Samba: from the social margin to national identity

Authors

  • Raqueli Biscayno Viecili Fisioterapeuta, Doutora em Ciências Pneumológicas, Dançarina de Dança de Salão, Membro Pesquisadora do Grupo de Pesquisa CIRANDAR https://orcid.org/0009-0005-0174-7610
  • Marcílio de Souza Vieira Bolsista de Produtividade em Pesquisa Cnpq – Nível 2, Pós-Doutor em Artes (UNESP) e Educação (UFPB). Doutor em Educação (UFRN), Professor do Curso de Dança da UFRN. Líder do Grupo de Pesquisa CIRANDAR, Artista da Cena. https://orcid.org/0000-0002-2034-0796

DOI:

https://doi.org/10.5212/RIF.v.21.i46.0005

Keywords:

African descent;, Body-samba;, Cultural study;, Samba.

Abstract

The union between Europeans and Africans modeled a samba-body of unique characteristics impregnated in the Brazilian imagination. The idea is to prove that samba, a product marginalized by the elites, has become a symbol of Brazilianness, a national identity. At first, brief historical, social and political contexts are traced from the 1910s to the 1940s in relation to the history and evolution of samba in Brazil. In a second moment, we bring the construction of the body through samba. Cultural studies theory was used as a basis for historical investigation. This study was carried out through socio-historical analyzes in articles and books, which would allow the interpretation of the representations built around the passage of the meaning of samba, its music and popular dance for a representation of Brazilian culture.

Keywords: Samba, Cultural study, Body-Samba, afrodescendant, Rio de Janeiro

Author Biographies

Raqueli Biscayno Viecili, Fisioterapeuta, Doutora em Ciências Pneumológicas, Dançarina de Dança de Salão, Membro Pesquisadora do Grupo de Pesquisa CIRANDAR

Fisioterapeuta, Doutora em Ciências Pneumológicas, Dançarina de Dança de Salão, Membro Pesquisadora do Grupo de Pesquisa CIRANDAR

Marcílio de Souza Vieira, Bolsista de Produtividade em Pesquisa Cnpq – Nível 2, Pós-Doutor em Artes (UNESP) e Educação (UFPB). Doutor em Educação (UFRN), Professor do Curso de Dança da UFRN. Líder do Grupo de Pesquisa CIRANDAR, Artista da Cena.

Bolsista de Produtividade em Pesquisa Cnpq – Nível 2, Pós-Doutor em Artes (UNESP) e Educação (UFPB). Doutor em Educação (UFRN), Professor do Curso de Dança da UFRN. Líder do Grupo de Pesquisa CIRANDAR, Artista da Cena.

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Published

2023-06-30

How to Cite

VIECILI, R. B.; DE SOUZA VIEIRA, M. Samba: from the social margin to national identity. Revista Internacional de Folkcomunicação, [S. l.], v. 21, n. 46, p. 92–105, 2023. DOI: 10.5212/RIF.v.21.i46.0005. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/folkcom/article/view/21760. Acesso em: 20 may. 2024.