CONSTRUCTIVE SECURITY AND RESOCIALIZATION ASPECTS: A CIVIL ENGINEERING VIEW ON THE CONTEXT OF SOCIO-EDUCATIONAL MEASURES
DOI:
https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.14.i1.0005Keywords:
constructive safety, civil engineering, social-educational measures, resocialization.Abstract
The research aims at addressing the importance of constructive safety in the buildings of Socio-educational Units, reflecting upon the social contributions of the Civil Engineer to the subject. The considerations presented are based on the research and extension Project Youth Education and Law: an intervention action in a socio-educational center, from the University Vale do Rio Doce - (NONATO, 2014), whose objective is to contribute to the socio-educational process and the resocialization of young people in compliance with socio-educational measures of deprivation of freedom at the São Francisco de Assis Socio-Educational Center in Governador Valadares - MG. The reflections put forward are supported by technical documents referring to the Units (SINASE, 2006), Engineering conceptions (TELLES, 1999) and the Michel Foucault's (1999) theoretical contributions to think about power relations in the prison space and the conclusion points out that it is necessary to give greater concern to the space of Socio-educational Assistance Units.
References
ABNT, Associação Brasileira de Normas Técnicas. Norma Brasileira Regulamentadora – NBR 5674. Rio de Janeiro: ABNT, 1999. Disponível em: <http://www.pmb.eb.mil.br/images/documentos/abnt/abnt_05674.pdf>. Acesso em: 06 dez. 2016.
BRASIL. Sistema Nacional de Atendimento Socioeducativo –SINASE: Secretaria Especial dos Direitos Humanos. Brasília: CONANDA, 2006. Disponível em: <http://www.conselhodacrianca.al.gov.br/sala-de-imprensa/publicacoes/sinase.pdf>. Acesso em: 03 nov. 2016.
CBCA, Centro Brasileiro da Construção em Aço. Light Steel Framing: aplicações do sistema construtivo. Arquitetura & Aço, Rio de Janeiro, n. 47, set. 2016. disponível em: <http://www.cbca-acobrasil.org.br/site/publicacoes-revistas.php?codDestaque=101495>. Acesso em: 10 jun. 2017.
CNMP, Conselho Nacional do Ministério Público. Um olhar mais atento às unidades de internação e semiliberdade para adolescentes. Relatório da Infância e Juventude – Resolução nº 67/2011. Brasília: Conselho Nacional do Ministério Público, 2013.
DAYRELL, Juarez. O jovem como sujeito social. Revista Brasileira de Educação, n. 24, p. 40-52, set/out/nov/dez de 2003. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/rbedu/n24/n24a04>. Acesso em: 22 jun. 2016.
FERREIRA, Aurélio Buarque de Holanda. Mini Aurélio: o minidicionário da língua portuguesa. 3. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2000.
FOUCAULT, Michel. Vigiar e Punir: nascimento da prisão. 19. ed. Petrópolis: Editora Vozes, 1999. 261p.
GOVERNADOR VALADARES. Plano Decenal de Atendimento às Medidas Socioeducativas de Governador Valadares. Secretaria Municipal de Assistência Social. Prefeitura Municipal de Governador Valadares. 2016.
NONATO, E. M. N. JUVENTUDE, EDUCAÇÃO E DIREITO: ação de intervenção em um centro socioeducativo. Projeto de Pesquisa e Extensão. Universidade Vale do Rio Doce. 2014.
SILVA, Raissa Kely Ferreira da; COELHO, Adriana de Oliveira Leite; NONATO, Eunice Maria Nazathe. A função socializadora do espaço na medida socioeducativa. In: Colóquio Internacional Educação e Contemporaneidade, 10, 2016. São Cristovão - SE. Anais eletrônicos... São Cristovão, 2016. p 1-11.
TELLES, Pedro C. da Silva. A função social e a responsabilidade social do Engenheiro. Revista Militar de Ciência e Tecnologia, Rio de Janeiro, v. 16, n. 2, p 116-120, mai/ago 1999.
Downloads
Published
Issue
Section
License
a) Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
b) By submitting an article to the Revista Conexão UEPG and having it approved, the authors agree to assign, without compensation, the following rights to the Journal: the rights of first publication and the rights to redistribute the article and its metadata to the indexing and reference services that the editors deem appropriate.
c) Readers are free to transfer, print out and use the articles published in the Journal, as long as there is always explicit mention to the author(s) and to the Revista Conexão UEPG and as long as there is no alteration of the original work. Any other use of the texts needs to be approved by the author(s) and by the Journal.