OUTREACH PROJECT “ORCHESTRING RECYCLING”
DOI:
https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.13.i2.0011Keywords:
recycling, education, outreach, ludic.Abstract
This study presents the outreach project “Orchestrating Recycling” carried out at Federal Technological University of Paraná - Campus Ponta Grossa by group PET of Chemical Engineering course, in partnership with Reviver Institute. It aimed to raise awareness about recycling. It was divided into presenting the theoretical content, group discussion, game and workshop on musical instruments created using recycled material. It was noted that the majority of the children did not have knowledge about the concepts discussed and did not recycle. It is possible to conclude that the use of playful activities and practical workshops improves the learning process. Besides, it demonstrates the importance of outreach actions that deal with solutions to problems faced by the community outside the university.
References
BRASIL Casa Civil. Subchefia para Assuntos Jurídicos. Lei nº 12.305 de 02 de agosto de 2010. Institui a Política Nacional de Resíduos Sólidos; altera a Lei no 9.605, de 12 de fevereiro de 1998; e dá outras providências. Art. 14. Diário Oficial da União, Brasília, 2 ago. 2010. Disponível em: <http://www.jusbrasil.com.br/topicos/26264497/artigo-14-da-lei-n-12305-de-02-de-agosto-de-2010>. Acesso em: 12 fev. 2015.
ALVES, Ana Terezinha Jaques et al. Reciclagem: educar para conscientizar. Seminário Interinstitucional de Ensino, Pesquisa e Extensão, 18, 2012, Cruz Alta. Anais eletrônicos... Cruz Alta: Unicruz Disponível em: <http://www.unicruz.edu.br/seminario/downloads/anais/cchc/reciclagem%20educar%20para%20conscientizar.pdf>. Acesso em: 12 fev. 2015.
Cordazzo, Mauro Luís Vieira; Duarte, Scheila Tatiana. A brincadeira e suas implicações nos processos de aprendizagem e de desenvolvimento. Revista Estudos e Pesquisas em Psicologia. v.7, n.1, 2007.
CUNHA, T. S.; ZENI, A. L. B. A representação social de meio ambiente para alunos de ciências e biologia: subsídio para atividades em educação ambiental. In: Fundação Universidade Federal do Rio Grande. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, v.18, 2007.
FIGUEIREDO, Paulo Jorge Moraes. A sociedade do lixo: os resíduos, a questão energética e a crise ambiental. Prefácio: Osvaldo Seva Filho. Piracicaba: UNIMEP, 1994.
GARRAFA, V. (org.). Extensão: a universidade construindo saber e cidadania: relatório de atividades, 1987/1988. Brasília: Ed. UNB, 1989.
NOGUEIRA, Elaine C.; et al. Projeto de educação ambiental: reciclar brincando. Univap/FCSAC – Curso de Turismo. Disponível em: <http://www.inicepg.univap.br/cd/INIC_2008/anais/arquivosEPG/EPG01428_02_A.pdf>. Acesso em: 12 fev. 2015.
PIAGET, Jean. A formação do símbolo na criança. Rio de Janeiro: Guanabara, 1978.
PLAVAK, Tatieli; KATAOKA, Adriana Massaê; SURIANI-AFFONSO, Ana Lucia GARRAFA. Investigação sobre a inserção da temática ambiental no ensino fundamental em duas escolas de Guarapuava-PR. Revista Conexão UEPG. Vol. 10, n. 2, 2014.
TALOMANI, Jandira L. B., SAMPAIO, A. C. Educação ambiental: da prática pedagógica à cidadania. São Paulo: Escrituras Editoras, 2003.
VALLE, Hardalla Santos do. “Reciclar é Vida”: educando para transformar. Universidade Federal do Rio Grande (FURG). Disponível em: <http://repositorio.furg.br:8080/bitstream/handle/1/3659/%E2%80%9CReciclar%20%C3%A9%20Vida%E2%80%9D%3A%20educando%20para%20transformar.pdf?sequence=1>. Acesso em: 12 fev. 2015.
VIEIRA, Eliezer de Jesus. Monografia: A Reciclagem Como Instrumento de Ensino. Disponível em: <http://pedagogiaaopedaletra.com/monografia-a-reciclagem-como-instrumento-de-ensino/>. Acesso em: 12 fev. 2015.
Downloads
Published
Issue
Section
License
a) Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
b) By submitting an article to the Revista Conexão UEPG and having it approved, the authors agree to assign, without compensation, the following rights to the Journal: the rights of first publication and the rights to redistribute the article and its metadata to the indexing and reference services that the editors deem appropriate.
c) Readers are free to transfer, print out and use the articles published in the Journal, as long as there is always explicit mention to the author(s) and to the Revista Conexão UEPG and as long as there is no alteration of the original work. Any other use of the texts needs to be approved by the author(s) and by the Journal.