ANALYSIS OF COORDINATING CAPACITIES OF CHILDREN FROM 7 TO 8 YEARS OF AGE WHO PRACTICE CAPOEIRA OR PLAY FUTSAL
DOI:
https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.13.i2.0009Keywords:
coordinating capacities, capoeira, motor development, futsal, KTK.Abstract
This study was developed as part of an outreach intervention carried out through the project “Sports Center of Cachoeira Park” by researchers of the postgraduate program in Physical Education of Federal University of Paraná, located in Araucária/PR. It aimed to analyze the motor performance of children who practice capoeira or play futsal regularly. The sample consisted of 20 male children from 7 to 8 years of age - 10 were capoeira practitioners and 10 were futsal players. The motor coordination was assessed through the Body Coordination Test for Children (KTK). The results were favorable for capoeira practitioners, although the differences were too small for statistical significance in any physical motor capacity.
References
ADORNO, C. A arte da Capoeira. 6. ed. Goiânia: Kelps, 1999. Disponível em: https://docs.google.com/file/d/0ByWWyYbbnTSkYmNhM2UwNjktYzIwYy00ODI5LThiMjEtYTBmZmM1YjFiMWVm/edit?usp=drive_web&hl=pt_BR&pli=1. Acesso em: 15 out. 2013.
COSTA, C. F. Futsal: Aprenda a Ensinar. Florianópolis: Visual Books, 2007.
DARIDO, S. C. et. al. A educação física, formação do cidadão e os parâmetros curriculares nacionais. Revista Paulista de Educação Física, São Paulo, v. 15, n. 1, p. 17-32, 2001.
DREWS, R.; CARDOZO, P. L.; CORAZZA, S. T.; FLÔRES, F. S. Análise do desempenho motor de escolares praticantes de futsal e voleibol. Motricidade, v. 9, n. 3, p. 105-116, 2013.
FERREIRA, A. C. G. O. A adequação do teste KTK em relação ao conceito atual de Deficiência Intelectual e ao modelo da Análise Ecológica da Tarefa. Dissertação (Mestrado em Educação Física) – Universidade de São Paulo, Escola de Educação Física e Esporte, São Paulo, 2010. Disponível em: <http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/39/39133/tde-29112010-103639/pt-br.php>. Acesso em: 15 out. 2013.
FREITAS, J. L. Capoeira infantil: jogos e brincadeiras. Curitiba: Torre de Papel, 2008.
GALLAHUE, D. L.; OZMUN, J. C. Compreendendo o desenvolvimento motor: bebês, crianças, adolescentes e adultos. 2.ed-. São Paulo: Phorte, 2005.
GARDNER, H. Inteligências múltiplas. A teoria na prática. Porto Alegre: Artmed, 1995.
GESELL, A. A criança dos 5 aos 10 anos. 3.d. São Paulo: Martins Fontes, 1998.
GORLA, J. I. Coordenação motora de portadores de deficiência mental: avaliação e Intervenção. 2001. 154 f. Dissertação (Mestrado em Educação Física Universidade Estadual de Campinas, 2001.
GORLA, J. I.; CAMPANA, M. B.; OLIVEIRA, L. Teste e avaliação em esporte adaptado. São Paulo: Phorte, 2009.
GUIMARÃES, A. A. et al. Educação Física Escolar: Atitudes e Valores. Motriz, v. 7, n. 1, jan-jun, p. 17-22, 2001.
GRECO, P.; BENDA, R. Iniciação Esportiva Universal. v.2. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 1998.
HAYWOOD, K. M.; GETCHELL, N. Desenvolvimento motor ao longo da vida. Porto Alegre: Artmed, 2016.
KIPHARD, E. J.; SCHILLING, V. F. Koper-koordinations test fur kinder, KTK, 1974.
LAPIERRE, A. Da psicomotricidade relacional à análise corporal da relação. Curitiba: Editora da UFPR, 2002.
MAGILL, R. A. Aprendizagem motora: Conceitos e Aplicações. 5. ed. São Paulo: Edgard Blucher Ltda, 1984.
MONTENEGRO, E.; RETONDAR, J.; AYRES, P. C. Imaginário e Representações sociais: corpo, educação física, cultura e sociedade. Maceió: Edufal, 2007.
PAPALIA, D. E.; FELDMAN, R. D. Desenvolvimento humano. 12.ed. Porto Alegre: AMGH Ltda, 2013.
ROCHA, P. G. M.; ROCHA, D. J. O.; BERTOLASCE, A. L. A influência da iniciação ao treinamento esportivo sobre o desenvolvimento motor na infância: um estudo de caso. DOI: 10.4025/reveducfis.v21i3.7853. Journal of Physical Education: UEM, v. 21, n. 3, 2010.
RUDIO, F. V. Introdução ao projeto de pesquisa científica. Petrópolis: Vozes, 1978.
TANI G. Comportamento motor: Aprendizagem e Desenvolvimento. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2005.
THOMAS, J. R.; NELSON, J. K.; SILVERMAN, S. J. Métodos de pesquisa em atividade física. 5. ed. Porto Alegre, RS: Artmed, 2007.
WALLON, H. As origens do caráter na criança. Manole: São Paulo, 1989.
Downloads
Additional Files
Published
Issue
Section
License
a) Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
b) By submitting an article to the Revista Conexão UEPG and having it approved, the authors agree to assign, without compensation, the following rights to the Journal: the rights of first publication and the rights to redistribute the article and its metadata to the indexing and reference services that the editors deem appropriate.
c) Readers are free to transfer, print out and use the articles published in the Journal, as long as there is always explicit mention to the author(s) and to the Revista Conexão UEPG and as long as there is no alteration of the original work. Any other use of the texts needs to be approved by the author(s) and by the Journal.