Aspects of Folkmarketing at Festa de Nossa Senhora da Achiropita (SP) in times of the Covid-19 pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5212/RIF.v.20.i44.0003

Abstract

The Italian festival Our Lady of Achiropita, a historical-cultural, religious and gastronomic event celebrated annually in the neighborhood of Bixiga (São Paulo-SP), is a voluntary action to raise funds for the support of people in social vulnerability. The study aims to identify communication strategies used by the Special Edition - 94th of the festival in 2020 in the face of the health crisis caused by Covid-19. This is theoretical research, an integrative bibliographic review in which were used websites, social networks, and printed documents about the phenomenon studied. The results show that in overcoming social isolation, e-commerce contributed to the implementation of the event. It is considered, therefore, that the proposals of commercialization, above all from a folkcommunicational perspective, and mainly from folkmarketing, allowed the preservation of religious and culinary heritage with its multiple cultural and symbolic expressions that were incorporated into the reality of São Paulo from migratory movements, registered in communication networks and folkcommunication that recreated the gastronomic marks of the party.

Author Biographies

Iêda Litwak de Andrade Cezar, Universidade Metodista de São Paulo

Bachelor/Belle. Home Economics - UFRPEMSc. Rural Extension and Local Development - UFRPEDoctoral Student - Social Communication - UMESP. Profª  ETE Chico Science, Olinda-PE. Coordinator Technical Course in Nutrition and Dietetics. Member of the Folkcom Network / UNESCO. ChairMember Group/CNPq: Consumption and Cyberculture – GPCiber

Camila Escudero

Doutora em Comunicação e Cultura, Escola de Comunicação da Universidade Federal do Rio de Janeiro (ECO-UFRJ) Doutorado-Sanduíche na University of Illinois - Chicago (UIC), no Latin American and Latin Studies Program, Mestre em Comunicação pela Universidade Metodista de São Paulo. Graduada em Jornalismo pela Universidade Metodista de São Paulo. Coordenado do Pós-Graduação em Comunicação Social (UMESP). Correio eletrônico: camila.escudero@metodista.br

Joseana Maria Sariva

Doutora em Serviço Social, Mestre em Nutrição. Licenciada/Bacharela em Economia Doméstica pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Profa. Programa de Pós-Graduação em Consumo, Cotidiano e Desenvolvimento Social, Departamento Ciências do Consumo, Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE), Brasil. Correio eletrônico: joseanasaraiva@yahoo.com.br.

Denice Saraiva de Alencar Alves

Graduada em História e Pós-graduada em História e Sociologia pela Universidade Regional do Cariri (URCA). Graduada em Letras com Habilitação em Espanhol pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Professora da Escola Técnica Estadual Governador Adauto Bezerra / Crato – CE. Correio eletrônico: ddennicce@yahoo.com.br.

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Published

2022-07-23

How to Cite

LITWAK DE ANDRADE CEZAR, I. .; ESCUDERO, C. .; MARIA SARIVA, J. .; SARAIVA DE ALENCAR ALVES, D. . Aspects of Folkmarketing at Festa de Nossa Senhora da Achiropita (SP) in times of the Covid-19 pandemic. Revista Internacional de Folkcomunicação, [S. l.], v. 20, n. 44, p. 50–70, 2022. DOI: 10.5212/RIF.v.20.i44.0003. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/folkcom/article/view/20681. Acesso em: 22 nov. 2024.