More than a “Get Ready with me”

the Use of TikTok in Elle Brazil Magazine’s Digital Fashion Journalism

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5212/RevistaPautaGeral.v.11.23245

Keywords:

jornalismo de moda, moda, redes sociais

Abstract

The objective of this study is to analyze how the influence of the social media  TikTok occurs in the production of fashion journalism carried out by Elle Brasil magazine. This is research with an applied purpose and a qualitative approach that used three data collection methods: semi-structured interviews, field research and digital content recording. Content Analysis was applied based on five categories: presence of the word TikTok; use of hyperlinks to videos on TikTok; use of international words; sources interviewed and use of multimedia elements. The theoretical contributions discuss the characteristics of fashion journalism and the relationship with the TikTok. The main results point to the lack of validation of the application as a source of information and the suppression of fundamental journalistic elements in the construction of news.

 

Author Biographies

Maiara Maduro, Faculdade IELUSC

Doutoranda em Planejamento e Governança Pública pela UTFPR. Mestra em Comunicação pela UFPR. Graduada em Jornalismo. Docente na Faculdade IELUSC, Joinville/SC.

Mariana Murara Fagundes, Faculdade IELUSC

Graduated in Journalism from Faculdade Ielusc.

References

ALVES, L. M. Jornalismo de moda, cultura e sociedade: comportamento, corpo e expressão na revista Elle Brasil (2013-2018). 2018. Dissertação (Mestre em Cultura e Sociedade) - Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2018.

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Tradução: Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro, Lisboa: Edições 70, 1977.

CARMO, L. C. do. Revista Elle Brasil: Da mídia impressa à transmidiação. 2016. Dissertação (Mestrado em Comunicação e Semiótica) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2016.

ELLE, R. O cabelo cinnamon cookie butter de Hailey Bieber. Elle Brasil, 17 de agosto de 2023. Disponível em: https://Elle.com.br/beleza/cabelo-cinnamon-cookie-butter-hailey-bieber. Acesso em: 31 de out. 2023.

ELMAN, D. O discurso híbrido do jornalismo de moda: Estratégias do Jornalismo, da Publicidade e da Estética. 2017. Tese (Doutorado em Comunicação e Informação) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2017.

FLORES, A. M. M. Apropriações do Twitter pelo jornalismo de moda no Brasil. Dissertação (Mestrado em Jornalismo) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2012.

FLORES, A. M. M. Jornalismo de moda: características da prática no cenário brasileiro. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 39., 2016, São Paulo. Anais... São Paulo: Universidade de São Paulo, 2016. Disponível em: https://portalintercom.org.br/anais/nacional2016/resumos/R11-0679-1.pdf. Acesso em: 15 out. 2023.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6 ed. São Paulo: Atlas, 2008.

GIRARDI, N. S. Moda na era do TikTok: do supermercado de estilos às tendências virais. 2023. Dissertação (Mestrado em Comunicação Social) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2023.

HINERASKY, D. A. Jornalismo de moda no Brasil: da especialização à moda dos blogs. Anais do VI Colóquio de Moda, 2010, São Paulo.

HINERASKY, D. A. Jornalismo de moda: questionamentos da cena brasileira. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 29., 2006, Brasília. Anais... Brasília: Universidade de Brasília, 2006. Disponível em: https://bit.ly/3BxYNfb. Acesso em: 13 set. 2023.

JOFFILY, R. O jornalismo e produção de moda. Editora Nova Fronteira, 1991.

LAGE, N. A reportagem: teoria e técnica de entrevista e pesquisa jornalística. [S. L.]: Record, 2001.

MESQUITA, G. O que significa Acubi Fashion, termo que está bombando no TikTok. Elle Brasil, 11 de agosto de 2023. Disponível em: https://Elle.com.br/moda/o-que-significa-acubi-fashion. Acesso em: 31 out. 2023.

MIRANDA, I. S.; BELMINO, S. Trajetória no Jornalismo de Moda no Brasil: das revistas aos editoriais. In: Encontro Nacional de História da Mídia, 12, 2019. Natal: Universidade Federal do Rio Grande do Norte, 2019.

OLIVEIRA, C. Broquette: conheça a tendência que combina camisas de time com a ultrafeminilidade. Elle Brasil, 11 de agosto de 2023. Disponível em: https://elle.com.br/moda/connheca-a-tendencia-broquette. Acesso em: 31 de out. 2023.

RECUERO, R. Redes Sociais na Internet, Difusão de Informação e Jornalismo: Elementos para discussão. In: SOSTER, D. A.; FIRMINO, F. (Org.). Metamorfoses jornalísticas 2: a reconfiguração da forma. Santa Cruz do Sul: Unisc, 2009.

ROSSI, B. Esse é o melhor esfoliante corporal do momento, segundo o TikTok. Elle Brasil, 9 de agosto de 2023. Disponível em: https://elle.com.br/beleza/esfoliante-corporal-tiktok. Acesso em: 31 de out. 2023.

SALAVERRÍA, R. Multimedialidade: informar para cinco sentidos. In: CANAVILHAS, J. (org.). Webjornalismo: 7 características que marcam a diferença. 2014. p. 25-53.

SILVA, P. H.; SILVA, M. B. Notícia: a fluidez de um gênero. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE ESTUDOS DA LINGUAGEM, 2., 2012, Uberlândia. Anais... Uberlândia: Edufu, 2012. p. 1-13.

YIN, R. Estudo de caso: planejamento e métodos. 2 ed. Porto Alegre: Bookman; 2001.

Published

2024-12-24

How to Cite

Maduro, M., & Mariana Murara Fagundes. (2024). More than a “Get Ready with me”: the Use of TikTok in Elle Brazil Magazine’s Digital Fashion Journalism . Pauta Geral - Journalism Studies, 11(2), 114–132. https://doi.org/10.5212/RevistaPautaGeral.v.11.23245