THE CHALLENGES OF DIGITAL INCLUSION AND THE ALTERNATIVES USED BY AMAZONIDAS STUDENTS - DOI: 10.5212/Rev.Conexao.v.12.i3.0013

Authors

  • Danilo Teixeira Lima Universidade Federal do Pará - UFPA http://orcid.org/0000-0002-3318-9562
  • Ildete da Silva Falcão Universidade Federal do Pará - UFPA
  • Maria da Penha de Andrade Hab Harb Universidade Federal do Pará - UFPA

DOI:

https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.12.i3.0013

Keywords:

Digital Inclusion, Older Persons, Obstacles.

Abstract

Currently, discussions on the importance of digital inclusion have intensified. Scholar groups, from different areas, have been joining efforts to integrate, through extension activities, older people to the information society. The IDIGETI Project (Digital Inclusion in GETI (Education Group in the Third Age)) is carried out in Campus Castanhal of Federal University of Pará (UFPA), located in the northeastern of Pará, Brazil. It provides information about the use of digital technologies through lectures and practices, which is required by the law that protects the rights of older people. However, there are factors that may inhibit older persons to access virtual environment. Thus, this study aims to show the difficulties faced by a group of senior citizens of the city of Castanhal, revealing the issues and the alternatives found to provide them with the TICs (Information and Communication Technologies).

Author Biographies

Danilo Teixeira Lima, Universidade Federal do Pará - UFPA

Aluno da Universidade Federal do Pará (UFPA), PA – Brasil.

Ildete da Silva Falcão, Universidade Federal do Pará - UFPA

Técnica em Assuntos Educacionais da Universidade Federal do Pará (UFPA), PA – Brasil. Especialização em Formação Docente na Amazônia. 

Maria da Penha de Andrade Hab Harb, Universidade Federal do Pará - UFPA

Professora da Universidade Federal do Pará (UFPA), PA – Brasil. Mestrado em Engenharia Elétrica e Computação Aplicada.

References

ARCURI, I. G. Velhice: da gerontofobia ao desenvolvimento humano. In: CÔRTE, B.; MERCADANTE, E. F.; ARCURI, I. G. (org.) Velhice, envelhecimento e complex(idade). São Paulo: Vetor, 2005, p. 35-56.

BRASIL. Estatuto do idoso, 2003. Disponível em:<http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.741.htm>. Acesso em: 18 dez. 2015.

FREESE, J.; RIVAS, S.; HARGITTAI, E. Cognitive ability and internet use among older adults. Poetics, v. 34, nº 4, p. 236-49, 2006.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa / Paulo Freire. – São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREITAS, M. C; MARUYAMA, S. A. FERREIRA, T. F e MOTTA, A. M. A. (2002). Perspectivas das pesquisas em gerontologia e geriatria: revisão da literatura. Ver. Latino Americano de Enfermagem, v. 10, n.2, pp. 2221-228.

GABRIEL. M. C. C. Educ@r – A (r)evolução digital na educação. Ed Saraiva, 2013.

GRANDA, Tatiane Krempser; DUARTE, Adriana Bogliolo Sirihal. Inclusão Digital na Terceira Idade: Identificando Contribuições e Lacunas. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE BIBLIOTECONOMIA, DOCUMENTAÇÃO E CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 24., 2011, Maceió. Anais... Maceió, 2011. p. 1-13.

IBGE. Disponível em: <http://www.ebc.com.br/tecnologia/2015/04/acesso-internet-chega-494-da-populacao-brasileira>. Acesso em: 27 de ago. 2015.

KACHAR, V. (2001). A terceira idade e o computador: interação e produção num ambiente educacional interdisciplinar. Tese de Doutorado em Educação. São Paulo, PUC.

_______, V. A terceira idade e a exploração do espaço virtual da internet. In: Côrte, Beltrina; Mercadante, Elisabeth e Gaeta, Irene Arcuri. (Org.). Envelhecimento e Velhice: um guia para a vida. : Editora Vetor, 2006, v., p. 287-306.

_______, V. Envelhecimento e perspectivas de inclusão digital - Revista Kairós Gerontologia, São Paulo, v.13, n 2, p. 131-147, nov. 2010. Acessado em 21/12/2015.

_______, V. Terceira idade e informática: aprender revelando potencialidades. São Paulo: Cortez, 2003.

NEVES, José Luis. Pesquisa Qualitativa In: Características, usos e possibilidades. Caderno de pesquisa em administração, V.1, Nº 3, 2°SEM. São Paulo. 1996.

NERI, A. L.; CACHIONI, M. Velhice bem sucedida e educação. In: NERI, A. L.; DEBERT, G. G. (Org.). Velhice e sociedade. Campinas: Papirus, 1999.

NUNES, R. C. (1999). Metodologia para o ensino de informática para a terceira idade: aplicação no CEFET/SC. Dissertação de mestrado em Engenharia de Produção. Florianópolis, Universidade Federal de Santa Catarina.

PEREIRA, C., & NEVES, R. (2011). Os idosos na aquisição de competências TIC. Educação, Formação & Tecnologias, 4(2), 15-24 [Online], disponível a partir de http://eft.educom.pt.

RYBASH, J. M. (1995). Adult and development and aging. Nova York, Brown & Benchmark Publishers.

SILVEIRA, S, A. Exclusão Digital – a miséria na era da informação. São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2001.

SOUZA, Carlos Henrique Souza. Comunicação, Educação e Novas Tecnologias. Ed. FAFIC. Rio de Janeiro 2003.

SOUZA, J. A. G e IGLESIAS, A. C. R. G. (2002). Trauma nos idosos. Ver. Assoc. Med. Bras., v. 48, n.1, pp. 79-86.

WHITE, H. et al. A randomized controlled trial of the psychosocial impact of providing internet training and access to older adults. Aging Ment. Health, v. 6, nº 3, p. 213-21, 2002.

Published

2016-11-25