PEDAGOGICAL PRACTICE AND CONTINUOUS TRAINING OF TEACHERS: REFLECTIONS IN A MULTIFACETED CONTEXT - DOI: 10.5212/Rev.Conexao.v.13.i1.0011
DOI:
https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.13.i1.0011Keywords:
teaching practice, learning, reflection.Abstract
This article presents an analysis of the revealed knowledge concerning the teaching practice in the interaction and mediation process developed by means of chats in the virtual environment Moodle, throughout 2014, involving Science and Chemistry teachers of local schools, undergraduate students and professors of the Chemistry teaching degree course in the Universidade de Passo Fundo - RS. The extension project “Training for Science/Chemistry teachers: round of conversation involving teachers’ knowledge and practices” aims to establish the so called “Triads of Professional (interaction) Training”. This process aims to problematize the knowledge by experience and to allow reflection, an important aspect for the constitution of a teacher’s autonomy and protagonism. Data was analyzed based on a Discourse Textual Analysis. Results indicate that teachers have a being knowledge and a doing knowledge that originate from practice, but that need to be revealed and problematized so that it can produce progress and qualify the teaching action. The interaction process involving the triad is potentially significant for the continuous training.References
ARAÚJO, M. C. P. de.; AUTH, M. A.; MALDANER, O. A. Situações de estudo como forma de inovação curricular em Ciências Naturais. In: GALIAZZI, M. C. et al. (Org.). Construção curricular em rede em educação em ciências: uma aposta de pesquisa em sala de aula. Ijuí: Unijuí, 2007.
BOFF, E. T. de O.; FRISON, M. D.; SILVA, V. P. da; LOTTERMANN, C.; DEL PINO, J. C. Situação de Estudo: uma possibilidade de reconstrução de teorias e práticas docentes. In: GALIAZZI, M. C. et al. Aprender em rede na educação em ciências. Ijuí: Unijuí, 2008. p. 92-112.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília: MEC/SEF, 1997.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais Ensino Médio: Orientações Educacionais complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais. Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. Brasília: MEC, 2002.
DEL PINO, J. C.; CHASSOT, A. I.; SCHROEDER, E. O.; SALGADO, T. D. M. Química do Cotidiano: Pressupostos teóricos para a elaboração de material didático alternativo. Espaços na Escola, v. 10, p. 47- 53, 1993.
GALIAZZI, M. C.; GONÇALVES, F. P. A Natureza Pedagógica da Experimentação:
uma Pesquisa na Licenciatura em Química. Revista Química Nova, v. 27, n. 2, p. 326-331, 2004.
GIORDAN, M. O papel da experimentação no ensino de ciências. Química Nova na Escola. n. 10, p. 43-49, nov. 1999.
GONDIM, M. S. da C.; MÓL, G. de S. Experimentos investigativos em laboratório de química fundamental. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, VI., 2007, Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro: UFRJ, 2007.
IMBERNÓN, F. Qualidade do ensino e formação do professorado: uma mudança necessária. São Paulo: Cortez, 2016.
MALDANER, O. A.; ARAÚJO, M. C. P. A participação do professor na construção do currículo escolar em ciências. Espaços da Escola, Ijuí, Unijuí, Ano 1, n. 3, p. 18-28, jan./mar., 1992.
MORAES, R.; GALIAZZI, M. do C. Análise textual discursiva. 2. ed. rev. Ijuí: Unijuí, 2011.
PÉREZ GÓMEZ, A. O pensamento prático do professor: a formação do professor como profissional reflexivo. In: NÓVOA, A. (Coord). Os professores e a sua formação. 2. ed. Lisboa: Dom Quixote, 1995. p. 93-114.
PIMENTA, S. G.; LIMA, M. S. L. Estágio e docência. São Paulo: Cortez, 2008.
SARTORI, J.; BONA, S. C.; GUEDES, S. M. Estágios nas licenciaturas: desafios do constituir-se professor. Passo Fundo: UPF, 2008.
SCHNETZLER, R. P. A pesquisa em ensino de Química no Brasil: conquistas e perspectivas. Química Nova, v. 25, supl. 1, p. 14-24, 2002.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 17. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
VIGOTSKY, L. S. Pensamento e linguagem. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2008.
ZEICHNER, K. M. A formação reflexiva de professores: ideias e práticas. Lisboa: Educa, 1993.
Downloads
Published
Issue
Section
License
a) Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
b) By submitting an article to the Revista Conexão UEPG and having it approved, the authors agree to assign, without compensation, the following rights to the Journal: the rights of first publication and the rights to redistribute the article and its metadata to the indexing and reference services that the editors deem appropriate.
c) Readers are free to transfer, print out and use the articles published in the Journal, as long as there is always explicit mention to the author(s) and to the Revista Conexão UEPG and as long as there is no alteration of the original work. Any other use of the texts needs to be approved by the author(s) and by the Journal.