EVALUATING THE "MUTIRÃO PELA INCLUSÃO DIGITAL" PROGRAM IN SEARCH OF METHODOLOGICAL ALTERNATIVES FOR UNIVERSITARY EXTENSION PROJECTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.14.i2.0014

Keywords:

Pedagogical Architectures, Learning, Communication, Participation.

Abstract

This research is linked to the Outreach Program “Joint Effort for Digital Inclusion” from the University of Passo Fundo (UPF). It aims to understand the potentialities and limitations of the methodology used in Informatics and Citizenship Workshops offered under the theoretical perspective of Pedagogical Architectures proposed by Carvalho, Nevado and Menezes (2007). The evaluation method used in the research is characterized as qualitative-exploratory and the primary data collection was done through the triangulation of instruments. The research participants included thirty-one preschoolers, two schoolteachers and four monitors of the aforementioned workshops. The main results suggest that the methodology adopted in the study is in accordance with the concept of Pedagogical Architectures, which is a powerful alternative for social transformation through university outreach activities carried out in the community.

Author Biographies

Adriano Canabarro Teixeira, Universidade de Passo Fundo - UPF

Professor da Universidade de Passo Fundo (UPF), Passo Fundo, RS - Brasil. Doutorado em Informática na Educação. 

 

 

Amilton Martins, Faculdade Meridional - IMED

Professor da Faculdade Meridional (IMED), Passo Fundo, RS - Brasil. Doutorado em Educação.

 

 

References

BODGAN, Roberto C.; BIKLEN, Sari K. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria dos métodos. Portugal: Porto Editora, 1994.

BRUNER, Jerome. A cultura da educação. Porto Alegre: Artmed, 1998.

CARVALHO, Marie J. S.; NEVADO, Rosane; MENEZES, Crediné S. Aprendizagem em rede na educação à distância: estudos e recursos para a formação de professores. Porto Alegre-RS: Lens, 2007.

FOLHA DE SÃO PAULO. Educação: Só 1 em 10 alunos está satisfeito, e maioria pede tecnologia nas aulas. 22 set. 2016. Disponível em: <https://goo.gl/5qTyfN>. Acesso em: 30 set. 2016.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2007.

LIBÂNEO, José Carlos. Democratização da escola pública: a pedagogia crítico-social dos conteúdos. 3.ed. São Paulo: Edições Loyola, 1994.

MICHELS, Ana Beatriz; ARAGÓN, Rosane. Arquiteturas pedagógicas no processo de empreender: do fazer ao compreender no contexto da educação a distância. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, v.19, n.2, p. 263-281, 2016. doi: http://dx.doi.org/10.5944/ried.19.2.14738

PIAGET, Jean. O raciocínio da criança. Rio de Janeiro: Record, 1980.

VEEN, Wim; VRAKKING, Bem. Homo Zappiens: educando na era digital. Tradução de Vinicius Figueira. Porto Alegre: Artmed, 2009.

YIN, Robert K. Estudo de caso: planejamento e métodos. Trad. Daniel Grassi. 2. ed. Porto Alegre: Bookman, 2001.

Published

2018-04-30