ARTICULA TECNOLOGIAS - É POSSÍVEL A INSERÇÃO CURRICULAR DA EXTENSÃO EM EDUCAÇÃO EM CURSOS DE ENGENHARIA?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.20.24508.052

Abstract

A transformação forçada para uma forma emergencial de ensino remoto em 2020 evidenciou a carência de conhecimentos básicos de informática por parte da população brasileira em geral. O curso Articula Tecnologias do Projeto Articula Cursinhos-Rede Articul@ções foi uma iniciativa de curricularização da extensão na Unidade Curricular Algoritmos e Programação Computacional, do curso de Engenharia Química da Universidade Federal de São Paulo. Os ganhos aos graduandos foram: (i) a experiência de atuar em um projeto que exige a comunicação com outros grupos de trabalho e com o público externo, (ii) resolução de conflitos e (iii) a responsabilidade social. A ação possibilitou a colaboração de docentes de diferentes áreas (Educação e Engenharia), a inserção curricular de projetos de educação existentes e a articulação da pesquisa com as práticas para uma universidade socialmente referenciada em práticas emancipatórias e conhecimento pluriversitário. Atualmente o curso segue apenas na modalidade MOOC/Massive Open On-line Course.

Downloads

Author Biographies

Eliane de Souza Cruz, Departamento de Ensino em Ciências e Matemática - UNIFESP-Diadema

Professor at the Universidade Federal de São Paulo/UNIFESP – Diadema, with a degree in Physics from Universidade de São Paulo/USP, a Master's degree in Physics and Chemistry Teaching and a PhD in Education from the Universidade de Aveiro in Portugal, member of the São Paulo State Education Forum, and the founder of the Articul@ções Network - an international network of interinstitutional partnerships in research, outreach, teaching and management. Coordinator of the research group - the Portuguese-Brazilian network of research groups Articul@ções. RESEARCH AREA: Articulation of research with professional and social practices through networks/partnerships (in Education, Science/Technology/Health and Environment), popular outreach, teacher/professional training, curricularization of outreach and trans-interdisciplinary themes. AWARD: honorable mention by Unifesp in recognition of activities framed within the Sustainable Development Goal 17 - partnerships and means of implementation.

Prof. Dr. Bruno Faccini Santoro , Op2B - Otimização para Negócios

He holds a degree in Chemical Engineering from the Universidade de São Paulo (2008), with a double degree from Ecole Polytechnique - Paris (2007). He holds a master's degree in Chemical Engineering from the Universidade de São Paulo (2011) and a PhD from the same institution (2015), having completed an internship at the Universidad Nacional del Litoral - Santa Fe, Argentina (2014). He was a postdoctoral researcher at West Virginia University, United States, between 2015 and 2016. Between 2016 and 2022, he was a Professor in the Department of Chemical Engineering at the Universidade Federal de São Paulo (Unifesp). His main research interests include predictive process control, state estimation, and optimization.

Prof. Dr. Wilson Hideki Hirota, Departamento de Engenharia Química - UNIFESP-Diadema

He holds a degree in Chemical Engineering from the Universidade de São Paulo (2003), a master's degree in Chemical Engineering from the Universidade de São Paulo (2006) and a PhD in Chemical Engineering from the Universidade de São Paulo (2009). He is currently an adjunct professor at the Universidade Federal de São Paulo, Diadema Campus. He has experience in the area of ​​Chemical Engineering, with an emphasis on Polymerization Processes.

Published

2025-02-13

Issue

Section

Dossiê: Curricularização da Extensão