THE CHALLENGES OF DIGITAL INCLUSION AND THE ALTERNATIVES USED BY AMAZONIDAS STUDENTS - DOI: 10.5212/Rev.Conexao.v.12.i3.0013
DOI:
https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.12.i3.0013Keywords:
Digital Inclusion, Older Persons, Obstacles.Abstract
Currently, discussions on the importance of digital inclusion have intensified. Scholar groups, from different areas, have been joining efforts to integrate, through extension activities, older people to the information society. The IDIGETI Project (Digital Inclusion in GETI (Education Group in the Third Age)) is carried out in Campus Castanhal of Federal University of Pará (UFPA), located in the northeastern of Pará, Brazil. It provides information about the use of digital technologies through lectures and practices, which is required by the law that protects the rights of older people. However, there are factors that may inhibit older persons to access virtual environment. Thus, this study aims to show the difficulties faced by a group of senior citizens of the city of Castanhal, revealing the issues and the alternatives found to provide them with the TICs (Information and Communication Technologies).
References
ARCURI, I. G. Velhice: da gerontofobia ao desenvolvimento humano. In: CÔRTE, B.; MERCADANTE, E. F.; ARCURI, I. G. (org.) Velhice, envelhecimento e complex(idade). São Paulo: Vetor, 2005, p. 35-56.
BRASIL. Estatuto do idoso, 2003. Disponível em:<http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.741.htm>. Acesso em: 18 dez. 2015.
FREESE, J.; RIVAS, S.; HARGITTAI, E. Cognitive ability and internet use among older adults. Poetics, v. 34, nº 4, p. 236-49, 2006.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa / Paulo Freire. – São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREITAS, M. C; MARUYAMA, S. A. FERREIRA, T. F e MOTTA, A. M. A. (2002). Perspectivas das pesquisas em gerontologia e geriatria: revisão da literatura. Ver. Latino Americano de Enfermagem, v. 10, n.2, pp. 2221-228.
GABRIEL. M. C. C. Educ@r – A (r)evolução digital na educação. Ed Saraiva, 2013.
GRANDA, Tatiane Krempser; DUARTE, Adriana Bogliolo Sirihal. Inclusão Digital na Terceira Idade: Identificando Contribuições e Lacunas. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE BIBLIOTECONOMIA, DOCUMENTAÇÃO E CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 24., 2011, Maceió. Anais... Maceió, 2011. p. 1-13.
IBGE. Disponível em: <http://www.ebc.com.br/tecnologia/2015/04/acesso-internet-chega-494-da-populacao-brasileira>. Acesso em: 27 de ago. 2015.
KACHAR, V. (2001). A terceira idade e o computador: interação e produção num ambiente educacional interdisciplinar. Tese de Doutorado em Educação. São Paulo, PUC.
_______, V. A terceira idade e a exploração do espaço virtual da internet. In: Côrte, Beltrina; Mercadante, Elisabeth e Gaeta, Irene Arcuri. (Org.). Envelhecimento e Velhice: um guia para a vida. : Editora Vetor, 2006, v., p. 287-306.
_______, V. Envelhecimento e perspectivas de inclusão digital - Revista Kairós Gerontologia, São Paulo, v.13, n 2, p. 131-147, nov. 2010. Acessado em 21/12/2015.
_______, V. Terceira idade e informática: aprender revelando potencialidades. São Paulo: Cortez, 2003.
NEVES, José Luis. Pesquisa Qualitativa In: Características, usos e possibilidades. Caderno de pesquisa em administração, V.1, Nº 3, 2°SEM. São Paulo. 1996.
NERI, A. L.; CACHIONI, M. Velhice bem sucedida e educação. In: NERI, A. L.; DEBERT, G. G. (Org.). Velhice e sociedade. Campinas: Papirus, 1999.
NUNES, R. C. (1999). Metodologia para o ensino de informática para a terceira idade: aplicação no CEFET/SC. Dissertação de mestrado em Engenharia de Produção. Florianópolis, Universidade Federal de Santa Catarina.
PEREIRA, C., & NEVES, R. (2011). Os idosos na aquisição de competências TIC. Educação, Formação & Tecnologias, 4(2), 15-24 [Online], disponível a partir de http://eft.educom.pt.
RYBASH, J. M. (1995). Adult and development and aging. Nova York, Brown & Benchmark Publishers.
SILVEIRA, S, A. Exclusão Digital – a miséria na era da informação. São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2001.
SOUZA, Carlos Henrique Souza. Comunicação, Educação e Novas Tecnologias. Ed. FAFIC. Rio de Janeiro 2003.
SOUZA, J. A. G e IGLESIAS, A. C. R. G. (2002). Trauma nos idosos. Ver. Assoc. Med. Bras., v. 48, n.1, pp. 79-86.
WHITE, H. et al. A randomized controlled trial of the psychosocial impact of providing internet training and access to older adults. Aging Ment. Health, v. 6, nº 3, p. 213-21, 2002.
Downloads
Published
Issue
Section
License
a) Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
b) By submitting an article to the Revista Conexão UEPG and having it approved, the authors agree to assign, without compensation, the following rights to the Journal: the rights of first publication and the rights to redistribute the article and its metadata to the indexing and reference services that the editors deem appropriate.
c) Readers are free to transfer, print out and use the articles published in the Journal, as long as there is always explicit mention to the author(s) and to the Revista Conexão UEPG and as long as there is no alteration of the original work. Any other use of the texts needs to be approved by the author(s) and by the Journal.