IN-SERVICE TRAINING IN SCIENCE EDUCATION: DEVELOPING PROBLEM-SOLVING SITUATIONS – DOI: 10.5212/Rev.Conexao.v.12.i1.0004

Authors

  • Mara Elisângela Jappe Goi Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA)
  • Flávia Maria Teixeira dos Santos Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRS)

DOI:

https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.12.i1.0004

Keywords:

Science Education, Teacher Training, Problem-Solving Methodology.

Abstract

In this article we present a teacher training experience developed at an in-service training for Basic Education. The purpose was to provide the Science Education teachers with theoretical and practical background to work with Problem-Solving Methodology. The approach is based on the theories presented by Larry Laudan, John Dewey and Jerome Bruner, in order to discuss epistemological, pedagogical and psychological aspects of Problem-Solving. The problems developed by the participant teachers were analyzed according to their respective scientific areas, to the contents developed, as well as a set of dichotomies reported in the literature. The results of the training were the deepening of the theoretical knowledge of Basic Education teachers, the development of teaching material, the reflection on their professional practice, and the use of alternative teaching methodologies.

Author Biographies

Mara Elisângela Jappe Goi, Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA)

Professora da Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA), Brasil. Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Brasil.

Flávia Maria Teixeira dos Santos, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRS)

Professora da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Brasil. Doutora em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Brasil. E-mail: flavia.santos@ufrgs

References

BRUNER, J. S. The process of Education. Harward University press Cambridge: 1966. 10ª Impressão.

BRUNER, J. S. Uma nova teoria da aprendizagem. Rio de Janeiro: Bloch, 1969.

BRUNER, J. S. Sobre o Conhecimento: Ensaios de mãos esquerda. São Paulo: Phorte, 2008.

DEWEY, J.(1938).Experiência e Educação. Tradução de Renata Gaspar-Petrópolis, RJ: Vozes. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.

ECHEVERRÍA, M. D. P. P.; POZO, J.I. Aprender a Resolver Problemas e Resolver Problemas para aprender. In: POZO, J. I. (org). A Solução de Problemas: Aprender a resolver, resolver para aprender. Porto Alegre: Artmed, 1998.

GIL -PÉREZ, D. New trends in science education. Int. J. SCI. EDUC, V18 Nº 8, p. 889-901, 1996.

GOI, M. E. J.; SANTOS, F.M.T. Formação de professores e o desenolvimento de habilidades para a utilização da metodologia de resolução de problemas. Investigações em Ensino de Ciências (Online), V.19, p.431-450, 2014.

LAUDAN, L. Progress and it's problems. Towards a Theory of Scientific Growth. London: outledge & Kegan Pau, 1977. 275 p.

LAUDAN, L. Science and relativism:some key controversies in the philosophy of science. Chicago: University of Chicago Press, 1990, 180 p.

MATTHEWS, M. R. Teaching the Philosophical and Worldview Dimension of Science.Science & Education, V 18 (6-7), p. 697-728, 2009.

NERY, B. K; MALDANER, O. A. Formação continuada de professores de química na elaboração escrita de suas aulas a partir de um problema. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias V. 11, n.1, p.120-144, 2012.

POZO, J. I.; CRESPO, M. Á. G. A Solução de Problemas nas Ciências da Natureza. In: POZO, J. I. (org). A Solução de Problemas:Aprender a resolver, resolver para aprender. Porto Alegre: Artmed, 1998.

POZO, J. I. (org)A Solução de Problemas:Aprender a resolver, resolver para aprender. Porto Alegre: Artmed, 1998.

WATTS, M. The Science of Problem-Solving- A Pratical Guide for Science Teachers. London: Cassell, 1991.

Published

2016-04-29