AN ANALYSIS OF THE TEXTUAL PRODUCTION COMMANDS OF THE 3RD GRADE OF MIDDLE SCHOOL TEXTBOOK FROM THE DIALOGICAL AND INTERACTIONAL LANGUAGE PERSPECTIVE

Authors

  • Fernanda Sacomori Candido PEDRO Universidade Estadual do Oeste do Paraná - Unioeste https://orcid.org/0000-0001-6810-9895
  • Terezinha da Conceição COSTA-HÜBES Universidade Estadual do Oeste do Paraná - Unioeste https://orcid.org/0000-0002-9063-7982
  • Vilson Pruzak dos SANTOS Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Abstract

This work proposes an analysis of textual production commands of the textbook entitled Singular & Plural: leitura, produção e estudos da linguagem (‘Singular & Plural: reading, production and language studies’) under the dialogical and interactional perspective of language proposed by the studies of Bakhtin’s circle, which conceive language as a historical product, culturally and socially marked, and that, in this way, every speech is organized in dialogue with other utterances and with the need of interaction with the other. Therefore, the objective of the study presented in this article was to verify if in the textual production proposals, of the book analyzed, there was any evidence of work with the text in a dialogical and interactionist perspective, which considers discursive genres as instruments for language teaching. The textbook was selected as the object of study because it is considered that it is often the only guiding material for the practice of textual production. For the analysis of the textbook, the dialogical conception of language (BAKHTIN, 2006) and the interactionist theoretical-methodological conception of language (GERALDI, 1997, 2006) were taken as a theoretical basis. In order to systematize the analysis of the material, the referrals produced by Costa-Hübes (2012) were used, which made it possible to verify that the proposals for textual production, present in the textbook analyzed, follow the interactionist tendency and seek to articulate language with its interlocutors, so that the discourse is established through the text in production.

Author Biographies

Fernanda Sacomori Candido PEDRO, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - Unioeste

Possui graduação em Letras, pela Faculdade de Ciências Aplicadas de Cascavel (2010);Pedagogia, pela Universidade Estadual do Centro-Oeste - Unicentro (2013) Também possui especialização em Educação Especial:Atendimento às necessidades especiais, pela Faculdades Integradas do Vale do Ivaí - UNIVALE (2011). É Mestre em Letras pelo Mestrado Profissional em Letras (PROFLETRAS), pela Universidade do Oeste do Paraná ? Unioeste/Cascavel-PR. Doutoranda em Letras pela Universidade do Oeste do Paraná - Unioeste. É professora do Ensino Fundamental na Secretaria Municipal de Educação de Cascavel - Paraná e, também, na Secretaria de Educação do Estado do Paraná. Tem experiência na área de Educação como professora, coordenadora pedagógica, direção escolar na Educação Básica, atuando principalmente nos seguintes temas: Ensino de Língua Portuguesa, Literatura Brasileira e Literatura Comparada.. Membro do grupo de pesquisa "Ressignificações do passado na América: processos de leitura, escrita e tradução de gêneros híbridos de história e ficção - vias para a descolonização". ORCID ID https://orcid.org/0000-0001-6810-9895

Terezinha da Conceição COSTA-HÜBES, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - Unioeste

Professora Associada da Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE - atuando no Programa de Pós-graduação em Letras; no Programa de Pós-graduação - mestrado profissional - PROFLETRAS - e no Curso de graduação em Letras. Fez o Estágio Pós-doutoral em Linguística Aplicada pela Universidade Federal de Santa Catarina (2012-2013), Doutorado em Estudos da Linguagem pela Universidade Estadual de Londrina - UEL (2004-2008); Mestrado em Estudos da Linguagem pela Universidade Estadual de Londrina - UEL (2000-2002); graduada em Letras pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE (1990-1993). Tem experiência na área de Linguística, ênfase em Linguística Aplicada, com pesquisas envolvendo os temas: formação continuada de professores de Língua Portuguesa e o trabalho com os gêneros discursivos na sala aula. É líder do grupo de pesquisa Linguagem, Cultura e Ensino. É membro associado da ANPOLL, vinculando-se ao GT Gêneros textuais/discursivos. Atua em ações de formação continuada em Língua Portuguesa ofertadas por municípios, pelo Estado e pelo MEC. Orcid Number https://orcid.org/0000-0002-9063-7982. Registro no Web of SCIENCE. Número de ID RESEARCH U-3711-2018.

Published

2021-03-09

How to Cite

FERNANDA SACOMORI CANDIDO PEDRO; TEREZINHA DA CONCEIÇÃO COSTA-HÜBES; VILSON PRUZAK DOS SANTOS. AN ANALYSIS OF THE TEXTUAL PRODUCTION COMMANDS OF THE 3RD GRADE OF MIDDLE SCHOOL TEXTBOOK FROM THE DIALOGICAL AND INTERACTIONAL LANGUAGE PERSPECTIVE. Muitas Vozes, [S. l.], v. 9, n. 1, p. 341–354, 2021. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/muitasvozes/article/view/15590. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

Dossiê Teoria e Análise Linguística: Diferentes abordagens