CORAÇÕEZINHOS DE BAEPENDI AND HEALTH EDUCATION THROUGH PARTICIPATORY METHODOLOGY: EXPERIENCE REPORT- DOI: 10.5212/Rev.Conexao.v.12.i3.0003
DOI:
https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.12.i3.0003Keywords:
Participatory methodology, Health education, Puppet show.Abstract
This article is the result of the Outreach Project “Coraçõezinhos de Baependi” developed in partnership between UFJF and InCor / HC- FMUSP in the city of Baependi (MG). The project is based on participatory methodology in order to build comprehensive teaching, using puppet shows and music as tools. It aims at promoting the health of the children involved and hopes to awaken their interest in science and research by promoting the search for knowledge and encouraging self-care. At the end of the workshops, it was possible to observe an increase in students´ participation, interest and understanding of the issues, as reported by teachers and parents. Therefore, it was possible to conclude that the introduction of knowledge about health during childhood proved to be effective in the promotion of self-care and prevention of morbidity, which reinforces the role of schools as suitable contexts for the spread of health concepts.
References
BANDEIRA, E. M. A música como instrumento facilitador da aprendizagem: uma aplicação prática no ensino fundamental da escola Benjamin Sodré. 2008. 55 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura Plena em Letras com Habilitação em Português e Inglês) – Faculdade Sete de Setembro (FASETE), Paulo Afonso – BA, 2008.
CYRINO, E. G.; PEREIRA, M.L.T. Reflexões sobre uma proposta de integração saúde-escola: o projeto saúde e educação de Botucatu, São Paulo. Cadernos de Saúde Pública, Escola Nacional de Saúde Pública Sérgio Arouca, Fundação Oswaldo Cruz, v. 15, p. S39-S44, 1999.
DIBA, D.; D’OLIVEIRA, A.F. Teatro e comunidade, juventude e apoio social: atores da promoção da saúde. Ciênc. Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 20, n. 5, p. 1353-1362, mai. 2015.
GONÇALVES, F. D. et al. Health promotion in primary school. Interface – Comunic. Saúde Educ., v.12, n.24, p.181-92, jan./mar. 2008.
MACIEL, K. F. O pensamento de Paulo Freire na trajetória da educação popular. Educação em Perspectiva, Viçosa. v. 2, n. 2, p. 326-344, jul./dez. 2011.
MENDONÇA. C. P.; ANJOS, L.A. Aspectos das práticas alimentares e da atividade física como determinantes do crescimento do sobrepeso/obesidade no Brasil. Caderno de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 20, n. 3, p. 698-709, mai./jun. 2004.
NASCIMENTO, A. S. et al. Teatro, Cultura e Saúde: experiência interdisciplinar com jovens do bairro Irmã Dulce, Santo Antônio de Jesus, Bahia.In: ENCONTRO BAIANO DE ESTUDOS EM CULTURA, III.,Bahia, abr. 2012.
NAZIMA, T. J. et al. Orientação em saúde por meio do teatro: relato de experiência. Revista Gaúcha Enfermagem, Porto Alegre, v. 29, n. 1, p. 147-51, 2008.
OLIVEIRA, C. L.; FISBERG, M. Obesidade na Infância e Adolescência- Uma Verdadeira Epidemia. Arquivos Brasileiros de Endocrinologia e Metabologia, v. 47, n. 2, abr. 2003.
OLIVEIRA, M. E.; STOULTZ, T. Teatro na escola: considerações a partir de Vygotsky. Educar, Curitiba, n. 36, p. 77-93, 2010.
PELICIONE, M. C. F.; TORRES, A.L. A escola promotora de saúde / Health promotingschool. Série monográfica do Departamento de Prática de Saúde Pública, Eixo Promoção da Saúde, 12. São Paulo; USP/FSP/HSP; 1998. 14 p.
PIMENTA, A. P. A. A.; PALMA, A. Perfil epidemiológico da obesidade em crianças: relação entre televisão, atividade física e obesidade. Revista Brasileira Ciência e Movimento, Brasília, v. 9, n. 4, p. 19-24, out. 2001.
RONAVI, E. A. Contribuição da Música na Psicopedagogia. 2009. 19 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Psicopedagogia) – Universidade Tuiuti do Paraná, Curitiba, 2009.
VIEIRA, P. M. et al. O teatro como alternativa de se educar em saúde. Texto & Contexto: Enfermagem, v. 8, n. 1, p. 372-383, jan./abr., 1999.
Downloads
Published
Issue
Section
License
a) Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
b) By submitting an article to the Revista Conexão UEPG and having it approved, the authors agree to assign, without compensation, the following rights to the Journal: the rights of first publication and the rights to redistribute the article and its metadata to the indexing and reference services that the editors deem appropriate.
c) Readers are free to transfer, print out and use the articles published in the Journal, as long as there is always explicit mention to the author(s) and to the Revista Conexão UEPG and as long as there is no alteration of the original work. Any other use of the texts needs to be approved by the author(s) and by the Journal.