TRIUNFO (PE): SPACES OF PLACES AND SPACES OF FLOWS IN THE PRODUCTION OF SYMBOLIC VALUE IN THE SMALL TOWN

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5212/RIF.v.20.i44.0007

Abstract

In the article, from a qualitative approach and in an applied research perspective, the municipality of Triunfo-Pernambuco. The objective is to describe the city in its historical aspects and understand the search for the singularization of the municipality in the context of generic modernization of the state urban network. The model of communication studies as culture is adopted, with the disciplines of cultural geography and folkcommunication as support and folkmarketing as thematic specificity. It is argued by the cultural landscapes built in the municipality, which includes the refunctionalization of the historical center in two aspects: the endowment o symbolic value for the conservation of the idea of place and the transformation into spaces o cultural and artistic information flows. It is concluded that, in the paradox between spaces of places and spaces of flows, cultural landscapes can be triggered as symbolic resource, and possibly as economic resources.

References

BELTRÃO, Luiz. Folkcomunicação: a comunicação dos marginalizados. São Paulo: Cortez, 1980.

CASTELLS, Manuel. A Sociedade em Rede: A era da informação: economia, sociedade e cultura. v. 1. São Paulo: Paz e Terra, 199l.

DESLANDES, Suely Ferreira; GOMES, Romeu; MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 2005.

GUSHIKEN, Yuji. Usos midiáticos na constituição de circuitos culturais e comunicacionais populares urbanos. E-Compós, v. 11, n. 1, 2008. DOI: https://doi.org/10.30962/ec.244. Disponível em: https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/244.

IBGE (Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística). Triunfo. Código 2615706. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/cidades-e-estados.html?view=municipio.

IPEA (Instituto de Planejamento Econômico Aplicado). Atlas do Desenvolvimento Humano nas Regiões Metropolitanas Brasileiras. Atlas do Desenvolvimento Humano no Brasil. Brasília: PNUD, Ipea, FJP, 2014. Disponível em: http://www.secid.ma.gov.br/files/2015/04/Atlas-do-Desenvolvimento-Humanonas-Regi-Metropolitanas.pdf.

LAZZARATO, Maurizio. NEGRI, Antonio. Trabalho imaterial. Forma de vida e de subjetividade. Rio de Janeiro. DPA, 2001.

LIMA, Venício Artur de. Mídia: Teoria e política. São Paulo: Perseu Abramo, 2004.

LUCENA FILHO, Severino Alves de. Festa Junina em Portugal: Marcas culturais no contexto de folkmarketing. João Pessoa: Editora da UEPB, 2012.

LUCENA FILHO, Severino Alves de. A festa junina em Campina Grande-PB: uma estratégia de folkmarketing. João Pessoa, Editora Universitária UFPB, 2007.

LUCHIARI, Maria Tereza Duarte Paes. Patrimônio cultural, turismo e identidades territoriais um olhar geográfico. In: BARTHOLO, Roberto; SANSOLO, Davis Gruber; BURSZTYN, Ivan (orgs.). Turismo de base comunitária: diversidade de olhares e experiências brasileiras. Rio de Janeiro: Letra e imagem, 2009. Disponível em: http://www.turismo.gov.br/sites/default/turismo/o_ministerio/publicacoes/downloads_publica coes/TURISMO_DE_BASE_COMUNITxRIA.pdf.

LUCHIARI, Maria Tereza Duarte Paes. A invenção do Patrimônio arquitetônico no consumo das cidades. In: Anais [...], XI Encontro Nacional da Anpur. Salvador: Anpur, 2005. Disponível em: http://www.xienanpur.ufba.br/634.pdf.

MARQUES DE MELO, José. Mídia e Cultura popular: história, taxionomia e metodologia. São Paulo: Paulus, 2008.

PESAVENTO, Sandra Jatahy. História, memória e centralidade urbana. Revista Mosaico, v. 1, n.1, pp. 3-12, jan./jun. 2008. Disponível em: http://www2unesp.br/docentes/geo/GEOGRAFIA/Cidades/hist/urbanas.pdf.

SANTOS, Vera Lúcia Xavier dos; GUSHIKEN, Yuji. Paisagens culturais e imaginário como recurso da cidade pequena: Um estudo sobre Triunfo, sertão de Pernambuco. Interespaço: Revista de Geografia e Interdisciplinaridade, v. 7, pp: 01-22, 2021. DOI: http://dx.doi.org/10.18764/2446-6549.e202114. Disponível em: http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/interespaco/article/view/14150/9522.

SANTOS, Vera Lúcia Xavier dos; GUSHIKEN, Yuji. Paisagens culturais na cidade pequena/local: meio, mídia e mediações em Triunfo, Pernambuco. In: SARDINHA, Antônio; SILVA, Davi Junior de Souza; GUSHIKEN, Yuji (org.). Estudos de cultura: abordagens e perspectivas. Macapá: Editora da Unifap, 2020, pp. 270-292. Disponível em: https://www2.unifap.br/editora/files/2021/02/estudos-de-cultura.pdf.

SANTOS, Vera Lúcia Xavier dos; LUCENA FILHO, Severino Alves. Careta de Triunfo-PE: Folkmarketing e Desenvolvimento Local. ALAIC, Revista Latinoamericana de Ciencias de la Comunicación. V. 13, N 24, 2017. Disponível em: Revista Latinoamericana de Ciencias de la Comunicación (pubalaic.org).

SPOSITO, Maria Encarnação Beltrão. Rede urbana. In: SPOSITO, Eliseu Saverio (org.). Glossário de Geografia Humana e Econômica, 2017, p. 347-367.

TABARELLI, Marcelo. SANTOS, André Mauricio Melo. Uma Breve Descrição Sobre a História Natural dos Brejos Nordestinos. In: Brejos de altitude em Pernambuco e Paraíba: história natural, ecologia e conservação. Orgs: Kátia C. Porto, Jaime J. P. Cabral e Marcelo Tabarelli. — Brasília: Ministério do Meio Ambiente, 2004.

YÚDICE, George. A conveniência da cultura: usos da cultura na era global. 2 ed. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2013.

YÚDICE, George. Os desafios da diversidade cultural no novo milênio. In: KAUARK, Giuliana; BARROS, José Márcio; MIGUEZ, Paulo (org.) Diversidade cultural: políticas, visibilidades midiáticas e redes. Salvador: EdUFBA, 2015.

YÚDICE, George. George Yúdice: A comunicação e a cultura atravessadas pela economia política. Entrevista a Paulo Jorge Ribeiro. Revista Eco-Pós, v. 7, n. 2, 2004. Disponível em: https://revistaecopos.eco.ufrj.br/eco_pos/article/view/1124.

Published

2022-07-23

How to Cite

XAVIER DOS SANTOS, V. L.; GUSHIKEN, G. TRIUNFO (PE): SPACES OF PLACES AND SPACES OF FLOWS IN THE PRODUCTION OF SYMBOLIC VALUE IN THE SMALL TOWN. Revista Internacional de Folkcomunicação, [S. l.], v. 20, n. 44, p. 124–142, 2022. DOI: 10.5212/RIF.v.20.i44.0007. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/folkcom/article/view/20658. Acesso em: 22 nov. 2024.