Dialogues between science journalism and education

The duty to educate citizens

Authors

  • Luiz Felype dos Santos Universidade Federal do Amapá https://orcid.org/0000-0003-4985-2426
  • Ivan Carlo Andrade de Oliveira Universidade Federal do Amapá

DOI:

https://doi.org/10.5212/RevistaPautaGeral.v.11.23004

Keywords:

Education. Journalism Linguistics

Abstract

The objects of study of this research are Science Journalism and Education, which will be explored and described according to a survey of the physical and digital bibliographic collection for the purpose of analyzing the epistemology of the journalistic, scientific and educational areas. The general objective is to analyze the theoretical assumptions about journalism and science and how the reports encourage the educational formation of human beings. Science journalism trains citizens, because the theoretical and practical bases of the profession show that the field contributes significantly to the social aspect, since the raw material is information and knowledge. Mutual collaboration between journalists and scientists generates a uniform readership. Encouraging adherence to educational-scientific programs would awaken the public's interest in the world of knowledge.

References

ADLER, M. J.; VAN DOREN, C.; SETTE-CÂMARA, P. Como ler livros: o guia clássico para a leitura inteligente. São Paulo: É Realizações, 2010.

ASSIS, C. M. A.; OLIVEIRA, I. C. A.; SCHEIBE, Roberta. Introdução ao Jornalismo. Macapá: Unifap, 2013.

BERTOLLI FILHO, C. Elementos fundamentais para a prática do jornalismo científico. BOCC-UBI, Portugal, p. 1-31, 2006.

BOETTCHER, E. Kooperation und demokratie in der wirtschaft. Tuebingen: J. C. B. Mohr (Paul Siebeck), 1974.

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil, Constituição do Estado do Amapá, Regimento Interno da Assembleia Legislativa do Estado do Amapá. Brasília: Senado Federal.

CALLEJA, J. M. R. Os professores deste século. Algumas reflexões. Revista Institucional Universidad Tecnológica del Chocó: Investigación, Biodiversidad y Desarollo. Colômbia, volume 27, número 1, p. 109-117, 2008.

CAVALCANTE, S. M. S. O fenômeno da intertextualidade em uma perspectiva cognitiva. 2009. Tese (Doutorado em Estudos Linguísticos). Faculdade de Letras, Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte: 2009.

COMISSÃO NACIONAL DA UNESCO. Unesco Portugal. Disponível em: https://unescoportugal.mne.gov.pt/pt/temas/ciencia-para-um-futuro-sustentavel/ciencia-para-a-sociedade. Acesso: 13 fev. 2024.

DELORS, J. et al. Educação um Tesouro a Descobrir. Relatório para a Unesco da Comissão Internacional sobre Educação para o Século XXI. Brasília: Unesco. Representação no Brasil, 2010.

FOLHA DE S.PAULO. UOL. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/tec/2023/06/ler-noticias-e-habito-mais-comum-entre-internautas-brasileiros-diz-datafolha.shtml. Acesso: 12 jul. 2024.

FULGÊNCIO, L.; LIBERATO, Y. G. Como facilitar a leitura. São Paulo: Contexto, 1998.

GERHARDT, T. E.; SILVEIRA, D. T. Métodos de Pesquisa. Rio Grande do Sul: Editora da UFRGS, 2009.

GIL, A. C. Gestão de pessoas: enfoque nos papéis profissionais. São Paulo: Atlas, 2001.

GIL, A. C. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 6.ed. São Paulo: Atlas, 2008.

HISTORY OF SCIENCE. Mariluce Moura – Jornalismo Científico. Disponível em: https://youtu.be/rmphbKNxQak?si=sagIXv8EF1OR1ZUU. Acesso: 13 fev. 2024.

LAGE, N. A reportagem: teoria e técnica de entrevista e pesquisa jornalística. Rio de Janeiro: Record, 2019.

MICHAELIS ON-LINE. UOL. Disponível em: https://bit.ly/3yN36C4. Acesso: 12 jul. 2024.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Governo Federal. Disponível em: https://www.gov.br/mec/pt-br/novo-ensino-medio/itinerarios-formativos-do-novo-ensino-medio/ciencias-humanas-e-socias-aplicadas. Acesso: 12 jul. 2024.

MOTA, F. A. S. Professor da UFABC desenvolve combustível “green” para veículos espaciais. Universidade Federal do ABC. Santo André. Disponível em: https://www.ufabc.edu.br/divulgacao-cientifica/destaques/professor-da-ufabc-desenvolve-combustivel-atoxico-para-veiculos-espaciais. Acesso: 13 fev. 2024.

OLIVEIRA, I. C. A. Introdução à Metodologia Científica. Pará de Minas, MG: Editora VirtualBooks, 2019.

RANGEL, D.; CENTURION, M. Luz artificial em excesso afeta o meio ambiente. Com Ciência – Revista Eletrônica de Jornalismo Científico. Campinas. Disponível em: https://www.comciencia.br/luz-artificial-em-excesso-afeta-o-meio-ambiente. Acesso: 13 fev. 2024.

SANTOS, R. E. As Teorias da Comunicação: Da fala à internet. São Paulo: Paulinas, 2007.

SQUARISI, D.; SALVADOR, A. A arte de Escrever Bem: um guia para jornalistas e profissionais do texto. São Paulo: Contexto, 2005.

TAMBOSI, O. Informação e conhecimento no jornalismo. Estudos em Jornalismo e Mídia. Santa Catarina, volume 2, número 2, p. 31-38, 2005.

Published

2024-08-22

How to Cite

dos Santos, L. F., & Oliveira, I. C. A. de . (2024). Dialogues between science journalism and education: The duty to educate citizens. Pauta Geral - Journalism Studies, 11(1), 130–144. https://doi.org/10.5212/RevistaPautaGeral.v.11.23004

Issue

Section

Dossier (Vol. 11, No. 1) | The Place of the Journalistic Paradigm in the Scientific Field: Epistemological Debates