STUDENTS´ INITIAL EDUCATION THROUGH OUTREACH UNIVERISTY ACTIVITIES AT UFMG: PROGRAMA ESCOLA INTEGRADA (PEI) – DOI: 10.5212/Rev.Conexao.v.12.i2.0001
DOI:
https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.12.i2.0001Keywords:
Outreach university activities, Initial education, Teaching identity.Abstract
This work presents the impacts of a university outreach program at UFMG on students´ initial education. The goal of the PROGRAMA ESCOLA INTEGRADA1 (PEI/UFMG) was to provide undergraduate students who received a grant the opportunity to participate at workshops offered by the Department of Education of Belo Horizonte in the form of extracurricular activities. Interviews conducted with the grant students from the School Support area highlighted the dilemmas faced by the students and how they were solved. We hope to understand the role of Outreach University programs and their relation with teaching and research.References
BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Conselho Nacional de Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais da Educação Básica, em nível superior, curso de Licenciatura, de graduação plena. Resolução CNE/CP1/2002. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rcp01_02.pdf>. Acesso em outubro de 2015.
CHARLOT, Bernard. Formação de professores: a pesquisa e política educacional. In: PIMENTA, Selma Garrido; GHEDUN, Evandro (orgs.). Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. São Paulo: Cortez, 2012. p. 103-126.
CHIZZOTTI, A. Pesquisa em ciências humanas e sociais. São Paulo: Cortez, 1991.
FERREIRA, L. A; REALI, A. M .M .R: Aprendendo a ensinar e a ser professor: contribuições e desafios de um programa de iniciação à docência para professores de educação física. In: Reunião anual da associação nacional de pós-graduação e pesquisa em educação, 28º, GT 08, 2005 Caxambu/MG. Disponível em: < http://28reuniao.anped.org.br/gt08.htm>. Acesso em setembro de 2015.
FREITAS, M. N.C: Organização escolar e socialização profissional de professores iniciantes. Cadernos de Pesquisa, n. 115, p. 155-172, março/ 2002. Disponível em:< http://www.scielo.br/pdf/cp/n115/a06n115>. Acesso em outubro de 2015.
GEBER, S. P: Metodologias de orientação nas áreas de acompanhamento pedagógico, educação física /dança e artes visuais no Programa Escola Integrada UFMG. In: GRUIMARÃES, M.B; MAIA, C.L; PASSADES, D.B.M.S. (orgs.) Educação Integral: contribuições da extensão da UFMG. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2015.
GIUST-DESPRAIRIES, F: O mito da escola republicana: uma fundação identificadora saturada. In: NICOLLE, O; KAËS, R: A instituição como herança: mitos de fundação, transmissões, transformações. – Aparecida, São Paulo. Ideias & Letras, 2011. (Coleção Psicanálise Século I)
GUIMARÃES, M. B; PASSADES, D. B.M.S; OLIVEIRA, N.F. C: O Programa Escola Integrada UFMG. In: GUIMARÃES, M.B; MAIA, C.L; PASSADES, D.B.M.S. (orgs.) Educação Integral: contribuições da extensão da UFMG. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2015. p. 123-137.
KAËS, R: Os espaços psíquicos comuns e partilhados: transmissão e negatividade. – São Paulo: Casa do Psicólogo, 2005. (Coleção Psicologia Social, Inconsciente e Cultura / Coordenadora Maria Inês Assumpção Fernandes)
OLIVEIRA, N. F. C: Extensão universitária e educação básica: o caso do Programa Escola Integrada – UFMG. 2014. 423 p. Dissertação, Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte.
PIMENTA, S. G: Formação de professores - saberes da docência e identidade do professor. In: Revista Faculdade de Educação. São Paulo. V.22. n.2. p.72-89, jul/dez. 1996. Disponível em:
< http://www.revistas.usp.br/rfe/article/view/33579/36317.>. Acesso em setembro de 2015.
TARDIF, M; RAYMOND, D: Saberes, tempo e aprendizagem do trabalho no magistério. In: Educação & Sociedade, ano XXI, n 209 o 73, Dezembro/2000. Disponível em:<http://www.scielo.br/pdf/es/v21n73/4214.pdf>. Acesso em setembro de 2015.
VILLANI, A. et al: Contribuições da Psicanálise para uma metodologia de pesquisa em Ensino de Ciências. In: SANTOS, F. M.& GRECA, I. M: A pesquisa em ensino de ciências no Brasil e suas metodologias. Ijuí: Ed. Unijuí, 2006. pp 323 – 390.
Downloads
Published
Issue
Section
License
a) Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
b) By submitting an article to the Revista Conexão UEPG and having it approved, the authors agree to assign, without compensation, the following rights to the Journal: the rights of first publication and the rights to redistribute the article and its metadata to the indexing and reference services that the editors deem appropriate.
c) Readers are free to transfer, print out and use the articles published in the Journal, as long as there is always explicit mention to the author(s) and to the Revista Conexão UEPG and as long as there is no alteration of the original work. Any other use of the texts needs to be approved by the author(s) and by the Journal.