KNOWLEDGES AND EXPERIENCE: PUBLIC SCHOOL TEACHERS’ DEVELOPMENT THROUGH EXTENSION ACTIVITIES
DOI:
https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.13.i3.0003Keywords:
contemporaneity, teachers’ development, multireferential teacher.Abstract
The objective of this study was to analyze the themes offered in the Teacher Training Extension Course: a contemporary challenge as an indicative for the improvement of teacher training in the public education system. The research was carried out at the Center for Research and Pedagogical Studies of the State University of Southwest of Bahia. The participants were 20 teachers from the municipal and state public schools who attended the last three courses. A semistructured questionnaire containing 12 questions was used as an instrument to collect data on the contribution of the course to the development of those professionals, the learning acquired and the changes originated from the experiences / interactions in the course. The themes were divided into five areas interactively developed, in a multidimensional perspective, allowing the participants a vision of the basic concepts based on theoretical and experiential activities: a) history of teacher training in Brazil, b) practice and teacher training, c) memories and teacher training, d) teacher training research, e) the multireferential teacher. Among the acquired learning we identified the valorization of knowledge and the understanding of the teacher and student relationship; Importance of continuous training, improvement of professional performance; Reflection on the pedagogical practice; Teacher appreciation and teacher subjectivity. The need for the applicability of the themes in the teachers' pedagogical practice was also verified. Regarding the contribution of the course to the professionals’ development and the changes derived from the experiences / interactions, the participants pointed out the theoretical construction and the professional maturation, the extension of the vision about being a teacher; the need for continuous education; the teaching know-how and the knowledge about everyday school life. In this sense, the interlocution between knowledges, has as consequences the production of knowledge resulting from the confrontation with reality, such as in a dialectical process theory / practice / reflection / practice.
References
ARROYO, Miguel. Ofício de Mestre: Imagens e Auto-imagens. Petrópolis: Vozes, 2000.
BARDIN, L. Análise de conteúdo (REGO, L. de A.; PINHEIRO, A. Trads.). Lisboa: Edições 70. 2006. (Obra original publicada em 1977).
BERNADO, E. S. Um olhar sobre a formação continuada de professores: escolas organizadas no regime de ensino em ciclo(s). In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED: Sociedade, democracia e educação: qual universidade?, 27., 2004. Anais... Caxambu/MG: Anped, 2004. Disponível em: www.anped.org.br/reunioes/27/gt08/t083.pdf. Acesso em: 23/09/2009.
CARLOTTO, M. A. A Síndrome de Burnout e o trabalho docente. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 7, n. 1, p. 21-29, jan./jun. 2002.
CUNHA, M. D. da. Subjetividade e constituição de professores. In: GONZALEZ REY, F. (Org.). Subjetividade, complexidade e pesquisa em Psicologia. São Paulo: Thomson Learning, 2005. p. 191-213.
______. Constituição de professores no espaço-tempo da sala de aula. Tese (Doutorado em Psicologia Educacional) - Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Campinas, São Paulo, 2000.
D’ÁVILA, C. Universidade e Formação de professores: qual o peso da formação inicial na construção da identidade profissional docente? In: NASCIMENTO, A. D.; HETKOWSKI, T. Memória e formação de professores. Salvador/BA: EDUFBA, 2007, p. 219-240.
FERREIRA, L. G. Professoras da zona rural: formação, identidade, saberes e práticas. Dissertação (Mestrado em Educação e Contemporaneidade) – Universidade do Estado da Bahia, Salvador/BA, 2010.
______. Professores da zona rural em início de carreira: narrativas de si e desenvolvimento profissional. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos/SP, 2014.
FERREIRA, L. G.; BEZERRA, P. O. O professor do ensino superior e sua formação: uma discussão necessária. Revista de Ciências da Educação. Americana, Ano XVII, v. 1, n. 32, p. 5-28, jan./jun. 2015,.
FONTANA, R. Trabalho e subjetividade. Nos rituais da iniciação, a constituição do ser professora. Cadernos Cedes, Ano XX, n. 50, p. 103-119, abr./2000.
LUDKE, M.; MOREIRA, A.F.B.; CUNHA, M.I. da. Repercussões de tendências internacionais sobre a formação de nossos professores. Revista Educação e Sociedade. Ano XX, n. 68, dez./1999.
MARCELO GARCIA, C. Formação de professores: para uma mudança educativa. Porto, PT: Porto Editora, 1999.
______. Desenvolvimento Profissional: passado e futuro. Sísifo – Revista das Ciências da Educação, n. 8, p. 7-22, jan./abr. 2009.
MARCELO GARCIA, C.; VAILLANT, D. Desarrollo professional docente: como se aprende a enseñar? Madrid: Narcea, S.A. de Ediciones, 2009.
NÓVOA, A. (Coord.) Os professores e sua formação. Lisboa, Portugal: Dom Quixote, 1995.
NUNES, C. Formação docente no Brasil: entre avanços legais e recuos pragmáticos. Teias – Revista da Faculdade de Educação da UERJ, Rio de Janeiro, v. 1, n.1, p. 16-30, 2000.
SANTOS, S. M.; BERNARDES, V. A. M. História de formação de professores. Cadernos da Fucamp, Patos de Minas, v. 2, p. 59-77, 2003.
SEVERINO, A.J. Formação docente: conhecimento científico e saberes dos professores. Ariús, Campina Grande, v. 13, n. 2, p. 121-132, jul./dez. 2007.
SILVA, E. M. A.; ARAÚJO, C. M. Reflexão em Paulo Freire: uma contribuição para a formação continuada de professores. In: COLÓQUIO INTERNACIONAL PAULO FREIRE, 5., 2005. Anais... Recife, 2005. p. 1-8.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.
TEIXEIRA, I. C. Os professores como sujeitos sócio-culturais. In: DAYRELL, J. (Org.). Múltiplos olhares sobre a educação e a cultura. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 1996. p.179-194.
VEIGA, I. P. A.; AMARAL, A. L. (Orgs.). Formação de professores: políticas e debates. São Paulo, SP: Papirus, 2002, p. 47-61.
Downloads
Published
Issue
Section
License
a) Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
b) By submitting an article to the Revista Conexão UEPG and having it approved, the authors agree to assign, without compensation, the following rights to the Journal: the rights of first publication and the rights to redistribute the article and its metadata to the indexing and reference services that the editors deem appropriate.
c) Readers are free to transfer, print out and use the articles published in the Journal, as long as there is always explicit mention to the author(s) and to the Revista Conexão UEPG and as long as there is no alteration of the original work. Any other use of the texts needs to be approved by the author(s) and by the Journal.