ORCHIDARIUM: AN APPROACH TO PROMOTE MEANINGFUL LEARNING IN SCIENCES TEACHING ABOUT ENVIRONMENTAL EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.16.14469.028Abstract
This work aimed to stimulate learning in science teaching through a university outreach project with botanical, ecological and environmental knowledge about orchid cultivation, stimulating the appreciation of the Amazonian flora and reflection on environmental conservation. The project was carried out in a 7th grade elementary school class at a public school in Coari, Amazonas, Brazil. The project evaluation was carried out through the application of initial and final questionnaires. The intervention followed the following steps: 02 (two) theoretical classes on the theme; a lecture on environmental preservation; creation of an educational journal; orchid cultivation and maintenance workshop and exhibition of some orchid species. The results showed that prior to the activities the students themselves recognized their little understanding of environmental preservation. The activities carried out addressing the botanical, ecological knowledge, preservation and enhancement of the regional flora, provided a direct contact with the practical experience of the subjects that were studied in the classroom.
References
BARBOSA, T. J. V. et al. Atividades de ensino em espaços não formais amazônicos: um relato de experiência integrando conhecimentos botânicos e ambientais. Revista brasileira de educação ambiental. São Paulo, v. 11, n 4, p.174-183, 2016. Disponível em: https://pdfs.semanticscholar.org/ede5/f5d3bbcf01c3cca8f16c789f5abdc4bbb4df.pdf
BRASIL. Lei Federal n 9.795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a educação ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Brasília, DF. Ministério do Meio Ambiente/MEC, 1999. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9795.htm
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: ciências naturais/Secretaria de Educação Fundamental. – Brasília:MEC/SEF, 1997. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro04.pdf
FILHO, M. V. C. et al. Repensando o extrativismo vegetal a partir de uma prática educativa com orquídeas. Enciclopédia Biosfera, Centro Científico Conhecer - Goiânia, v.11, n.2, p. 2754, 2015. Disponível em: http://docplayer.com.br/59482483-Repensando-o-extrativismo-vegetal-a-partir-de-uma-pratica-educativa-com-orquideas.html
LEMOS, G. N.; MARANHÃO, R. R. O Viveiro Educador como espaço para a Educação Ambiental. Revista Ambientalmente Sustentable, v. 2, n. 6, p. 173-190, 2008.
NEUMANN, S. et al. Educação Ambiental no Ensino Fundamental: plantando sementes, colhendo consciência. Poíesis Pedagógica, Catalão-GO, v. 16, n.1, p. 26-43, jan./jun. 2018. Disponível em: https://www.revistas. ufg.br/poiesis/article/download/37350/26741
NONCIBONI, M. L. P.; ROYER, M. R. Orquidário Natural: uma ferramenta para educação ambiental. In: O Professor PDE e os Desafios da Escola Pública Paraense. Volume I, 2010. Disponível em: http://www.diaadia educacao.pr.gov/portals/caderno/pdebusca/producoes_pde/2010/ 2010
OLIVEIRA, A. L. et al. Educação ambiental: concepções e práticas de professores de ciências do ensino fundamental. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 6, n.3, p.471-495, 2007. Disponível em: http://reec.uvigo.es/volumenes/volumen6/ART1_Vol6_N3.pdf
PELUZIO, L. E.; SOARES, M. N. Orquídeas: porta aberta para a Educação ambiental. 2008. Disponível em: http://www.coluni.ufv.br/ revista-antiga/docs/volume01/orquideas.pdf .
RAPOSO, J. G. A etimologia a serviço dos orquidófilos. São Paulo, v.1, ed. Ave-Maria, 1992.
SAUVÉ, L. Educação Ambiental: possibilidades e limitações. Educação e Pesquisa. Revista da Faculdade de Educação da USP, v. 31, n. 2, p. 317 – 322, 2005. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ep/v31n2/a07v31n2.pdf
SILVA, M. M. P.; LEITE, V. D. Estratégias para realização de educação ambiental em Escolas do ensino fundamental. Revista eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental v. 20, 2008. Disponível em: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/3855/2299
SILVA, J. N.; LOPES, N. P. G. Botânica no Ensino Fundamental: diagnóstico de dificuldades no ensino e da percepção e representação da biodiversidade vegetal por estudantes. Revista Eletrônica de Ensenanza de lãs Ciências, v. 13, n. 12, p. 115-136, 2014.
STORTI, E. F. et al. Biologia reprodutiva de Cattleya eldorado, uma espécie de Orchidaceae das campinas amazônicas. Acta Amazonica, vol. 41, n.3, p. 361 - 368, 2011.
Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0044-59672011000300005
Downloads
Published
Issue
Section
License
a) Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
b) By submitting an article to the Revista Conexão UEPG and having it approved, the authors agree to assign, without compensation, the following rights to the Journal: the rights of first publication and the rights to redistribute the article and its metadata to the indexing and reference services that the editors deem appropriate.
c) Readers are free to transfer, print out and use the articles published in the Journal, as long as there is always explicit mention to the author(s) and to the Revista Conexão UEPG and as long as there is no alteration of the original work. Any other use of the texts needs to be approved by the author(s) and by the Journal.