HUMANIZATION IN WELCOMING THE USERS OF DENTAL CLINICS OF THE FACULTY OF DENTISTRY AT FEDERAL UNIVERSITY OF PARÁ: FIVE YEARS EXPERIENCE OF AN OUTREACH PROJECT - DOI: 10.5212/Rev.Conexao.v.12.i3.0009

Authors

  • Danielle Tupinambá Emmi Universidade Federal do Pará - UFPA
  • Jéssica Teixeira Gomes Universidade Federal do Pará - UFPA
  • Regina Fátima Feio Barroso Universidade Federal do Pará - UFPA
  • Marizeli Viana de Aragão Araújo Universidade Federal do Pará - UFPA

DOI:

https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.12.i3.0009

Keywords:

User Embracement, Health education, Health promotion, Oral health.

Abstract

The aim of this study is to report the experience of the outreach extension project “Health Promotion and Humanization in the Faculty of Dentistry at Federal University of Pará (UFPA) during the waiting period for dental care” and its impact on the waiting room environment and on welcoming users. The activities carried out through the project were structured to humanize the welcoming process and to promote learning about oral health using posters, flipcharts, demonstration tables, macro models and ludic activities. The use of that environment for developing educational activities is important for the construction of knowledge where there are experience and knowledge exchange, considering the socio cultural reality of that population. Over five years, the project contributed positively to improve the user embracement. It also provided knowledge to the users about their treatment as well as to dental self care, empowering them through education and prevention.

Author Biographies

Danielle Tupinambá Emmi, Universidade Federal do Pará - UFPA

Professora da Universidade Federal do Pará (UFPA), PA - Brasil. Doutorado em Ciências Odontológicas.

Jéssica Teixeira Gomes, Universidade Federal do Pará - UFPA

Aluna do Programa de Pós-Graduação em Odontologia da Universidade Federal do Pará (UFPA), PA - Brasil.

Regina Fátima Feio Barroso, Universidade Federal do Pará - UFPA

Professora da Universidade Federal do Pará (UFPA), PA - Brasil. Doutorado em Odontologia Social.

Marizeli Viana de Aragão Araújo, Universidade Federal do Pará - UFPA

Professora da Universidade Federal do Pará (UFPA), PA - Brasil. Doutorado em Doenças Tropicais.

References

BRASIL, Ministério da Saúde.HumanizaSUS: Política Nacional de Humanização: relatório de atividades 2003. Brasília: Ministério da Saúde, 2004.

CAMPOS, G.W.; BARROS, R.B.; CASTRO, A.M.Avaliação Da Política Nacional De Promoção Da Saúde.Ciênc. Saúde Coletiva, v.9, n.3, p.746-749,2004.

COSTA, I.C.C.;ARAÚJO, M.N.T. Definição do perfil de competências em saúde coletiva a partir da experiência de cirurgiões-dentistas atuantes no serviço público.Ciênc. Saúde Coletiva, v.16, n.1(supl), p.1181-1189, 2011.

COSTA, I.C.C.Os sete saberes necessários à educação do futuro e o planejamento em saúde: reflexões e confluências.Rev. ABENO, v.7, n.1, p.122-129,2007.

EMMI, D.T.; PIRES, M.J.M. Acolhimento e educação em saúde na sala de espera: avaliação da contribuição das ações para o atendimento odontopediátrico.Rev. Aten. Saúde, v.14, n.48, p.62-67, 2016.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 11ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

MERHY, E.E. O ato de governar as tensões constitutivas do agir em saúde como desafio permanente de algumas estratégias gerenciais. Ciênc. Saúde Coletiva, v.4, n.2, p.305-14, 1999.

MIALHE, F.L.;SILVA, C.M.C.Estratégias para a elaboração de impressos educativos em saúde bucal.Arq. Odontol., v.44, n.2, p.82-87, 2008.

MORCERF, C.C.P.; IMPAGLIAZZO, S.P.; ALMEIDA, G.C.;SCHNEIDER, L.; DIMITRIOU, R.S.; BRAGA, P. M. et al.Projeto de extensão ilumine: a entrada da figura do palhaço no ambiente hospitalar.Rev. Conexão UEPG, v. 11, n.1, p.88-99, 2015.

MOURA, E.R.F.; SOUZA, R.A. Educação em Saúde reprodutiva: proposta ou realidade do Programa Saúde da Família?Cad. Saúde Pública. v.18, n.6, p.1809-1811, 2002.

NORA, C.R.D.; MÂNICA, F.; GERMANI, A.R.M. Sala de espera: uma ferramenta para efetivar a educação em saúde. Rev Saúde e Pesquisa. v. 2, n. 3, p. 397-402, 2009.

OLIVEIRA, C.B.; FRECHIANI, J.M.; SILVA, F.M.; MACIEL, E.L.N. As ações de educação em saúde para crianças e adolescentes nas unidades básicas da região de Maruípe no município de Vitória.Ciênc. Saúde Coletiva, v.14, n.2, p. 635-644, 2009.

PAIXÃO,N.R.A.; CASTRO, A.R.M. Grupo Sala de Espera: trabalho multiprofissional em Unidade Básica de Saúde. Boletim da Saúde - Porto Alegre. v.20, n.2, p.71-78, 2006.

PIMENTEL, A.F.; BARBOSA, R.M.; CHAGAS, M. A musicoterapia na sala de espera de uma unidade básica de saúde: assistência, autonomia e protagonismo.Interface - Comunic. Saúde Educ., v.15, n.38, p.741-54, 2011.

RODRIGUES, M.P.; COSTA, I.C.C.; MEDEIROS, A.R.; SOUZA, P.H.S.;MEDEIROS, R.M.; CARNEIRO, S.E.R. et al.Humanização: fragilidades, desafios e fortalezas em uma escola de Odontologia.Rev. Espaço Saúde, v. 16, n. 3, p. 27-38, 2015.

SANTIAGO, V.F.; DUARTE, D.A.; MACEDO, A.F. O impacto da cromoterapia no comportamento do paciente odontopediátrico.Rev. Bras. Pesqui. Saúde, v.11, n.4, p.17-21, 2009.

SILVA, G.G.S.S.; PEREIRA, E.R.; OLIVEIRA, J.O.;KODATO, Y.M. Um momento dedicado à espera e à promoção da saúde. Psicol. Cienc. Prof.v.33, n.4, p.1000-13, 2013.

SILVA, K.l.; SENA, R.R.; GRILLO, M.J.C.; HORTA, N.C.Formação Do Enfermeiro:Desafios para a promoção da saúde.Esc. Anna Nery Rev. Enferm.v.14, n.2, p.368-76, 2012.

TEIXEIRA, E. R.; VELOSO, R. C. O grupo em sala de espera: território de práticas e representações em saúde.Texto Contexto Enferm., v.15, n. 2, p. 320-325, 2006.

TIEDMANN, C.R.; LINHARES, E.; SILVEIRA, J.L.G.C.Clínica integrada odontológica: perfil expectativas dos usuários e alunos.Pesq. Bras. Odontoped. Clin. Integr., v. 5, n. 1, p.53-58, 2005.

TORRES, L.H.N.; PAULA, J.S., SOUSA, M.L.R.; MIALHE, F.L.Histórias em quadrinhos na sala de espera: um método de educação em saúde bucal. Odontol. Clín-Cient., v.10, n.1, p.69 - 72, 2011.

WALDOW, V.R.; BORGES, R.F.Cuidar e humanizar: relações e significados. Acta Paul. Enferm., v.24, n.3, p.414-418, 2011.

Published

2016-11-25