THE CARBOHYDRATES IN THE EVERYDAY LIFE: THEORY AND PRACTICE IN TEACHING BIOCHEMISTRY TO STUDENTS OF NINTH GRADE OF ELEMENTARY SCHOOL IN THE LOWER REGION OF TOCANTINS-PA
DOI:
https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.13.i3.0014Keywords:
biochemistry (carbohydrates), teaching and learning biochemistry, theory and practice of science.Abstract
This article presents the results of the outreach project Didactic and Pedagogical Activities for Biochemistry in Elementary School. It aims to teach biochemistry (branch of science that studies structures and functions of biomolecules in organic cell compounds) to students of ninth grade of elementary school of four riparian schools located in the lower region of Tocantins, Cametá, PA. 85 students attended the classes and participated in activities that dealt with topics related to the importance of carbohydrates and the identification of biomolecules in food. As methodology, it was used alternative materials found in the daily lives of communities in order to establish the relationship between theory and practice to contribute positively to the students’ learning process.
References
AMABIS, J. M.; MARTHO, G. R. Biologia das células (Ensino Médio). 2. ed. São Paulo: Moderna, 2004.
BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais. Ciências Naturais. Brasília, 1998.
CARVALHO, R. M. B. Georges Snyders: em busca da alegria na escola. Perspectiva, Florianópolis, v. 17, n. 32, p. 151-170, jul./dez. 1999.
COELHO, L. S., A concepção de uma professora e de seus alunos sobre a prática de atividades experimentais no Ensino de Ciências. 2011, Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Biológicas) – Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2011.
FREDERICK, A. B. et al. Introdução à bioquímica. Tradução de Mauro de Campos Silva, Gianluca Camillo Azzellini. São Paulo: Cengage Learning, 2012.
KRASILCHIK, M., Reformas e realidade: o caso do ensino das ciências. Perspectiva, São Paulo, p. 85-93, jan. 2000.
MIZUKAMI, Maria da Graça Nicoletti. Ensino: as abordagens do processo. São Paulo: EPU, 1986. (Temas básicos da educação e ensino)
MOREIRA, A. C.; SANTOS, H. et al. A música na sala de aula - A música como recurso didático. Unisanta Humanitas, Santos, v. 3, n. 1, p. 41-61, 2014.
MUNARI, A. Jean Piaget. Tradução e organização de Daniele Sahed. Recife: Fundação Joaquim Nabuco. Editora Massangana, 2010.
PARKER, S. O livro do corpo humano. São Paulo: Ciranda Cultural, 2007.
SIGNORELLI, V. Conversa de professor: Ciências. Brasília, Ministério da Educação e do Desporto, Secretaria de Educação a Distância, 1996, 47 p. (Caderno da TV Escola).
SOCIEDADE Brasileira de Diabetes, Departamento de Nutrição. Manual oficial de contagem de carboidratos regional. Rio de Janeiro: Dois C: Sociedade Brasileira de Diabetes, 2009.
SOUZA, N. C.; TEIXEIRA DIAS, V. M.; SCHWANTES, L. Reflexões sobre o laboratório e o Ensino de Ciências: Experiências a partir do programa observatório da educação. Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências (Química da Vida e Saúde) – Universidade Federal do Rio Grande FURG, Financiamento CAPES/Inep, 2009.
TIRE 10 dúvidas sobre dieta. Disponível em: <http://www.sismamt.org.br/materia/impressao.php?id=9646>. Acesso em: 10 jun. 2015.
TRIVELATO, S. F.; SILVA, R. l. F. Ensino de Ciências. São Paulo: Cengage Learning, 2013. (Coleção Ideias em ação).
Downloads
Additional Files
Published
Issue
Section
License
a) Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
b) By submitting an article to the Revista Conexão UEPG and having it approved, the authors agree to assign, without compensation, the following rights to the Journal: the rights of first publication and the rights to redistribute the article and its metadata to the indexing and reference services that the editors deem appropriate.
c) Readers are free to transfer, print out and use the articles published in the Journal, as long as there is always explicit mention to the author(s) and to the Revista Conexão UEPG and as long as there is no alteration of the original work. Any other use of the texts needs to be approved by the author(s) and by the Journal.