MULTIDISCIPLINARY CARE GROUP –AMA: AN EXPERIENCE OF TEACHING/RESEARCH/OUTREACH PROJECT OF CARE TO FAMILIES IN A HOSPITAL CONTEXT – DOI: 10.5212/Rev.Conexao.v.12.i1.0001
DOI:
https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.12.i1.0001Keywords:
Support Groups, Family, Outreach project, Care.Abstract
This descriptive article aims to report the experience of the teaching/research/outreach project of the Multidisciplinary Care Group– AMA in the Portuguese acronym, which provides care to families facing death/dying in a hospital context. The project has been active since October 2013, and it involves the Nursing and Psychology courses of the Federal University of Bahia in activities in a public hospital setting. The project aims to unveil the transpersonal-systemic support to the families of life risk patients using family records, monitoring visits, group activities and interactional dynamics. The results include: teaching - training students to carry out transpersonal-systemic care; research - developed with families and specific professionals; and outreach project - support and care to the family of the hospitalized person facing risk of death, as well as interaction and multidisciplinary hospital mobilization. The study concludes that the actions taken are relevant to contribute to a more comprehensive care towards those facing death/dying, and for the improvement of professional skills necessary to face this challenge.References
AGOSTINHO, M; REBELO, L. Família: do conceito aos meios de avaliação. Revista Portuguesa de Clínica geral, n. 32, p.6-17, 1988.
ANDRADE, F, C. B; MOITA, F, M, G, S. C. Ensino-pesquisa-extensão: um exercício de indissociabilidade na pós-graduação. Revista brasileira de educação, v. 14, n. 41, p. 269, 2009. Disponível em http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v14n41/v14n41a06.pdf. Acesso em: 05 Fev. 2015.
BERTALANFFY, V. L. Teoria dos sistemas. 3. ed. Petrópolis: Vozes, 1977.
BRASIL, Política Nacional de Educação Permanente em Saúde / Ministério da Saúde, Secretaria de Gestão do Trabalho e da Educação na Saúde, Departamento de Gestão da Educação em Saúde. – Brasília: Ministério da Saúde, 2009. Disponível em: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/politica_nacional_educacao_permanente_saude.pdf. Acesso em: 12 de março de 2015.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Superior. Diretrizes Curriculares Nacionais dos Cursos de Graduação em Enfermagem, Medicina e Nutrição. Despacho do Ministro em 1/10/2001, publicado no Diário Oficial da União de 3/10/2001, Seção 1E, p. 131. Brasília, DF, 2001. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/ces1133.pdf. Acesso em: 12 Mar. 2015.
CANTÍDO, F. S; VIEIRA, M. A; SENA, R. R. Significado da morte e de morrer para os alunos de enfermagem. Invest. Educ. Enferm. 2011; 29(3). Disponível em: http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S0120-53072011000300009&script=sci_arttext. Acesso em 20 de fevereiro de 2015.
GARDNER, W. et al. Does the Family APGAR Effectively Measure Family Functioning? The Journal of Family Practice, v.50,n.1, p.141-9, 2001. Disponível em: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11195476. Acesso em: 13 Mar. 2015.
HETTI, L. B. E; BERNARDES, A; GABRIEL, C. S; FORTUNA, C. M; MAZIERO, V. G. Educação permanente/continuada como estratégias de gestão no Serviço de Atendimento Móvel de Urgência. Rev. Eletr. Enf. out/dez 2013. Disponível em: https://www.fen.ufg.br/fen_revista/v15/n4/pdf/v15n4a15.pdf. Acesso em: 12 Mar. 2015.
IBGE, Diretoria de Pesquisas, Coordenação de População e Indicadores Sociais. Disponível em: <http://cidades.ibge.gov.br/xtras/home.php>. Acesso em: 14Jan. 2015.
LIMA, M. G. R; NIETSCHE, E. A; SANTOS, S. C; TEIXEIRA, J. A; BOTTEGA, J. C; NICOLA, G. D. O, et al. Revisão integrativa: um retrato da morte e suas implicações no ensino acadêmico. Rev. Gaúcha Enferm. 2012; 33(3): 190-197. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1983-14472012000300025&script=sci_arttext. Acesso em: 20 de fevereiro de 2015.
NUNES, E. C. D. A; SILVA, L. W. S; PIRES, E. P. O. R. O ensino superior de enfermagem – implicações da formação profissional para o cuidado transpessoal. Rev Latino-Am. Enfermagem. 19 (2), 2011. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S010411692011000200005&script=sci_arttext&tlng=pt. Acesso em: 15 de março de 2015.
PINHO, L. M. O; BARBOSA, M. A. A relação docente-acadêmico no enfrentamento do morrer. Rev. Esc. Enferm. USP 2010; 44(1): 107-12. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/reeusp/v44n1/a15v44n1.pdf. Acesso em: 20 Fev. 2015.
SALUM, N. C; PRADO, M. L. A educação permanente no desenvolvimento de Competências dos profissionais de enfermagem. Texto Contexto Enferm. Florianópolis, 2014 Abr-Jun; 23(2): 301-8. Disponível em: file:///C:/Users/andressa/Downloads/A%20EDUCA%C3%87%C3%83O%20PERMANENTE%20NO%20DESENVOLVIMENTO%20DE.pdf. Acesso em: 12 Mar. 2015.
SILVA, L. W. S; FIGUEIREDO, M. H. J. S. Cuidar a família - um compartilhar experiências luso-brasileiras. In: 9ª Conferência Internacional de Investigação em Enfermagem - Investigar para melhor cuidar, 2006, Lisboa. 9ª Conferência Internacional de Investigação em enfermagem - Investigar para melhor cuidar. Lisboa: Associação Portuguesa de Enfermeiros, 2006.
SILVA, L. W. S; GONÇALVES, L. H. T; COSTA, M. A. S. M. C. Abordagem sistêmica de enfermagem à família – considerações reflexivas. SERVIR, Lisboa, vol. N. 54, n. 5, p.214-223, set-out. 2006.
WATSON Jean. Nursing: the philosophy and science of caring / Jean Watson. – Rev, ed. PublishedbytheUniversity Press of Colorado. 2008.
WRIGHT, L. M; LEAHEY, M. Enfermeiras e famílias: um guia para avaliação e intervenção na família. 3ª ed. São Paulo: Roca; 2008.
ZOBOLI, Elma Lourdes Campos Pavoni. Enfermeiros e usuários do Programa Saúde da Família: contribuições
da bioética para reorientar esta relação profissional. Acta Paul Enferm2007;20(3):316-20. Disponível em:
http://www.scielo.br/pdf/ape/v20n3/pt_a12v20n3.pdf. Acesso em: 08 abr 2009.
Downloads
Published
Issue
Section
License
a) Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
b) By submitting an article to the Revista Conexão UEPG and having it approved, the authors agree to assign, without compensation, the following rights to the Journal: the rights of first publication and the rights to redistribute the article and its metadata to the indexing and reference services that the editors deem appropriate.
c) Readers are free to transfer, print out and use the articles published in the Journal, as long as there is always explicit mention to the author(s) and to the Revista Conexão UEPG and as long as there is no alteration of the original work. Any other use of the texts needs to be approved by the author(s) and by the Journal.