THE CARBOHYDRATES IN THE EVERYDAY LIFE: THEORY AND PRACTICE IN TEACHING BIOCHEMISTRY TO STUDENTS OF NINTH GRADE OF ELEMENTARY SCHOOL IN THE LOWER REGION OF TOCANTINS-PA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.13.i3.0014

Keywords:

biochemistry (carbohydrates), teaching and learning biochemistry, theory and practice of science.

Abstract

This article presents the results of the outreach project Didactic and Pedagogical Activities for Biochemistry in Elementary School. It aims to teach biochemistry (branch of science that studies structures and functions of biomolecules in organic cell compounds) to students of ninth grade of elementary school of four riparian schools located in the lower region of Tocantins, Cametá, PA. 85 students attended the classes and participated in activities that dealt with topics related to the importance of carbohydrates and the identification of biomolecules in food. As methodology, it was used alternative materials found in the daily lives of communities in order to establish the relationship between theory and practice to contribute positively to the students’ learning process.

Author Biographies

Natalino Laredo Santos, Universidade Federal do Pará - UFPA

Aluno de Graduação da da Universidade Federal do Pará (UFPA), PA - Brasil.

Fábio Cardoso Borges, Universidade Federal do Pará - UFPA

Professor da Universidade Federal do Pará (UFPA), PA - Brasil. Doutorado em Química.

Lourivaldo da Silva Santos, Universidade Federal do Pará - UFPA

Professor da Universidade Federal do Pará (UFPA), PA - Brasil. Doutorado em Química.

References

AMABIS, J. M.; MARTHO, G. R. Biologia das células (Ensino Médio). 2. ed. São Paulo: Moderna, 2004.

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais. Ciências Naturais. Brasília, 1998.

CARVALHO, R. M. B. Georges Snyders: em busca da alegria na escola. Perspectiva, Florianópolis, v. 17, n. 32, p. 151-170, jul./dez. 1999.

COELHO, L. S., A concepção de uma professora e de seus alunos sobre a prática de atividades experimentais no Ensino de Ciências. 2011, Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Biológicas) – Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2011.

FREDERICK, A. B. et al. Introdução à bioquímica. Tradução de Mauro de Campos Silva, Gianluca Camillo Azzellini. São Paulo: Cengage Learning, 2012.

KRASILCHIK, M., Reformas e realidade: o caso do ensino das ciências. Perspectiva, São Paulo, p. 85-93, jan. 2000.

MIZUKAMI, Maria da Graça Nicoletti. Ensino: as abordagens do processo. São Paulo: EPU, 1986. (Temas básicos da educação e ensino)

MOREIRA, A. C.; SANTOS, H. et al. A música na sala de aula - A música como recurso didático. Unisanta Humanitas, Santos, v. 3, n. 1, p. 41-61, 2014.

MUNARI, A. Jean Piaget. Tradução e organização de Daniele Sahed. Recife: Fundação Joaquim Nabuco. Editora Massangana, 2010.

PARKER, S. O livro do corpo humano. São Paulo: Ciranda Cultural, 2007.

SIGNORELLI, V. Conversa de professor: Ciências. Brasília, Ministério da Educação e do Desporto, Secretaria de Educação a Distância, 1996, 47 p. (Caderno da TV Escola).

SOCIEDADE Brasileira de Diabetes, Departamento de Nutrição. Manual oficial de contagem de carboidratos regional. Rio de Janeiro: Dois C: Sociedade Brasileira de Diabetes, 2009.

SOUZA, N. C.; TEIXEIRA DIAS, V. M.; SCHWANTES, L. Reflexões sobre o laboratório e o Ensino de Ciências: Experiências a partir do programa observatório da educação. Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências (Química da Vida e Saúde) – Universidade Federal do Rio Grande FURG, Financiamento CAPES/Inep, 2009.

TIRE 10 dúvidas sobre dieta. Disponível em: <http://www.sismamt.org.br/materia/impressao.php?id=9646>. Acesso em: 10 jun. 2015.

TRIVELATO, S. F.; SILVA, R. l. F. Ensino de Ciências. São Paulo: Cengage Learning, 2013. (Coleção Ideias em ação).

Published

2017-08-31