THE USE OF ALCOHOL AND DRUGS DURING TEENAGE YEARS: USING LUDIC IN ORDER TO PROMOTE REFLEXIONS AND DISCUSSIONS IN THE NURSING AREA

Authors

  • Akilia Aparecida do Nascimento Universidade Federal de Juiz de Fora
  • Barbara Vargas de Oliveira Universidade Federal de Juiz de Fora
  • Iêda Maria Ávila Vargas Dias Universidade Federal de Juiz de Fora
  • Jamille Galil Toledo Universidade Federal de Juiz de Fora
  • Lílian do Nascimento Universidade Federal de Juiz de Fora
  • Marli Salvador Universidade Federal de Juiz de Fora
  • Quenfins Almeida Vieira Bisaggio Universidade Federal de Juiz de Fora
  • Mônica Souza Santos Universidade Federal de Juiz de Fora
  • Zuleyce Maria Lessa Pacheco Universidade Federal de Juiz de Fora
  • Isabela Caruso Cavalcanti Universidade Federal de Juiz de Fora

Keywords:

Teenager. Nursing. Drugs.

Abstract

The complexity to promote adolescent health and development demands family participation, health professionals, society and state taking part in the process of developing actions for it. Believing that ludic activities are the most effective way to establish contact with teenager, a project was created in order to discuss risky behavior and healthy attitudes in adolescence, which encourages participants to think critically about causes and effects. The subjects were adolescents in the ninth year of elementary education at a public school. It was created an educational environment that allowed important discussions and systematic reflections on the results. In the considerations it is evident that the project has not only transmitted information but it conducted to reflection on issues that promote changes in concepts and behaviors and as well as the importance of ludic activities to awaken teenagers’ interested in discussing issues related to health-disease in this phase of their live.

Author Biographies

Akilia Aparecida do Nascimento, Universidade Federal de Juiz de Fora

Universidade Federal de Juiz de Fora. Discente do Curso de Enfermagem da UFJF, bolsista de iniciação cientifica.

Barbara Vargas de Oliveira, Universidade Federal de Juiz de Fora

Universidade Federal de Juiz de Fora. Discente do Curso de Enfermagem da UFJF, bolsista de extensão universitária.

Iêda Maria Ávila Vargas Dias, Universidade Federal de Juiz de Fora

Universidade Federal de Juiz de Fora. Professora da Faculdade de Enfermagem da Universidade Federal de Juiz de Fora, pesquisadora do Projeto.

Jamille Galil Toledo, Universidade Federal de Juiz de Fora

Universidade Federal de Juiz de Fora. Discentes do Curso de Enfermagem da UFJF, bolsista de iniciação cientifica.

Lílian do Nascimento, Universidade Federal de Juiz de Fora

Universidade Federal de Juiz de Fora. Mestranda da Faculdade de Enfermagem da Universidade Federal de Juiz de Fora.

Marli Salvador, Universidade Federal de Juiz de Fora

Universidade Federal de Juiz de Fora. Professora da Faculdade de Enfermagem da Universidade Federal de Juiz de Fora, pesquisadora do Projeto.

Quenfins Almeida Vieira Bisaggio, Universidade Federal de Juiz de Fora

Universidade Federal de Juiz de Fora. Discente do Curso de Enfermagem da UFJF, bolsista de extensão universitária.

Mônica Souza Santos, Universidade Federal de Juiz de Fora

Universidade Federal de Juiz de Fora. Discente do Curso de Enfermagem da UFJF.

Zuleyce Maria Lessa Pacheco, Universidade Federal de Juiz de Fora

Universidade Federal de Juiz de Fora. Professora da Faculdade de Enfermagem da Universidade Federal de Juiz de Fora, pesquisadora do Projeto.

Isabela Caruso Cavalcanti, Universidade Federal de Juiz de Fora

Universidade Federal de Juiz de Fora. Discente do Curso de Enfermagem da UFJF