RESEARCHING HISTORY EDUCATION TAKING INTO ACCOUNT VISITS TO MUSEUMS: INTERACTIONS BETWEEN MEMORY AND CULTURAL PATRIMONY

Authors

  • Maria Julieta Weber Cordova Universidade Estadual de Ponta Grossa - UEPG

DOI:

https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.14.i1.0013

Keywords:

history education, memory, cultural patrimony.

Abstract

The outreach activity Cultural Patrimony and Memory: sources for research in History Education was carried out through a course during the second semester of 2016. It aimed at improving the knowledge in history education, establishing a correlation to the studies on memory and cultural patrimony in Brazil. The visits to the Paranaense Museum (Curitiba-PR) and to the National Museum of Immigration and Colonization (Joinville-SC) promoted interaction among undergraduate and graduate students and professionals responsible for the visits in the museums. It was understood that providing visits to historic places within the scope of academic training, in this specific case the area of education, it is possible to adjust the curricular program and to motivate students for the educational reasearch field. It demonstrates different possibilities to understand the sources for research that are correlated to memory, history and history of education.

Author Biography

Maria Julieta Weber Cordova, Universidade Estadual de Ponta Grossa - UEPG

Professora da Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG). PR - Brasil. Doutorado em Sociologia.

 

References

BOURDIEU, Pierre. O amor pela arte: os museus de arte na Europa e seu público. São Paulo: USP; Porto Alegre: Zook, 2007.

HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. São Paulo: Vértice, 1990.

MUSEU Nacional de Imigração e Colonização. Disponível em <http://museudeimigracao.blogspot.com.br/p/blog-page_14.html>. Acesso em: 31 ago. 2017.

MUSEU PARANAENSE. Disponível em <http://www.museuparanaense.pr.gov.br/modules/conteudo/conteudo.php?conteudo=48>. Acesso em: 31 ago. 2017.

NORA, Pierre. Entre memória e história: a problemática dos lugares. Projeto História, São Paulo, n. 10, p. 7-39, 1993.

POLLAK, Michael. Memória, Esquecimento, Silêncio. Estudos Históricos. Vértice, Rio de Janeiro, v. 2, n.3, p. 3-15, 1989.

SANTOS, Myrian Sepúlveda dos. Museus brasileiros e política cultural._Revista Brasileira de Ciências Sociais,_São Paulo, v. 19,_n. 55,_p. 53-72. Disponível em <http://dx.doi.org/10.1590/S0102-69092004000200004>. Acesso em: 30_ago._2017._

STEPHANOU, Maria. Problematizações em torno do tema memória e história da educação. História da Educação, Pelotas, v. 2, n. 4, p. 131-141. Disponível em <http://seer.ufrgs.br/asphe/article/view/30717>. Acesso em: 30_ago._2017._

Published

2017-12-21