DISSEMINATING INFORMATION ABOUT FEDERAL UNIVERSITY OF MINAS GERAIS TO STUDENTS FROM PUBLIC SCHOOLS OF METROPOLITAN AREA OF BELO HORIZONTE - DOI: 10.5212/Rev.Conexao.v.12.i3.0011
DOI:
https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.12.i3.0011Keywords:
Education, Secondary Education, Higher Education, Dissemination, Entry form.Abstract
Entrance to a Brazilian public university still has been considered an almost unattainable goal for many high school students. Besides, it is extremely surprising that many of these students do not know the actions to be taken to gain access to higher education. Within the context of a lack of information, the project Grupo de Estudantes que Multiplicam e Transformam Ideias (GEMTI) developed educational activities that enabled students from Federal University of Minas Gerais (UFMG) and students from public schools of metropolitan area of Belo Horizonte to exchange knowledge among them. It was conducted by reading scientific articles, meetings with the group, audiovisual technology and questionnaires.Through the interventions it became clear that there is a gap in the education system. Thus, the GEMTI team believes that the outreach actions contributed positively to give them opportunity to reflect and to obtain knowledge as well as contributing to improve their professional future and the students as well.References
ALVARENGA, C.F. et. al. Desafios do ensino superior para estudantes de escola pública: um estudo na UFLA. Revista Pensamento Contemporâneo em Administração. Rio de Janeiro. v. 6, n. 1, jan./mar. 2012, p. 55-71
ARAUJO, Luciana Rodrigues de. Desafios e dificuldades dos jovens das classes populares no ensino superior público (monografia). São Gonçalo: UERJ, 2012. Departamento de Educação da Faculdade de Formação de Professores da Universidade do Estado do Rio de Janeiro.
Fórum de Pró-Reitores de Extensão das Universidades Públicas Brasileiras (FORPROEX). Política Nacional de Extensão Universitária. Manaus-AM, Maio, 2012. Disponível em: http://www.renex.org.br/documentos/2012-07-13-Politica-Nacional-de-Extensao.pdf. Acesso em: Maio, 2014
KRAWCZYK, N. Reflexão sobre alguns desafios do ensino médio no Brasil hoje. Cadernos de pesquisa. V.41 N.144 SET./DEZ. 2011.
OLIVEIRA, Romualdo Portela de. Reformas Educativas no Brasil na Década de 90. In: CATANI, Afrânio Mendes; OLIVEIRA, Romualdo Portela de (Orgs.). Reformas educacionais em Portugal e no Brasil. Belo Horizonte: Autêntica, 2000. p. 77-94
ORTEGA, E.M.V. O Ensino médio público e o acesso ao ensino superior. Estudos em Avaliação Educacional. São Paulo, Fundação Carlos Chagas, n. 23, p. 153-176, jan./jun. 2001
SILVA, A.V.M. et al. GEMTI - Grupo de Estudantes que Multiplicam e Transformam Ideias: Caderno de artigos, p. 69-71, 2009.
SILVA, A.V.M. et al. GEMTI – Grupo de Estudantes que Multiplicam e Transformam Ideias : A prática do ensino por meio da promoção da saúde em escola do município de Nova Lima. SaBios: Rev. Saúde e Biol., v.6, n.2, p.43-49, mai./ago., 2011
SILVA, A.V.M. et al. GEMTI (Grupo de Estudantes que Multiplicam e Transformam Ideias): Promoção da saúde no cenário da educação. Caderno de artigos, p. 78-82 2012.
SILVA, A.V.M. et al. GEMTI (Grupo de Estudantes que Multiplicam e Transformam Ideias): a prática do ensino por meio da promoção da saúde. Caderno de artigos, p. 54-58, 2010.
SILVA, S.S.. Trajetórias de estudantes da rede pública que ingressam, permanecem e obtém êxito numa universidade pública. 2012. 17 p. Dissertação (Programa de pós-graduação em educação). Núcleo de estudos e pesquisas em ensino e formação docente. Universidade Federal do Rio Grande do Norte
SPARTA, M. e GOMES, W.B. Importância Atribuída ao Ingresso na Educação Superior por Alunos do Ensino Médio. Revista Brasileira de Orientação Profissional, 2005, 6 (2), pp. 45 - 53
VASCONCELOS, E.M. Redefinindo as práticas de Saúde a partir de experiências de Educação Popular nos serviços de saúde. Interface - Comunicação, Saúde, Educação. Fevereiro, 2001, Botucatu, vol.5 no.8, ISSN 1807-5762. http://dx.doi.org/10.1590/S1414-32832001000100009
ZAGO, N. Do acesso à permanência no ensino superior: percursos de estudantes universitários de camadas populares. Revista Brasileira Educ. [online]. 2006, vol.11, n.32, pp. 226-237. ISSN 1413-2478.
Downloads
Published
Issue
Section
License
a) Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
b) By submitting an article to the Revista Conexão UEPG and having it approved, the authors agree to assign, without compensation, the following rights to the Journal: the rights of first publication and the rights to redistribute the article and its metadata to the indexing and reference services that the editors deem appropriate.
c) Readers are free to transfer, print out and use the articles published in the Journal, as long as there is always explicit mention to the author(s) and to the Revista Conexão UEPG and as long as there is no alteration of the original work. Any other use of the texts needs to be approved by the author(s) and by the Journal.