CORAÇÕEZINHOS DE BAEPENDI AND HEALTH EDUCATION THROUGH PARTICIPATORY METHODOLOGY: EXPERIENCE REPORT- DOI: 10.5212/Rev.Conexao.v.12.i3.0003

Authors

  • Maíra Fernandes Madureira Universidade Federal de Juiz de Fora - UFJF
  • Luisa Marina Morato Peixoto Universidade Federal de Juiz de Fora - UFJF
  • Haylla Haramoto Universidade Federal de Juiz de Fora - UFJF
  • Natália Paiva Sobreira Universidade Federal de Juiz de Fora - UFJF
  • Nayara Soares Pereira Universidade Federal de Juiz de Fora - UFJF
  • Roberta Neves Ferreira Universidade Federal de Juiz de Fora - UFJF
  • Luiza Schettino Pereira Universidade Federal de Juiz de Fora - UFJF
  • Rafael Oliveira Alvim Universidade Federal de Juiz de Fora - UFJF
  • Carlos Alberto Mourão Júnior Universidade Federal de Juiz de Fora - UFJF
  • Camila Maciel Oliveira Universidade Federal do Paraná - UFPR

DOI:

https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.12.i3.0003

Keywords:

Participatory methodology, Health education, Puppet show.

Abstract

This article is the result of the Outreach Project “Coraçõezinhos de Baependi” developed in partnership between UFJF and InCor / HC- FMUSP in the city of Baependi (MG). The project is based on participatory methodology in order to build comprehensive teaching, using puppet shows and music as tools. It aims at promoting the health of the children involved and hopes to awaken their interest in science and research by promoting the search for knowledge and encouraging self-care. At the end of the workshops, it was possible to observe an increase in students´ participation, interest and understanding of the issues, as reported by teachers and parents. Therefore, it was possible to conclude that the introduction of knowledge about health during childhood proved to be effective in the promotion of self-care and prevention of morbidity, which reinforces the role of schools as suitable contexts for the spread of health concepts.

Author Biographies

Maíra Fernandes Madureira, Universidade Federal de Juiz de Fora - UFJF

Aluna do curso de Medicina da Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), MG - Brasil.

Luisa Marina Morato Peixoto, Universidade Federal de Juiz de Fora - UFJF

Aluna do curso de Medicina da Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), MG - Brasil.

Haylla Haramoto, Universidade Federal de Juiz de Fora - UFJF

Aluna do curso de Medicina da Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), MG - Brasil.

Natália Paiva Sobreira, Universidade Federal de Juiz de Fora - UFJF

Aluna do curso de Medicina da Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), MG - Brasil.

Nayara Soares Pereira, Universidade Federal de Juiz de Fora - UFJF

Aluna do curso de Medicina da Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), MG - Brasil.

Roberta Neves Ferreira, Universidade Federal de Juiz de Fora - UFJF

Aluna do curso de Medicina da Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), MG - Brasil.

Luiza Schettino Pereira, Universidade Federal de Juiz de Fora - UFJF

Aluna do curso de Medicina da Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), MG - Brasil.

Rafael Oliveira Alvim, Universidade Federal de Juiz de Fora - UFJF

Professor da Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), MG - Brasil. Doutorado em Cardiologia.

Carlos Alberto Mourão Júnior, Universidade Federal de Juiz de Fora - UFJF

Professor da Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), MG - Brasil. Doutorado em Medicina (Endocrinologia Clínica).

Camila Maciel Oliveira, Universidade Federal do Paraná - UFPR

Professora da Universidade Federal do Paraná (UFPR), PR - Brasil. Doutorado em Cardiologia.

References

BANDEIRA, E. M. A música como instrumento facilitador da aprendizagem: uma aplicação prática no ensino fundamental da escola Benjamin Sodré. 2008. 55 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura Plena em Letras com Habilitação em Português e Inglês) – Faculdade Sete de Setembro (FASETE), Paulo Afonso – BA, 2008.

CYRINO, E. G.; PEREIRA, M.L.T. Reflexões sobre uma proposta de integração saúde-escola: o projeto saúde e educação de Botucatu, São Paulo. Cadernos de Saúde Pública, Escola Nacional de Saúde Pública Sérgio Arouca, Fundação Oswaldo Cruz, v. 15, p. S39-S44, 1999.

DIBA, D.; D’OLIVEIRA, A.F. Teatro e comunidade, juventude e apoio social: atores da promoção da saúde. Ciênc. Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 20, n. 5, p. 1353-1362, mai. 2015.

GONÇALVES, F. D. et al. Health promotion in primary school. Interface – Comunic. Saúde Educ., v.12, n.24, p.181-92, jan./mar. 2008.

MACIEL, K. F. O pensamento de Paulo Freire na trajetória da educação popular. Educação em Perspectiva, Viçosa. v. 2, n. 2, p. 326-344, jul./dez. 2011.

MENDONÇA. C. P.; ANJOS, L.A. Aspectos das práticas alimentares e da atividade física como determinantes do crescimento do sobrepeso/obesidade no Brasil. Caderno de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 20, n. 3, p. 698-709, mai./jun. 2004.

NASCIMENTO, A. S. et al. Teatro, Cultura e Saúde: experiência interdisciplinar com jovens do bairro Irmã Dulce, Santo Antônio de Jesus, Bahia.In: ENCONTRO BAIANO DE ESTUDOS EM CULTURA, III.,Bahia, abr. 2012.

NAZIMA, T. J. et al. Orientação em saúde por meio do teatro: relato de experiência. Revista Gaúcha Enfermagem, Porto Alegre, v. 29, n. 1, p. 147-51, 2008.

OLIVEIRA, C. L.; FISBERG, M. Obesidade na Infância e Adolescência- Uma Verdadeira Epidemia. Arquivos Brasileiros de Endocrinologia e Metabologia, v. 47, n. 2, abr. 2003.

OLIVEIRA, M. E.; STOULTZ, T. Teatro na escola: considerações a partir de Vygotsky. Educar, Curitiba, n. 36, p. 77-93, 2010.

PELICIONE, M. C. F.; TORRES, A.L. A escola promotora de saúde / Health promotingschool. Série monográfica do Departamento de Prática de Saúde Pública, Eixo Promoção da Saúde, 12. São Paulo; USP/FSP/HSP; 1998. 14 p.

PIMENTA, A. P. A. A.; PALMA, A. Perfil epidemiológico da obesidade em crianças: relação entre televisão, atividade física e obesidade. Revista Brasileira Ciência e Movimento, Brasília, v. 9, n. 4, p. 19-24, out. 2001.

RONAVI, E. A. Contribuição da Música na Psicopedagogia. 2009. 19 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Psicopedagogia) – Universidade Tuiuti do Paraná, Curitiba, 2009.

VIEIRA, P. M. et al. O teatro como alternativa de se educar em saúde. Texto & Contexto: Enfermagem, v. 8, n. 1, p. 372-383, jan./abr., 1999.

Published

2016-11-25