Londrina in Paraná State and neighboring towns, benefiting a total of 444 schools and 19,983 individuals from various age groups (from August 2012 to May 2015). Therefore, we could verify the relevant socio-educational role that the Department of Anatomy of the State University of Londrina plays through this extension project, emphasizing the importance of the visits to the university facilities in fostering closer relationships with the community.
References
BLANCO, M. B.; ARAÚJO, R. N.; COELHO NETO, R. Visita ao museu de anatomia como estratégia para a aprendizagem Significativa dos conteúdos de neurociência. Vivências. v. 13, n. 25, p. 280-290, 2017.
BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais: Ciências Naturais. Brasília: Ministério da Educação. Secretaria da Educação Fundamental, 1998.
CONTO, F. Interação entre o departamento de morfologia da universidade de passo fundo e a comunidade regional: uma atividade de extensão universitária. Revista Diálogos, v. 19, n. 1, p. 17-23, 2014.
DA COSTA, B. D. B. et al. Corpo humano real e fascinante: a extensão universitária como um elo integrador entre o ensino médio/profissionalizante e o superior. Revista extendere. v. 1, n. 2, 2013.
FORNAZIERO, C. C. et al. O ensino da anatomia: integração do corpo humano e meio ambiente. Revista Brasileira Educação Médica. v. 34, n. 2, p. 290-7, 2010.
UEL. In: UNIVERSIDADE ESTADUAL DE LONDRINA (Brasil Londrina Paraná). Conheça a UEL: Missão, Finalidades e Princípios. Londrina: [s. n.], 2019. Disponível em: http://portal.uel.br/conheca-a-uel/pages/missao.php. Acesso em: 3 set. 2019.
LEÃO, M. Q. F. et al. Projeto de monitoria “Anatomia ao vivo”: um trabalho que transcende as portas da universidade. Revista Saúde & Ciência Online. v. 4, n. 3, p. 7-20, 2015.
QUEIROZ, R. M. et al. A caracterização dos espaços não formais de educação científica para o ensino de ciências. Revista Areté. v. 4, n. 7, p.12-23, 2011.
RIBEIRO, G.; OLIVEIRA, I. C.; SILVA, M. L. P. É possível romper com a frieza do ensino de Anatomia Humana. Experiências em Ensino de Ciências. v. 6, n. 3, p. 45-53, 2011.
RICKMANN, L. V. O. Ensino de ciências naturais: concepções de professoras das séries iniciais. Orientador: Eugenio Pacelli Leal Bittencourt. 2009. 137 p. Dissertação (Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemáticas) - Pós-graduação, Universidade Federal do Pará, 2009. Disponível em: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/3395. Acesso em: 3 set. 2019.
SANTOS, A. M. G. et al. Desenvolvimento de metodologias ativas para o ensino de anatomia humana/Development of active methodologies for the teaching of human anatomy. Brazilian Journal of Development. v. 5, n. 4, p. 3341-3352, 2019.
SILVA, C.; et al. Conhecendo a Anatomia: a integração da universidade com a educação básica. Itinerarius Reflectionis. v. 12, n. 2, p. 1-15, 2016.
SILVA, M. S.; VASCONCELOS, S. D. Extensão universitária e formação profissional: avaliação da experiência das ciências biológicas na Universidade Federal de Pernambuco. Estudos em avaliação educacional. v. 17, n. 33, p. 119-136, 2006.
ZUANON, A. C. A.; DINIZ, R. E. S. O ensino de Biologia e a participação dos alunos em “atividades de docência”: uma proposta metodológica. R. Nardi, R., F. Bastos, & RE S. Diniz (Orgs). Pesquisas em ensino de ciências: contribuições para formação de professores. p. 111-131, 2004.
Downloads
Published
Issue
Section
License
a) Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
b) By submitting an article to the Revista Conexão UEPG and having it approved, the authors agree to assign, without compensation, the following rights to the Journal: the rights of first publication and the rights to redistribute the article and its metadata to the indexing and reference services that the editors deem appropriate.
c) Readers are free to transfer, print out and use the articles published in the Journal, as long as there is always explicit mention to the author(s) and to the Revista Conexão UEPG and as long as there is no alteration of the original work. Any other use of the texts needs to be approved by the author(s) and by the Journal.