Mercado das letras, mercado dos homens

Authors

  • Valéria Augusti Universidade Federal do Pará - UFPA

Keywords:

imprensa periódica, século XIX, crítica literária, profissionalização do escritor, press, 19th Century

Abstract

In the 19th century, the fluminense press was the fate of many men of letters, whom had intended to get prestige and visibility from the reading audience. It was under this publishing media, characterized by the ephemeral, in which many writers acted and were, afterwards, consecrated by the History of Brazilian Literature. From this, the present article intends to map the presence of those men in the press, several of them being critics and novelists, pointing out the relationships they structured in this medium. It intends also to evoke the role those connections had in releasing the national literary production of the 1800s

Author Biography

Valéria Augusti, Universidade Federal do Pará - UFPA

Possui graduação em Ciências Sociais pela Universidade Estadual de Campinas (1990), mestrado em Teoria Literária pela Universidade Estadual de Campinas (1998) e doutorado em Teoria e História Literária pela Universidade Estadual de Campinas (2006). Tem experiência na área de Letras, com ênfase em História da Literatura, atuando principalmente nas seguintes áreas: Teoria da Literatura, História da Literatura, História do Livro e da Leitura no Brasil.

Published

2008-03-08

How to Cite

AUGUSTI, V. Mercado das letras, mercado dos homens. Revista de História Regional, [S. l.], v. 12, n. 2, 2008. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/rhr/article/view/2249. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos