The I Congress of Umbanda Spiritualism (1941) and the discourse of deafricanization of Umbanda:

the grammar of repression

Authors

  • Valquiria Barros Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ

DOI:

https://doi.org/10.5212/RIF.v.21.i46.0009

Keywords:

Umbanda; , Deafricaning; , Religious discourse.

Abstract

The objective of this study is to understand how the Umbanda movement of the early twentieth century, in the state of Rio de Janeiro, outlined a white religious ethos with clear racist overtones. We started by analyzing the discursive construction of texts presented at the I Congress of Umbanda Spiritualism (1941) and widely published by religious periodicals and other sympathizers of the movement. The proposed approach starts from the announcement of Umbanda as an organized religion based on the historicization of the announcement of the religion by Caboclo das Sete Encruzilhadas, on November 15, 1908, as an event responsible for the construction of the ideology of Brazilian religion strongly linked to the political assumptions of the construction of national identity. From a theoretical and methodological point of view, this is a qualitative research with an exploratory approach and discourse analysis that sought, from a specialized literature review, to elucidate concepts that could relate the discursive construction of the religious ethos to the process of whitening religion. The results of the investigation indicated that the de-Africanization of religion was a strategy of intentional "cleansing" of religion articulated by the white middle class in order to amalgamate the process of legitimating religion in urban society.

 

Author Biography

Valquiria Barros, Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ

Doutoranda (2019-2023) em Humanidades, Culturas e Artes pelo Programa de Pós-graduação Interdisciplinar em Humanidades, Culturas e Artes (PPGHCA), na Universidade do Grande Rio, com financiamento CAPES. Mestrado (2022) em Educação, Gestão e Difusão em Biociências, no Instituto de Bioquímica Médica Leopoldo de Meis (IBqM/CCS), Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Mestrado (2016) em Humanidades, Culturas e Artes, Universidade do Grande Rio, com financiamento CAPES. Pós-graduada (2013) em Economia, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Graduação (2022) em Ciências Sociais, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Graduação (2003) em Comunicação Social, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). É integrante pesquisadora do Laboratório Violência e Sociedade: políticas públicas, narrativas, subjetividades e enfrentamentos (http://dgp.cnpq.br/dgp/espelhogrupo/554682). É Pesquisadora do Grupo de pesquisa Docência e Tutoria na Educação a Distância: práticas e desafios (dgp.cnpq.br/dgp/espelhorh/5041687769952065). É Participante do Laboratório de Ética em Pesquisa, Comunicação Científica e Sociedade (LECCS), do Instituto de Bioquímica Médica Leopoldo de Meis (IBqM), na área de Educação, Gestão e Difusão em Biociências, do Centro de Ciências das Saúde (CCS), da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). CV Lattes: http://lattes.cnpq.br/5041687769952065. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-6175-8996

 

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Published

2023-06-30

How to Cite

BARROS, V. The I Congress of Umbanda Spiritualism (1941) and the discourse of deafricanization of Umbanda:: the grammar of repression. Revista Internacional de Folkcomunicação, [S. l.], v. 21, n. 46, p. 167–189, 2023. DOI: 10.5212/RIF.v.21.i46.0009. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/folkcom/article/view/21865. Acesso em: 20 may. 2024.