The construction of territoriality by the quilombola population of Muquém

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5212/RIF.v.18.i40.0001

Abstract

In this research, we start from the assumption that the construction of identities is also linked to the territorial organization and the way the territory is perceived by those who experience it. It was developed in the quilombola community of Muquém, located in Alagoas and formed by about 120 families. In this way, this study analyzes the representations of how individuals organize themselves in space, print themselves and reflect on it, describing a world where people fight for recognition, encounter many prejudices and discrimination, as well as, wish to express their perception of the world and survive from your art. Our general objective is to understand how the population of Muquém builds its territoriality, as well as, how this territorialization is permeated by the effects of coloniality. To this end, we used the qualitative methodology of life history and interviewed one of the leaders of that community. The data show the tensions and permanences in the history of this community, the conflicts arising from the more intense presence of the State in the organization of the territory and the educational fragility in strengthening the quilombola identity. In this scenario, the study shows that the territory where the subject is inserted cannot be disregarded as a cultural element that constitutes his identity. Territoriality; Coloniality; Muquém's Community.

Author Biographies

Rodrigo Arydson Bezerra de Lima, Universidade de Pernambuco

Mestrando do Programa de Mestrado Profissional em Culturas Africanas, da diáspora e dos Povos Indígenas. Graduado em História pela Autarquia Educacional de Belo Jardim (2005) com especialização em Ensino de História. Professor das redes estaduais do estado de Pernambuco e Alagoas.

Tarcia Regina Da Silva, Universidade de Pernambuco

Possuo doutorado em Educação pela Universidade Federal da Paraíba (2014), mestrado em Educação pela Universidade Federal da Paraíba (2011) e graduação em Pedagogia pela Fundação de Ensino Superior de Olinda (1998). Atualmente sou professora adjunta da Universidade de Pernambuco. Vice-Líder do Grupo de Pesquisa: A Cultura da Infância nas Políticas e Práticas Pedagógicas na Educação Infantil. Coordenadora Institucional do Programa de Residência Pedagógica. Pesquisadora do Programa de Pós-graduação em Culturas Africanas, da Diáspora e dos Povos Indígenas - PROCADI e do Programa de Pós-Graduação em Saúde e Desenvolvimento Socioambiental. Tenho interesse na área de Educação, com ênfase em Educação das Relações Étnico-Raciais, atuando principalmente nos seguintes temas: Formação de professores, Educação em Direitos Humanos, Educação Infantil, Diversidade/Diferença.

Published

2020-06-24

How to Cite

DE LIMA, R. A. B.; DA SILVA, T. R. The construction of territoriality by the quilombola population of Muquém. Revista Internacional de Folkcomunicação, [S. l.], v. 18, n. 40, p. 14–31, 2020. DOI: 10.5212/RIF.v.18.i40.0001. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/folkcom/article/view/19271. Acesso em: 22 dec. 2024.