ANATOMY: INTEGRATING AGENT IN THE TEACHING-LEARNING PROCESS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.16.14339.020

Abstract

Lack of appropriate physical structures in schools can make the practice of activities in science subjects unfeasible and, consequently, may lead to failure regarding the full consolidation of the contents studied (as in relation to knowledge of Anatomy). In view of this, the project “Anatomy: integrating agent in the teaching-learning process” was developed to ameliorate these circumstances. Thus, the objective of this paper is to present the activities developed in the project, as well as bring the school community closer to the city of Londrina-PR and its surrounding region in relation to the teaching facilities and dynamics developed at the UEL Anatomy Department. The project received schools from Londrina in Paraná State and neighboring towns, benefiting a total of 444 schools and 19,983 individuals from various age groups (from August 2012 to May 2015). Therefore, we could verify the relevant socio-educational role that the Department of Anatomy of the State University of Londrina plays through this extension project, emphasizing the importance of the visits to the university facilities in fostering closer relationships with the community.

Author Biographies

Roger William de Souza Vitorino, Universidade Estadual de Londrina - UEL

Aluno de Graduação da Universidade Estadual de Londrina (UEL), Londrina – PR, Brasil.

Vilma Schwald Babboni, Universidade Estadual de Londrina - UEL

Professora da Universidade Estadual de Londrina (UEL), Londrina – PR, Brasil. Mestrado em Ciências Biológicas.

Célia Cristina Fornaziero, Universidade Estadual de Londrina - UEL

Professora da Universidade Estadual de Londrina (UEL), Londrina – PR, Brasil. Doutorado em Medicina e Ciências da Saúde. 

Eduardo Vignoto Fernandes, Universidade Estadual de Londrina - UEL

Professor da Universidade Federal de Jataí (UFJ), Jataí – GO, Brasil. Doutorado em Patologia Experimental.

References

BLANCO, M. B.; ARAÚJO, R. N.; COELHO NETO, R. Visita ao museu de anatomia como estratégia para a aprendizagem Significativa dos conteúdos de neurociência. Vivências. v. 13, n. 25, p. 280-290, 2017.

BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais: Ciências Naturais. Brasília: Ministério da Educação. Secretaria da Educação Fundamental, 1998.

CONTO, F. Interação entre o departamento de morfologia da universidade de passo fundo e a comunidade regional: uma atividade de extensão universitária. Revista Diálogos, v. 19, n. 1, p. 17-23, 2014.

DA COSTA, B. D. B. et al. Corpo humano real e fascinante: a extensão universitária como um elo integrador entre o ensino médio/profissionalizante e o superior. Revista extendere. v. 1, n. 2, 2013.

FORNAZIERO, C. C. et al. O ensino da anatomia: integração do corpo humano e meio ambiente. Revista Brasileira Educação Médica. v. 34, n. 2, p. 290-7, 2010.

UEL. In: UNIVERSIDADE ESTADUAL DE LONDRINA (Brasil Londrina Paraná). Conheça a UEL: Missão, Finalidades e Princípios. Londrina: [s. n.], 2019. Disponível em: http://portal.uel.br/conheca-a-uel/pages/missao.php. Acesso em: 3 set. 2019.

LEÃO, M. Q. F. et al. Projeto de monitoria “Anatomia ao vivo”: um trabalho que transcende as portas da universidade. Revista Saúde & Ciência Online. v. 4, n. 3, p. 7-20, 2015.

QUEIROZ, R. M. et al. A caracterização dos espaços não formais de educação científica para o ensino de ciências. Revista Areté. v. 4, n. 7, p.12-23, 2011.

RIBEIRO, G.; OLIVEIRA, I. C.; SILVA, M. L. P. É possível romper com a frieza do ensino de Anatomia Humana. Experiências em Ensino de Ciências. v. 6, n. 3, p. 45-53, 2011.

RICKMANN, L. V. O. Ensino de ciências naturais: concepções de professoras das séries iniciais. Orientador: Eugenio Pacelli Leal Bittencourt. 2009. 137 p. Dissertação (Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemáticas) - Pós-graduação, Universidade Federal do Pará, 2009. Disponível em: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/3395. Acesso em: 3 set. 2019.

SANTOS, A. M. G. et al. Desenvolvimento de metodologias ativas para o ensino de anatomia humana/Development of active methodologies for the teaching of human anatomy. Brazilian Journal of Development. v. 5, n. 4, p. 3341-3352, 2019.

SILVA, C.; et al. Conhecendo a Anatomia: a integração da universidade com a educação básica. Itinerarius Reflectionis. v. 12, n. 2, p. 1-15, 2016.

SILVA, M. S.; VASCONCELOS, S. D. Extensão universitária e formação profissional: avaliação da experiência das ciências biológicas na Universidade Federal de Pernambuco. Estudos em avaliação educacional. v. 17, n. 33, p. 119-136, 2006.

ZUANON, A. C. A.; DINIZ, R. E. S. O ensino de Biologia e a participação dos alunos em “atividades de docência”: uma proposta metodológica. R. Nardi, R., F. Bastos, & RE S. Diniz (Orgs). Pesquisas em ensino de ciências: contribuições para formação de professores. p. 111-131, 2004.

Published

2020-01-16