ADVENTURE RACE: AN OUTREACH UNIVERSITY ACTION OF THE UNDERGRADUATE COURSE OF PHYSICAL EDUCATION AT THE FEDERAL UNIVERSITY OF VALE DO SÃO FRANCISCO – PE
DOI:
https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.13.i2.0001Keywords:
adventure race, academic education, physical education, outreach university projects.Abstract
Nowadays the relationship between man and nature is unstable. This demonstrates the importance of investing in activities that promote environmental awareness and sustainable behavior. One way of doing this is to practice outdoor sports. Thus, considering that the interest of the population for outdoor activities is increasing and Physical Education professionals are investing in these practices, it is necessary that they receive during their academic education accurate information about the practice of outdoor sports in a sustainable way. This article aims to present an outreach university action that focused on adventure racing (AR) developed in the Salitri region, municipality of Juazeiro-BA, organized by students of the discipline of Sport and Environmental Management (SEM) in the Physical Education undergraduate course at the Federal University of Vale do São Francisco (UNIVASF, in the Portuguese acronym).
References
ALMEIDA, A. C. P. C.; DaCOSTA, L. Meio Ambiente, Esporte, Lazer e Turismo: Estudos e Pesquisas no Brasil 1967– 2007. Rio de Janeiro: Editora Gama Filho, 2007.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CES 0058/2004, de 18 de fevereiro de 2004. Diretrizes Curriculares para os cursos de graduação em Educação Física. MEC/CNE. Brasília, 2004.
BRASIL. Ministério do Turismo. Ecoturismo: orientações básicas. Ministério do Turismo, Secretaria Nacional de Políticas de Turismo, Departamento de Estruturação, Articulação e Ordenamento Turístico, Coordenação Geral de Segmentação. 2. ed. – Brasília: Ministério do Turismo, 2010.
CONSTANTINO, M.; SANTOS, J. C. Educação Ambiental e Sustentabilidade. Nativa-Revista de Ciências Sociais do Norte de Mato Grosso, v. 1, n. 2, 2013.
DOMINGUES, S.C.; KUNZ, E.; ARAUJO, L.C.G. DE. Educação Ambiental e Educação Física: Possibilidades para a formação de professores. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Florianópolis, v. 33, n. 3, p. 559-571, jul./set. 2011. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32892011000300003> Acesso em: 23 mai. 2014.
ESPÍDOLA, M. A et al. Percepção Ambiental como subsídio para a formação do sujeito ecológica comunidade Loteamento Padre Henrique Várzea Recife-PE. Cientec. Revista de Ciência, Tecnologia da Humanidade do IFPE- v. 3, n. 1, jul., 2011.
FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 1996.
IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Censo demográfico 2010. Disponível em: http://www.ibge.gov.br/home/. Acesso em: 14 out., 2016.
INÁCIO, H. L. D. Lazer, educação e meio ambiente: uma aventura em construção. Revista Pensar a Prática, Goiânia, v. 9, n. 1, 45-63, jan./abr., 2006. Disponível em:<http://www.scielo.br> Acesso em: 05 out. 2016.
LOUREIRO, C. F. B.; LAYRARGUES, P. P. Ecologia política, justiça e educação ambiental crítica: perspectivas de aliança contra-hegemônica. Trab. educ. saúde, v. 11, n. 1, p. 53-71, 2013.
MARTINS, T. P; SOUZA, N. G. S. A (re)conexão entre homem e “natureza”: natura ekos constituindo consumidores “sustentáveis”. Revista de Educação Ambiental, v. 21, n. 1, p. 129-151, 2016.
MENEGUZO, I. S.; CHAICOUSKI, A.; MENEGUZO, P. M. DESENVOLVIMENTO SUSTENTÁVEL: desafios à sua implantação e a possibilidade de minimização dos problemas socioambientais. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, v. 22, p. 509-520, 2009.
PEREIRA, D. W.; ARMBRUST, I.; RICARDO, D. P. Esportes radicais, de aventura e ação: conceitos, classificações e características. Revista Corpoconsciência, v. 12, n. 1, p. 18-34, 2010.
PIMENTEL, G.G.A. Esportes na Natureza e Atividades de Aventura: Uma terminologia aporética. Revista Brasileira de Ciência Esporte, v. 35, n. 3, p. 687-700, jul/set, 2013.
RODRIGUES, C. A ambientalização dos currículos de Educação Física
no ensino superior. In: Motriz, Rio Claro, v.18 n.3, p.557-570, jul./set, 2012.
ROSA, P.F.; CARVALHINHO, L.A.D. A educação ambiental e o desporto na
natureza: Uma reflexão crítica sobre os novos paradigmas da educação
ambiental e o potencial do desporto como metodologia de ensino. In:
Revista Movimento, Porto Alegre, v. 18, n. 3, p. 259-280, jul/set, 2012.
ROOS, A.; BECKER, E. L. S. Educação ambiental e sustentabilidade. Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental, v. 5, n. 5, p. 857-866, 2012.
UNTERBRUNER, U.; PFLINGERDORFFER, G. Vom Wissen zum Handeln.
Umweltverhalten ist nicht gleich Umweltverhalten. In: Georg Pfligersdorffer &
Ulrike Unterbruner (Orgs.). Umwelterziehung auf dem Prüfstand (p. 83-103).
Innsbruck: Österreichischer Studien Verlag, 1994.
Downloads
Additional Files
Published
Issue
Section
License
a) Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
b) By submitting an article to the Revista Conexão UEPG and having it approved, the authors agree to assign, without compensation, the following rights to the Journal: the rights of first publication and the rights to redistribute the article and its metadata to the indexing and reference services that the editors deem appropriate.
c) Readers are free to transfer, print out and use the articles published in the Journal, as long as there is always explicit mention to the author(s) and to the Revista Conexão UEPG and as long as there is no alteration of the original work. Any other use of the texts needs to be approved by the author(s) and by the Journal.